This study examines the piano music of İlhan Baran, one of Turkiye’s contemporary composers, and his “Three Bagatelles.” Baran is seen in many of his articles and speeches to have emphasized that the path leading contemporary Turkish composers to become more universal should be based on the local données cultivated through any technique the composer chooses. In this context, the composer’s piano piece “Three Bagatelles,” a work that reflects Baran’s language, abstractionist approach to the local musical données of Anatolia, and understanding of abstract art, has been deemed suitable for examination. Through this process, this study searches for the essence of the conceptional roots of his “Three Bagatelles” in light of the composer’s articles and personal interviews and examines the essence itself using a deductive approach. The study then reexamines the entire piece using what was obtained from these points with an inductive approach. The findings are discussed with respect to Baran’s words declaring the influence of Paul Klee’s painting style on “Three Bagatelles” and references to Klee’s artistic approach in order to define Klee’s traces in the composer’s work. As a result of this study, the musical data obtained through examination and analysis is intended to be able to shed light on Baran’s musical language and methods of abstraction.
Bu çalışmada, çağdaş Türk müziği bestecilerinden İlhan Baran’ın Üç Bagatel adlı piyano müziği incelenmiştir. Baran’ın birçok yazısında ve sözlü demecinde, çağdaş Türk müziği bestecisini evrensel olmaya götürecek olan yolun “yöresel verilerden” geçtiğini, bestecinin bu yolda edindiği verileri ise dilediği tekniği seçerek müzik içerisinde eritmesi gerektiğini vurguladığı görülmektedir. Bu bağlamda, Anadolu’nun yöresel verilerini soyutlamacı bir yaklaşımla ele alan Baran’ın, soyut sanat anlayışının bir yansıması olan Üç Bagatel adlı piyano müziği incelenmeye uygun bulunmuştur. İnceleme sürecinde, besteci ile yapılan kişisel görüşmelerin ve yazılarının ışığında bir arayışta bulunulup, tümdengelimci bir yaklaşımla Üç Bagatel’in özüne inilerek kavramsal kökenleri aranmış, araştırma sonucu elde edilen bulgularla tekrar tümevarımcı bir anlayışla bütüne uzanan bir inceleme yapılmıştır. Üç Bagatel’i Paul Klee’nin resim anlayışından etkilenerek bestelediğini aktaran Baran’ın, Klee’nin resim anlayışının ve yapılan incelemelerde elde edilen sonuçların merkeze konulmasıyla, eserin kompozisyonunda Klee’ye ait ne gibi izler taşıdığı araştırılmıştır. Bu çalışmanın neticesinde, Üç Bagatel’d e kullanılan müziksel verilerin ve bu verilerin işlenme biçimlerinin analizinin, Baran’ın müzik diline ve soyutlama yöntemlerine ışık tutması amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |