İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İSLAMİ BANKACILIK SEKTÖRÜNDE DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE ADAPTASYON: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Sayı: 1, 73 - 84, 30.03.2022

Öz

Dijital dönüşüm, 21.yüzyılda ekonomik alanda yeni bir çağ başlatmıştır. Dijital ekonomi, finansal kurumlar ve finans sektöründeki oyuncular açısından dijitalizasyona adapte olmayı zorunlu hale getirmiştir. Özellikle, Covid-19 döneminde fiziksel mobilitenin azalması, eve kapanma ve uzaktan çalışma gibi yeni normal faaliyetler, dijital ekonominin hızlı bir ivme kazanmasını sağlamıştır. Bu noktada, bankacılık sektöründe de hızlı bir dijital dönüşüm olmuştur. Türkiye’de gelişmekte olan İslami bankacılık alanı- katılım bankacılığı da dijital dönüşüm için adapte olmuştur. Bu çalışma ile katılım bankacılığındaki dijital adaptasyona yönelik güncel göstergeler incelenerek, İslami bankacılık sektöründeki dijital dönüşüm açısından Türkiye örneğinin ele alınması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Ahmad, I. ve Shabbır, G., (2015), Frequently Asked Questions on Islamic Banking, Islamic Banking Department, State Bank of Pakistan, Karachi.
  • Al-Khudaır, D.(2021). Islamic banking is adapting to digitalization, experts say at financial summit. Arab News. https://www.arabnews.com/node/1966786/business-economy
  • Amrani, O. ve Najab, A. (2020). COVID-19 and Islamic Banking Services: Digitalization as a Post-Crisis Solution(Case of Morocco). EJIF-European Journal of Islamic Finance, No:16, December, 2020.
  • Buğan, M.F., (2015). Katılım Bankaları İle Konvansiyonel Bankaların Etkinliklerinin VZA Ve Malmquist TFV Endeksi İle Karşılaştırılması, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans, Gaziantep
  • Erdoğan, S. , Gedikli, A. , Yıldırım, S. , Yıldırım, D. Ç. , Yılmaz Genç, S. , Haykır Hobikoğlu, E. ve Erdoğan, F. (2020). An Investigation of Participation Banking Performance in Turkey From Costumer Perspective: The Case of Kocaeli Province . Bilimname , 2020 (41) , 1095-1127 . DOI: 10.28949/bilimname.672138
  • Gedikli, A. ve Erdoğan, S. (2016), Katılım Bankacılığı: Türkiye Ve Dünya Uygulaması. 195-247. İslam Ekonomisi Ve Finansı. Umuttepe yayınları. Editör: Seyfettin Erdoğan, Ayfer Gedikli, D. Çağrı Yıldırım.
  • Girling, W. (2021). Islamic finance grows in UK with digital bank Nomo launch. https://fintechmagazine.com/banking/islamic-finance-grows-uk-digital-bank-nomo-launch
  • Jawaid, S.T., Siddiqui, A.H., Kanwal, R. ve Fatima, H. (2021), "Islamic banking and customer satisfaction in Pakistan: evidence from internal and external customers", Journal of Islamic Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2020-0297
  • Johar, R.S. ve Suhartanto, D. (2019). The Adoption of Online Internet Banking in Islamic Banking Industry. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 662 032032
  • Joshi, D. ve Parihar, S., (2017). Digitalization & Customer Perception towards the Banking Services. aWEshkar (A Peer Reviewed Research Journal), Vol. XXIII Issue 2 September 2017 WeSchool, 133-141.
  • Hussain, M., Shahmoradi, A. ve Turk, R. (2015), “An Overview of Islamic Finance”, IMF Working Paper, WP/15/120, June 2015
  • Manik, A.F.I. (2019). Customer Satisfaction and Loyalty in Islamic Banking: The Role of Quality, Economic, and Image. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 662 (2019) 032027, doi:10.1088/1757-899X/662/3/032027
  • Mubassir, A.A.M., Rooly, R. ve Nimsith, S.I. (2015). The Determinance of Customer Satisfaction in Islamic Banking and Finance in Sri Lanka: Special Reference to Amana Bank Plc in Kurunegala District. Second International Symposium – 2015, FIA, SEUSL, https://core.ac.uk/download/pdf/143654345.pdf
  • Osman, I., Ali, H., Zainuddin, A., Rashid, W. ve Jusoff, K. (2009). Customers Satisfaction in Malaysian Islamic Banking. International Journal of Economics and Finance. Vol. 1, No. 1 (2009)
  • Pousttchi, K. ve Dehnert, M. (2018). Exploring the digitalization impact on consumer decision-making in retail banking. Electron Markets 28, 265–286 (2018). https://doi.org/10.1007/s12525-017-0283-0
  • Rahmayati, (2021). Competition Strategy in the Islamic Banking Industry: An Empirical Review. International Journal of Business, Economics and Social Development, Vol. 2, No. 2, pp. 65-71, 2021
  • Riza, A.F.(2019). Customer acceptance of digital banking in Islamic bank: Study on millennial generation. Conference on Islamic Management, Accounting, and Economics (CIMAE) Proceeding. Vol. 2, 2019, 66-74
  • Sabah.com (2021). FAST sistemi nedir ve nasıl kullanılır? FAST sistemi üst limiti ne kadar oldu?. https://www.sabah.com.tr/ekonomi/2021/01/30/fast-sistemi-nedir-nasil-kullanilir-fast-sistemi-ust-limiti-ne-kadar-oldu
  • Selvanathan, M., Nadarajan, D., Zamrı, A.F.M., Suppramanıam, S. ve Muhammad, A.M. (2018). An Exploratory Study on Customers’ Selection in Choosing Islamic Banking. International Business Research, Vol.11, No:5, pp.42-49
  • Siska, E. (2022). Exploring the Essential Factors on Digital Islamic Banking Adoption in Indonesia: A Literature Review. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(01), 124-130. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4090
  • TKBB, (t.y.a). https://www.tkbb.org.tr/tarihce.
  • TKBB, t.y.b), https://tkbb.org.tr/banka-bilgileri
  • TKBB, t.y.c), https://tkbb.org.tr/veri/bankamukayese
  • TKBB, (t.y.d). Dijital Bankacılık İstatistikleri, https://tkbb.org.tr/veri/istatistikler
  • TKBB, (t.y.e), Uzaktan Müşteri Kazanımı İstatistikleri, https://tkbb.org.tr/veri/istatistikler’deki
  • Toraman, C., Ata, H.A. ve Bugan, M.F. (2015). İslami Bankacılık Faaliyetlerine Yönelik Müşteri Algısı Üzerine Bir Araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences 2015 14(4):761-779
  • Yıldırım, S. (2018). “İslam Ekonomisi Modeli Kapsamında İslami Finans ve İslami Bankacılık”. Para, Bankacılık ve Finansal Sistem, Editörler: D.Ç.Yıldırım, E.İ. Çevik, Ekin Basın Yayınevi, pp.394-419
  • Yıldırım, D.Ç. ve Yıldırım, S. (2018). İslami Bankacılık Sistemine Genel Bir Bakış. Editörler: İlhan Eroğlu, Serkan Kekevi, Yusuf Temur, Ekin yayın. Kitap bölümü Sayfalar:263-290.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, D.C. ve Diboglu, P. (2020), "Does Sukuk market development promote economic growth?", PSU Research Review, Vol. 4 No. 3, pp. 209-218. https://doi.org/10.1108/PRR-03-2020-0011
  • Yildirim, S., Demirtas, I., ve Yildirim, D. C. (2022). A Review of Alternative Economic Approaches to Achieve Sustainable Development: The Rising Digitalization and Degrowth Post COVID-19. In R. Castanho (Ed.), Handbook of Research on Sustainable Development Goals, Climate Change, and Digitalization (pp. 288-307). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8482-8.ch018
  • Yıldırım, S. ve Bostancı, S. (2022). Covid-19 Krizi Etkisinde Dijital Ekonomide Yaşanan Gelişmelere Yönelik Nitel Bir Yaklaşım . JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 7 (1), 32-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joeep/issue/66260/1052010
  • Zouari, G.ve Abdelhedi, M. (2021). Customer satisfaction in the digital era: evidence from Islamic banking. J Innov Entrep 10, 9 (2021). https://doi.org/10.1186/s13731-021-00151-x
Yıl 2022, Sayı: 1, 73 - 84, 30.03.2022

Öz

Kaynakça

  • Ahmad, I. ve Shabbır, G., (2015), Frequently Asked Questions on Islamic Banking, Islamic Banking Department, State Bank of Pakistan, Karachi.
  • Al-Khudaır, D.(2021). Islamic banking is adapting to digitalization, experts say at financial summit. Arab News. https://www.arabnews.com/node/1966786/business-economy
  • Amrani, O. ve Najab, A. (2020). COVID-19 and Islamic Banking Services: Digitalization as a Post-Crisis Solution(Case of Morocco). EJIF-European Journal of Islamic Finance, No:16, December, 2020.
  • Buğan, M.F., (2015). Katılım Bankaları İle Konvansiyonel Bankaların Etkinliklerinin VZA Ve Malmquist TFV Endeksi İle Karşılaştırılması, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans, Gaziantep
  • Erdoğan, S. , Gedikli, A. , Yıldırım, S. , Yıldırım, D. Ç. , Yılmaz Genç, S. , Haykır Hobikoğlu, E. ve Erdoğan, F. (2020). An Investigation of Participation Banking Performance in Turkey From Costumer Perspective: The Case of Kocaeli Province . Bilimname , 2020 (41) , 1095-1127 . DOI: 10.28949/bilimname.672138
  • Gedikli, A. ve Erdoğan, S. (2016), Katılım Bankacılığı: Türkiye Ve Dünya Uygulaması. 195-247. İslam Ekonomisi Ve Finansı. Umuttepe yayınları. Editör: Seyfettin Erdoğan, Ayfer Gedikli, D. Çağrı Yıldırım.
  • Girling, W. (2021). Islamic finance grows in UK with digital bank Nomo launch. https://fintechmagazine.com/banking/islamic-finance-grows-uk-digital-bank-nomo-launch
  • Jawaid, S.T., Siddiqui, A.H., Kanwal, R. ve Fatima, H. (2021), "Islamic banking and customer satisfaction in Pakistan: evidence from internal and external customers", Journal of Islamic Marketing, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2020-0297
  • Johar, R.S. ve Suhartanto, D. (2019). The Adoption of Online Internet Banking in Islamic Banking Industry. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 662 032032
  • Joshi, D. ve Parihar, S., (2017). Digitalization & Customer Perception towards the Banking Services. aWEshkar (A Peer Reviewed Research Journal), Vol. XXIII Issue 2 September 2017 WeSchool, 133-141.
  • Hussain, M., Shahmoradi, A. ve Turk, R. (2015), “An Overview of Islamic Finance”, IMF Working Paper, WP/15/120, June 2015
  • Manik, A.F.I. (2019). Customer Satisfaction and Loyalty in Islamic Banking: The Role of Quality, Economic, and Image. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 662 (2019) 032027, doi:10.1088/1757-899X/662/3/032027
  • Mubassir, A.A.M., Rooly, R. ve Nimsith, S.I. (2015). The Determinance of Customer Satisfaction in Islamic Banking and Finance in Sri Lanka: Special Reference to Amana Bank Plc in Kurunegala District. Second International Symposium – 2015, FIA, SEUSL, https://core.ac.uk/download/pdf/143654345.pdf
  • Osman, I., Ali, H., Zainuddin, A., Rashid, W. ve Jusoff, K. (2009). Customers Satisfaction in Malaysian Islamic Banking. International Journal of Economics and Finance. Vol. 1, No. 1 (2009)
  • Pousttchi, K. ve Dehnert, M. (2018). Exploring the digitalization impact on consumer decision-making in retail banking. Electron Markets 28, 265–286 (2018). https://doi.org/10.1007/s12525-017-0283-0
  • Rahmayati, (2021). Competition Strategy in the Islamic Banking Industry: An Empirical Review. International Journal of Business, Economics and Social Development, Vol. 2, No. 2, pp. 65-71, 2021
  • Riza, A.F.(2019). Customer acceptance of digital banking in Islamic bank: Study on millennial generation. Conference on Islamic Management, Accounting, and Economics (CIMAE) Proceeding. Vol. 2, 2019, 66-74
  • Sabah.com (2021). FAST sistemi nedir ve nasıl kullanılır? FAST sistemi üst limiti ne kadar oldu?. https://www.sabah.com.tr/ekonomi/2021/01/30/fast-sistemi-nedir-nasil-kullanilir-fast-sistemi-ust-limiti-ne-kadar-oldu
  • Selvanathan, M., Nadarajan, D., Zamrı, A.F.M., Suppramanıam, S. ve Muhammad, A.M. (2018). An Exploratory Study on Customers’ Selection in Choosing Islamic Banking. International Business Research, Vol.11, No:5, pp.42-49
  • Siska, E. (2022). Exploring the Essential Factors on Digital Islamic Banking Adoption in Indonesia: A Literature Review. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(01), 124-130. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v8i1.4090
  • TKBB, (t.y.a). https://www.tkbb.org.tr/tarihce.
  • TKBB, t.y.b), https://tkbb.org.tr/banka-bilgileri
  • TKBB, t.y.c), https://tkbb.org.tr/veri/bankamukayese
  • TKBB, (t.y.d). Dijital Bankacılık İstatistikleri, https://tkbb.org.tr/veri/istatistikler
  • TKBB, (t.y.e), Uzaktan Müşteri Kazanımı İstatistikleri, https://tkbb.org.tr/veri/istatistikler’deki
  • Toraman, C., Ata, H.A. ve Bugan, M.F. (2015). İslami Bankacılık Faaliyetlerine Yönelik Müşteri Algısı Üzerine Bir Araştırma. Gaziantep University Journal of Social Sciences 2015 14(4):761-779
  • Yıldırım, S. (2018). “İslam Ekonomisi Modeli Kapsamında İslami Finans ve İslami Bankacılık”. Para, Bankacılık ve Finansal Sistem, Editörler: D.Ç.Yıldırım, E.İ. Çevik, Ekin Basın Yayınevi, pp.394-419
  • Yıldırım, D.Ç. ve Yıldırım, S. (2018). İslami Bankacılık Sistemine Genel Bir Bakış. Editörler: İlhan Eroğlu, Serkan Kekevi, Yusuf Temur, Ekin yayın. Kitap bölümü Sayfalar:263-290.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, D.C. ve Diboglu, P. (2020), "Does Sukuk market development promote economic growth?", PSU Research Review, Vol. 4 No. 3, pp. 209-218. https://doi.org/10.1108/PRR-03-2020-0011
  • Yildirim, S., Demirtas, I., ve Yildirim, D. C. (2022). A Review of Alternative Economic Approaches to Achieve Sustainable Development: The Rising Digitalization and Degrowth Post COVID-19. In R. Castanho (Ed.), Handbook of Research on Sustainable Development Goals, Climate Change, and Digitalization (pp. 288-307). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8482-8.ch018
  • Yıldırım, S. ve Bostancı, S. (2022). Covid-19 Krizi Etkisinde Dijital Ekonomide Yaşanan Gelişmelere Yönelik Nitel Bir Yaklaşım . JOEEP: Journal of Emerging Economies and Policy, 7 (1), 32-44. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joeep/issue/66260/1052010
  • Zouari, G.ve Abdelhedi, M. (2021). Customer satisfaction in the digital era: evidence from Islamic banking. J Innov Entrep 10, 9 (2021). https://doi.org/10.1186/s13731-021-00151-x
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi, Finans
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seda Yıldırım Bu kişi benim 0000-0003-4367-6652

Durmuş Çağrı Yıldırım 0000-0003-4168-2792

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, S., & Yıldırım, D. Ç. (2022). İSLAMİ BANKACILIK SEKTÖRÜNDE DİJİTAL DÖNÜŞÜM VE ADAPTASYON: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Kapanaltı Dergisi(1), 73-84.