Duygu araştırmalarında yaygın olarak kullanılan Uluslararası Duygusal Resim Sistemi (UDRS), boyutsal yaklaşıma dayanmaktadır. Set içerisinde farklı semantik kategorilere ait 1196 renkli statik görüntü bulunmaktadır ve her bir görüntü için değerlik (valence), uyarılmışlık (arousal) ve baskınlık (dominance) değerleri belirlenmiştir. Ancak, UDRS içindeki bu görüntülerin hangi ayrık duyguları uyandırdığı tam olarak bilinmemektedir. Bu nedenle, bu konuyla ilgili birçok kültürde araştırmalar yapılmıştır. Bu çalışmada, UDRS içindeki görüntülerden ayrık duygu uyandıranların bir alt kümesinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, UDRS’deki her bir semantik kategori için belirli kriterlere göre bir görüntü seçilmiş ve bu görüntülerin Türk örnekleminde hangi ayrık duyguyu uyandırdığı incelenmiştir. Bununla birlikte, farklı kültürlerle karşılaştırma yapabilmek amacıyla bu görüntülerin Türk kültüründeki değerlik ölçümleri alınmıştır. Çalışmaya 19-25 yaş aralığındaki 60 Türk öğrenci (43 kadın) katılmıştır. Katılımcılar UDRS’den seçilen 231 görüntünün sırasıyla değerliğini, hangi ayrık duygu kategorisine ait olduğunu ve belirledikleri ayrık duygunun şiddetini (1 = hiç; 9 = çok güçlü) değerlendirmiştir. Değerlik ölçümleri Öz Değerlendirme Mankeninin kağıt kalem versiyonu kullanılarak elde edilmiştir. Buna göre, duygu şiddeti altının üzerinde olan 76 görüntü, katılımcıların %70 ve üstünün fikir birliği ile tek bir ayrık duygu içerisinde sınıflanmıştır. Elde edilen veriler, farklı kültürlerde yapılan çalışmaların sonuçlarıyla karşılaştırılarak potansiyel kültürel farklılıklar incelenmiştir. Sonuç olarak, duygu çalışmalarında kültüre özgü uyarıcıların seçiminin önemli olduğunu gösteren bulgular elde edilmiştir.
ayrık duygular kategorik yaklaşım boyutsal yaklaşım kültürel farklılıklar
The International Affective Picture System (IAPS), widely utilized in emotion research, is based on a dimensional approach. It includes 1196 colored static images depicting different semantic categories, with valence, arousal, and dominance ratings determined for each. However, the specific discrete emotions evoked by these images within the IAPS has remained unclear. Therefore, numerous investigations have been conducted in different cultural contexts to address this matter. This study aimed to determine a subset of images from the IAPS that elicit discrete emotions. To achieve this goal, an image was selected for each semantic category within the IAPS, employing specific criteria, and the elicited discrete emotions were subsequently examined in a Turkish sample. Additionally, valence ratings for these images were obtained within the Turkish culture, facilitating cross-cultural comparisons. Sixty Turkish students (43 female) aged between 19-25 participated in this study. The participants rated the valence, discrete emotion category, and the intensity of the determined discrete emotion (1 = none; 9 = very strongly) for 231 selected images from the IAPS, respectively. Valence ratings were obtained using the paper-pencil version of the Self-Assessment Manikin. Accordingly, 76 images, of which intensity ratings above six were classified into a single discrete emotion with the agreement of 70% and above among the participants. Furthermore, the obtained data were compared with the results of studies conducted in different cultural settings to explore potential cultural differences. Overall, the results highlighted the importance of selecting culture-specific stimuli in emotion studies.
discrete emotions categorical approach dimensional approach cultural differences
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Test, Ölçme ve Psikometri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |