İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Physical Education and Sports Teachers’ Understanding of Teaching and Learning*

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 15, 31.10.2024

Öz

The current study is a descriptive study aiming to examine the teaching and learning conceptions of physical education and sport teachers. A total of 274 physical education and sport teachers (mean age 38.83 ± 10.07 years), 82 female and 192 male, constituted the sample of the study. The "Teaching and Learning Conceptions Scale" developed by Chan et al. (2004) and adapted into Turkish by Aypay (2011) was used as the data collection tools used in the study. Skewness and Kurtosis normality tests were applied for the measurements. Since the test results were in accordance with the normal distribution, t-test for pairwise comparisons and One-Way Anova tests for multiple comparisons were performed. According to the results of the research, it can be concluded that the mean score of constructivist understanding of the participants from the sub-dimensions of the teaching and learning understanding scale is 19.87 and the mean score of traditional understanding is 53.58, and it can be concluded that the traditional understanding levels of physical education and sports teachers are quite high compared to the constructivist understanding levels. According to the personal characteristics, it was found that there was a statistically significant difference in the teaching and learning conception levels of the participants according to some variables, but there was no statistically significant difference according to some variables.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. (2018). Lise Öğretmenlerinin Epistemolojik İnançları İle Öğretme Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkiler. Milli Eğitim Dergisi, 47(217), 77-96.
  • Arslan, B., & Erkuş, A. (2018). Constructivist approaches in sports education and teaching. Journal of Educational Sciences and Applied Sports, 3(1), 45-60.
  • Aydın, Ö., Tunca, N. ve Alkın-Şahin, S. (2015). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğretme ve Öğrenme Anlayışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1331-1346.
  • Aypay, A. (2009). Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği’nin Türkiye Uyarlaması ve Epistemolojik İnançlar ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkiler. Educational Sciences: Theory & Practice - 11(1).
  • Bağcı H. (2019). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları İle Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Pesa International Journal Of Social Studies, 5(1), 1-9.
  • Baş, G. (2014). İlköğretim Öğretmenlerinin Öğretme-Öğrenme Anlayışlarının Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 18-30.
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241-258). Greenwood Press.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, Ş. ve Çelik, C. (2018). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışlarının İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 327-339.
  • Chan, K.W. (2003). Hong Kong Teacher Education Students’ Epistemological Beliefs and Approaches To Learning. Research İn Education, 69, 36-50.
  • Chan, K.W. and Elliot, R.G. (2004). Relational Analysis Of Personal Epistemology and Conceptions About Teaching and Learning. Teaching and Teacher Education, 20, 817-831.
  • Dedebali, N.C. ve Süral, S. (2021). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Öğretme Anlayış Düzeyleri İle Metaforik Algılarının İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Doi:10.9779. Pauefd.853592.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2017). The transition process to constructivist approaches in education in Turkey and challenges in practice. Journal of Educational Administration: Theory and Practice, 23(2), 211-230.
  • Erdem, E. ve Demirel, Ö (2002). Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Erdoğan, İ. (2021). Eğitimde Değişim Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Foster, K. M. (2011). Gender differences in teaching: Constructivist vs. traditional approaches. Educational Research and Reviews, 6(8), 456-460.
  • Gur, D. (2018). The impact of life experiences on teaching beliefs. Journal of Teacher Development, 12(2), 205-217.
  • Işıkgöz, M.E. (2020). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çeşitli Değişkenlere Göre Öğretme ve Öğrenme Anlayışlarının İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 69-84.
  • Khalid, A. and Azeem, M. (2012). Constructivist Vs Traditional: Effective İnstructional Approach İn Teacher Education. International Journal Of Humanities and Social Science, 2(5), 170-177.
  • Ocak, G., Ocak, İ. ve Kalender, D. (2017). Öğretmenlerin Öz-Yeterlik Algıları İle Öğretme- Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(5), 1851- 1864.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Redding, S. (2013). Marriage, life experiences, and teaching perspectives. Journal of Educational Theory, 47(1), 45-59.
  • Richardson, V. (2003). Constructivist Pedagogy. Teachers College Record, 105, 1623-1640.
  • Sunal, C. S., Sunal, D. W., & Wright, E. (2014). Age and teaching practices: The shift towards learner-centered education. Journal of Teacher Education, 65(3), 219-232.
  • Şaşan, H.H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 74-75, 49-52.
  • Weinberg, R. S., & Gould, D. (2019). Foundations of sport and exercise psychology (7th ed.). Human Kinetics.
  • Wrisberg, C. A. (2009). Sport psychology for coaches. Human Kinetics.
  • Vermunt, J. D., & Endedijk, M. D. (2011). Patterns in teacher learning in different phases of the professional career. Learning and Individual Differences, 21(3), 294-302.
  • Yener, D. ve Yılmaz M. (2017). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Öğretme Anlayışları ve Fen Öğretimine Yönelik Özyeterlik İnançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 1016-1038.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Qualitative research methods in the social sciences. Seçkin Publishing.
  • Yıldız, E. ve Kangalgil, M. (2014). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlikleri ve Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Pamukkale Journal Of Sport Sciences, 5(1), 61-76.
Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 15, 31.10.2024

Öz

The current study is a descriptive study aiming to examine the teaching and learning conceptions of physical education and sport teachers. A total of 274 physical education and sport teachers (mean age 38.83 ± 10.07 years), 82 female and 192 male, constituted the sample of the study. The "Teaching and Learning Conceptions Scale" developed by Chan et al. (2004) and adapted into Turkish by Aypay (2011) was used as the data collection tools used in the study. Skewness and Kurtosis normality tests were applied for the measurements. Since the test results were in accordance with the normal distribution, t-test for pairwise comparisons and One-Way Anova tests for multiple comparisons were performed. According to the results of the research, it can be concluded that the mean score of constructivist understanding of the participants from the sub-dimensions of the teaching and learning understanding scale is 19.87 and the mean score of traditional understanding is 53.58, and it can be concluded that the traditional understanding levels of physical education and sports teachers are quite high compared to the constructivist understanding levels. According to the personal characteristics, it was found that there was a statistically significant difference in the teaching and learning conception levels of the participants according to some variables, but there was no statistically significant difference according to some variables.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. (2018). Lise Öğretmenlerinin Epistemolojik İnançları İle Öğretme Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkiler. Milli Eğitim Dergisi, 47(217), 77-96.
  • Arslan, B., & Erkuş, A. (2018). Constructivist approaches in sports education and teaching. Journal of Educational Sciences and Applied Sports, 3(1), 45-60.
  • Aydın, Ö., Tunca, N. ve Alkın-Şahin, S. (2015). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Öğretme ve Öğrenme Anlayışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1331-1346.
  • Aypay, A. (2009). Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği’nin Türkiye Uyarlaması ve Epistemolojik İnançlar ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkiler. Educational Sciences: Theory & Practice - 11(1).
  • Bağcı H. (2019). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışları İle Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Pesa International Journal Of Social Studies, 5(1), 1-9.
  • Baş, G. (2014). İlköğretim Öğretmenlerinin Öğretme-Öğrenme Anlayışlarının Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 18-30.
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241-258). Greenwood Press.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, Ş. ve Çelik, C. (2018). Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretme-Öğrenme Anlayışlarının İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 327-339.
  • Chan, K.W. (2003). Hong Kong Teacher Education Students’ Epistemological Beliefs and Approaches To Learning. Research İn Education, 69, 36-50.
  • Chan, K.W. and Elliot, R.G. (2004). Relational Analysis Of Personal Epistemology and Conceptions About Teaching and Learning. Teaching and Teacher Education, 20, 817-831.
  • Dedebali, N.C. ve Süral, S. (2021). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Öğretme Anlayış Düzeyleri İle Metaforik Algılarının İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Doi:10.9779. Pauefd.853592.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2017). The transition process to constructivist approaches in education in Turkey and challenges in practice. Journal of Educational Administration: Theory and Practice, 23(2), 211-230.
  • Erdem, E. ve Demirel, Ö (2002). Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87.
  • Erdoğan, İ. (2021). Eğitimde Değişim Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Foster, K. M. (2011). Gender differences in teaching: Constructivist vs. traditional approaches. Educational Research and Reviews, 6(8), 456-460.
  • Gur, D. (2018). The impact of life experiences on teaching beliefs. Journal of Teacher Development, 12(2), 205-217.
  • Işıkgöz, M.E. (2020). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çeşitli Değişkenlere Göre Öğretme ve Öğrenme Anlayışlarının İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 69-84.
  • Khalid, A. and Azeem, M. (2012). Constructivist Vs Traditional: Effective İnstructional Approach İn Teacher Education. International Journal Of Humanities and Social Science, 2(5), 170-177.
  • Ocak, G., Ocak, İ. ve Kalender, D. (2017). Öğretmenlerin Öz-Yeterlik Algıları İle Öğretme- Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(5), 1851- 1864.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Redding, S. (2013). Marriage, life experiences, and teaching perspectives. Journal of Educational Theory, 47(1), 45-59.
  • Richardson, V. (2003). Constructivist Pedagogy. Teachers College Record, 105, 1623-1640.
  • Sunal, C. S., Sunal, D. W., & Wright, E. (2014). Age and teaching practices: The shift towards learner-centered education. Journal of Teacher Education, 65(3), 219-232.
  • Şaşan, H.H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 74-75, 49-52.
  • Weinberg, R. S., & Gould, D. (2019). Foundations of sport and exercise psychology (7th ed.). Human Kinetics.
  • Wrisberg, C. A. (2009). Sport psychology for coaches. Human Kinetics.
  • Vermunt, J. D., & Endedijk, M. D. (2011). Patterns in teacher learning in different phases of the professional career. Learning and Individual Differences, 21(3), 294-302.
  • Yener, D. ve Yılmaz M. (2017). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Öğretme Anlayışları ve Fen Öğretimine Yönelik Özyeterlik İnançları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 1016-1038.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Qualitative research methods in the social sciences. Seçkin Publishing.
  • Yıldız, E. ve Kangalgil, M. (2014). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlikleri ve Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Pamukkale Journal Of Sport Sciences, 5(1), 61-76.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Veysel Temel 0000-0002-4575-2885

Sıdıka Şahin Bu kişi benim

Esin Küçük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2024
Kabul Tarihi 14 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Temel, V., Şahin, S., & Küçük, E. (2024). Investigation of Physical Education and Sports Teachers’ Understanding of Teaching and Learning*. KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, 1(2), 1-15.