İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE MESLEĞİ MENSUPLARININ STRATEJİK ORYANTASYON DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, Sayı: 1, 10 - 18, 30.03.2022

Öz

Araştırmanın amacı muhasebe mesleği mensuplarının işletmedeki stratejik kararlara katılma düzeyini belirlemektir. Stratejik kararlara katılmada ve bu stratejik kararlara katkı sağlamada mesleki bilginin öneminin ortaya konulması amaçlamaktadır. Bu kapsamda Kütahya ilinde faaliyet gösteren 324 muhasebe mensubu araştırmaya dahil edilmiştir. Öğrenme ve girişimcilik oryantasyonlarının bağımsız, teknoloji oryantasyonunun aracı, pazarlama oryantasyonunun bağımlı değişken olduğu regresyon modeli kurulmuştur. Teknolojik oryantasyonunun pazarlama oryantasyonu ve öğrenme – girişimcilik oryantasyonları arasında kısmi aracı etkiye sahip olduğu görülmektedir. Muhasebe mensuplarının işletmenin pazar payını arttırarak yeni müşterileri kazanmasına katkı sağlamak istediği ve bunun için muhasebe mensuplarının özerkliklerinin arttırılması gerektiği ve işletmede alınacak kararlarda mesleki tecrübelerine önem verilmesi gerektiği görülmektedir.

Kaynakça

  • Altındağ, E. (2011). Aile Şirketlerinde Stratejik Yönelim Düzeylerinin Tespiti Ve Firma Performansı Üzerindeki Etkisi.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Anderse´N, J. (2010).“A Critical Examination Of The Eo-Performance Relationship”. Int J Entrep Behav Res 16(4):309–3.
  • Barca, M. (2005). “Stratejik Yönetim Düşüncesinin Evrimi: Bilimsel Bir Disiplinin Oluşum Hikayesi”.Journal Of Management Research/Yonetim Arastirmalari Dergisi, 5(1): 7 - 38
  • Boso, N., Story, V. M., ve Cadogan, J. W. (2013). Entrepreneurial Orientation, Market Orientation, Network Ties, And Performance: Study Of Entrepreneurial Firms In A Developing Economy. Journal Of Business Venturing, 28(6): 708-727.
  • Bhuian, S. N., Menguc, B., ve Bell, S. J. (2005). “Just Entrepreneurial Enough: The Moderating Effect Of Entrepreneurship On The Relationship Between Market Orientation And Performance”.Journal Of Business Research, 58(1): 9-17.
  • Bulut, Ç. (2007). Stratejik Oryantasyonlar Ve Firma Performansı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Covin, J. G., ve Slevin, D. P. (1989). “Strategic Management Of Small Firms İn Hostile And Benign Environments”.Strategic Management Journal, 10(1): 75-87.
  • Erzengin, E. (2015). Stratejik Oryantasyonlar ve Açık İnovasyon İlişkisi Üzerine Bir Alan Araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gao, G.Y., Zhou, K.Z., ve Yim, C.K. (2007). “On What Should Firms Focus In Transitional Economies? A Study Of The Contingent Value Of Strategic Orientations In China”. International Journal of Research İn Marketing, 24(1): 3–15.
  • Gatignon, H. ve Xuereb, J.M., (1997).“Strategic Orientation Of The Firm New Product Performance”, Journal Of Marketing Research, 34(1): 77-90.
  • Hakala, H., ve Kohtamäki, M. (2011). “Configurations Of Entrepreneurial- Customer- And Technology Orientation”. International Journal Of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17(1): 64-81.
  • Hult, G. T. M., Hurley, R. F., ve Knight, G. A. (2004). “Innovativeness: Its Antecedents And Impact On Business Performance”. Industrial Marketing Management, 33(5): 429-438.
  • Hsu, T.T., (2016). “Strategic Orientation Of The Firm And New Product Performance: The View Of The Complementary Combination Approach”.Tidd, J, Huizingh, E. ve Conn, S (Ed.)Xxvıı Ispım Conference (1-15). Porto: Blending Tomorrow’s Innovation Vintage.
  • Hsu, T. T., Tsai, K.-H., Hsieh, M.-H., ve Wang, W.-Y. (2014). “Strategic Orientation And New Product Performance: The Roles Of Technological Capability”. Canadian Journal Of Administrative Sciences / Revue Canadienne Des Sciences De L’administration, 31(1), 44–58.
  • Kalmuk, G. (2016). Stratejik Oryantasyonlar ve Yenilikçiliğin Hastane Performansına Etkisinde Örgütsel Öğrenme Yeteneğinin Ara Değişken Rolü. Yayımlanmamış Doktora Tezi,Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalkan, P. K. ve Aladağ, Ö.F. (2021). “Stratejik Yönelim ve İşletme Performansı: Bir Literatür Taraması”.Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 12(23), 592 - 620
  • Karaca, G. ve Marşap, A. (2021). “Stratejik Yönelimler ve Yenilikçiliğin İşletme Performansına Etkisi ve Bir Araştırma”. Muhakeme Dergisi, 4(1), 28-45.
  • Kumar, S. ve Das, S. (2020). “Integrated Framework Of Strategic Orientation, Value Offerings And New Venture Performance”. Decision, 47(1):3–17
  • Lumpkin, G. T. ve Dess, G. G. (1996). “Clarifying The Entrepreneurial Orientation Construct And Linking It To Performance”.Academy Of Management Review, 21(1): 135-172.
  • Maviş, F. (1988). “Stratejik Yönetim Modeli”. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 135-147.
  • Noble, C., Sinha, R. K. ve Kumar, A. (2002), “Market Orientation And Alternative Strategic Orientations: A Longitudinal Assessment Of Performance İmplications”. Journal Of Marketing, 663, 25-39.
  • Tajeddini, K. (2010). “Effect Of Customer Orientation And Entrepreneurial Orientation On İnnovativeness: Evidence From The Hotel Industry İn Switzerland”. Tourism Management, 31: 221–231.
  • Sözen. C. (2013). “Öğrenen Örgütler”. Besler, S. ve Tonus, Z. (Ed.)Yönetimde Güncel Yaklaşımlar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Usta, U. (2011). “Pazar Yöneliminin Firma Performansına Etkisini Güçlendiren Stratejik Yönelimler: Literatüre Dayalı Bütünsel Bir Model Önerisi”.Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11(3), 65-84.
  • Ülgen, H. ve Mirze, K. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Beta Yayınları, İstanbul.
  • Yılmaz, K, Karakaya, A. (2019). “İşletmelerin Stratejik Yönelimleri ve Etkin İş Sürekliliği Yönetimi Arasındaki İlişkiler: İstanbul Sanayi Odası (İso) 2015 Birinci 500 Sanayi Kuruluşu Üzerinde Yapılan Araştırma”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (4), 3230-3251.
  • Wang, C. L. (2008). “Entrepreneurial Orientation, Learning Orientation, And Firm Performance. Entrepreneurship”.Theory & Practice, 32(4): 635-657.
  • Wei, J., ve Zhao, Y. (2019). “Strategic Orientation And Innovation Ecosystem Structure”. Condry, M. (Ed.)2019 Ieee International Symposium On Innovation And Entrepreneurship (1-8)China: Tems-Isie
  • Wiklund, J., ve Shepherd, D. (2005). “Entrepreneurial Orientation And Small Business Performance: A Configurational Approach”. Journal Of Business Venturing, 20(1): 71-91.
  • Zahra, S. A. (2008). “Being Entrepreneurial And Market Driven: Implications For Company Performance”.Journal of Strategy and Management, 1(2): 125-142
Yıl 2022, Sayı: 1, 10 - 18, 30.03.2022

Öz

Kaynakça

  • Altındağ, E. (2011). Aile Şirketlerinde Stratejik Yönelim Düzeylerinin Tespiti Ve Firma Performansı Üzerindeki Etkisi.Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Anderse´N, J. (2010).“A Critical Examination Of The Eo-Performance Relationship”. Int J Entrep Behav Res 16(4):309–3.
  • Barca, M. (2005). “Stratejik Yönetim Düşüncesinin Evrimi: Bilimsel Bir Disiplinin Oluşum Hikayesi”.Journal Of Management Research/Yonetim Arastirmalari Dergisi, 5(1): 7 - 38
  • Boso, N., Story, V. M., ve Cadogan, J. W. (2013). Entrepreneurial Orientation, Market Orientation, Network Ties, And Performance: Study Of Entrepreneurial Firms In A Developing Economy. Journal Of Business Venturing, 28(6): 708-727.
  • Bhuian, S. N., Menguc, B., ve Bell, S. J. (2005). “Just Entrepreneurial Enough: The Moderating Effect Of Entrepreneurship On The Relationship Between Market Orientation And Performance”.Journal Of Business Research, 58(1): 9-17.
  • Bulut, Ç. (2007). Stratejik Oryantasyonlar Ve Firma Performansı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Covin, J. G., ve Slevin, D. P. (1989). “Strategic Management Of Small Firms İn Hostile And Benign Environments”.Strategic Management Journal, 10(1): 75-87.
  • Erzengin, E. (2015). Stratejik Oryantasyonlar ve Açık İnovasyon İlişkisi Üzerine Bir Alan Araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gao, G.Y., Zhou, K.Z., ve Yim, C.K. (2007). “On What Should Firms Focus In Transitional Economies? A Study Of The Contingent Value Of Strategic Orientations In China”. International Journal of Research İn Marketing, 24(1): 3–15.
  • Gatignon, H. ve Xuereb, J.M., (1997).“Strategic Orientation Of The Firm New Product Performance”, Journal Of Marketing Research, 34(1): 77-90.
  • Hakala, H., ve Kohtamäki, M. (2011). “Configurations Of Entrepreneurial- Customer- And Technology Orientation”. International Journal Of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17(1): 64-81.
  • Hult, G. T. M., Hurley, R. F., ve Knight, G. A. (2004). “Innovativeness: Its Antecedents And Impact On Business Performance”. Industrial Marketing Management, 33(5): 429-438.
  • Hsu, T.T., (2016). “Strategic Orientation Of The Firm And New Product Performance: The View Of The Complementary Combination Approach”.Tidd, J, Huizingh, E. ve Conn, S (Ed.)Xxvıı Ispım Conference (1-15). Porto: Blending Tomorrow’s Innovation Vintage.
  • Hsu, T. T., Tsai, K.-H., Hsieh, M.-H., ve Wang, W.-Y. (2014). “Strategic Orientation And New Product Performance: The Roles Of Technological Capability”. Canadian Journal Of Administrative Sciences / Revue Canadienne Des Sciences De L’administration, 31(1), 44–58.
  • Kalmuk, G. (2016). Stratejik Oryantasyonlar ve Yenilikçiliğin Hastane Performansına Etkisinde Örgütsel Öğrenme Yeteneğinin Ara Değişken Rolü. Yayımlanmamış Doktora Tezi,Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalkan, P. K. ve Aladağ, Ö.F. (2021). “Stratejik Yönelim ve İşletme Performansı: Bir Literatür Taraması”.Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 12(23), 592 - 620
  • Karaca, G. ve Marşap, A. (2021). “Stratejik Yönelimler ve Yenilikçiliğin İşletme Performansına Etkisi ve Bir Araştırma”. Muhakeme Dergisi, 4(1), 28-45.
  • Kumar, S. ve Das, S. (2020). “Integrated Framework Of Strategic Orientation, Value Offerings And New Venture Performance”. Decision, 47(1):3–17
  • Lumpkin, G. T. ve Dess, G. G. (1996). “Clarifying The Entrepreneurial Orientation Construct And Linking It To Performance”.Academy Of Management Review, 21(1): 135-172.
  • Maviş, F. (1988). “Stratejik Yönetim Modeli”. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 135-147.
  • Noble, C., Sinha, R. K. ve Kumar, A. (2002), “Market Orientation And Alternative Strategic Orientations: A Longitudinal Assessment Of Performance İmplications”. Journal Of Marketing, 663, 25-39.
  • Tajeddini, K. (2010). “Effect Of Customer Orientation And Entrepreneurial Orientation On İnnovativeness: Evidence From The Hotel Industry İn Switzerland”. Tourism Management, 31: 221–231.
  • Sözen. C. (2013). “Öğrenen Örgütler”. Besler, S. ve Tonus, Z. (Ed.)Yönetimde Güncel Yaklaşımlar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Usta, U. (2011). “Pazar Yöneliminin Firma Performansına Etkisini Güçlendiren Stratejik Yönelimler: Literatüre Dayalı Bütünsel Bir Model Önerisi”.Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 11(3), 65-84.
  • Ülgen, H. ve Mirze, K. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Beta Yayınları, İstanbul.
  • Yılmaz, K, Karakaya, A. (2019). “İşletmelerin Stratejik Yönelimleri ve Etkin İş Sürekliliği Yönetimi Arasındaki İlişkiler: İstanbul Sanayi Odası (İso) 2015 Birinci 500 Sanayi Kuruluşu Üzerinde Yapılan Araştırma”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8 (4), 3230-3251.
  • Wang, C. L. (2008). “Entrepreneurial Orientation, Learning Orientation, And Firm Performance. Entrepreneurship”.Theory & Practice, 32(4): 635-657.
  • Wei, J., ve Zhao, Y. (2019). “Strategic Orientation And Innovation Ecosystem Structure”. Condry, M. (Ed.)2019 Ieee International Symposium On Innovation And Entrepreneurship (1-8)China: Tems-Isie
  • Wiklund, J., ve Shepherd, D. (2005). “Entrepreneurial Orientation And Small Business Performance: A Configurational Approach”. Journal Of Business Venturing, 20(1): 71-91.
  • Zahra, S. A. (2008). “Being Entrepreneurial And Market Driven: Implications For Company Performance”.Journal of Strategy and Management, 1(2): 125-142
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi, Finans
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mürsel Güler Bu kişi benim 0000-0003-2679-944X

Sezer Budak Bu kişi benim 0000-0001-8482-4311

İzzet Narin Bu kişi benim 0000-0002-7632-4357

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, M., Budak, S., & Narin, İ. (2022). MUHASEBE MESLEĞİ MENSUPLARININ STRATEJİK ORYANTASYON DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA. Kapanaltı Dergisi(1), 10-18.