Obua, ülkemizde fazla tanınmayan ancak, atalarının bu topraklarda oldukça uzun süreli bir geçmişi olan çift kamışlı, tahta üflemeli bir çalgıdır. Türk insanının geçmişinde ve kültür yapısında büyük rolü olan zurnanın bir türevi olan obua, isminde bulunan kalın sesli harflerden dolayı zihinlerde çok farklı, iri ve kalın sesli bir çalgı gibi canlanmaktadır. Oysa ki obua, modern orkestralarda soprano çalgı olarak tanımlanan narin bir çalgıdır. Bu çalışma; Türk insanıyla bütünleşmiş bir çalgı olan zurnanın Avrupa macerasında obuaya, dönemin ismiyle Barok Obua’ya evrilme sürecini içermektedir. Bu çalışma süreci öncesinde, obua ve nefesli çalgılarla ilgili yabancı kaynaklar taranmış, kütüphaneler, müzik ve çalgı dergileri, ansiklopediler ve internet siteleri araştırılmıştır. Eski dönem müziklerinin ve yorum tarzlarının anlaşılması bakımından obuaya benzerlik gösteren eski çalgıları da tanımak gerektiğinden çalışma sadece Barok Dönem ile sınırlı tutulmamış, Barok öncesi dönemde de çift kamışlı tahta üflemelilerin ilk örneklerinden yararlanılmıştır. Obua öğrencilerine Türkçe kaynak oluşturabilmek amacıyla basit bir anlatım şekli kullanılmıştır. Ayrıca bu çalışmanın, Barok Obua için eser yazmak isteyen besteciler ya da kompozisyon öğrencilerine, çalgının kapasitesi hakkında ışık tutacak bir kaynak olması amaçlanmıştır.
Oboe is a double-reed, wooden wind instrument that is not well known in our country, but whose ancestors have a long history in these lands. Oboe, a derivative of the zurna, which has a great role in the history and cultural structure of the Turkish people, comes to mind as a very different, large and deep-voiced instrument due to the low vowels in its name. However, the oboe is a delicate instrument defined as a soprano instrument in modern orchestras. This work; It includes the evolution of the zurna, an instrument integrated with the Turkish people, into the oboe, or Baroque Oboe as it was called at the time, during the European adventure. Before this study, foreign sources about oboe and wind instruments were scanned, libraries, music and instrument magazines, encyclopedias and websites were searched. Since it is necessary to know the old instruments that are similar to the oboe in order to understand the music of the old period and their interpretation styles, the study was not limited to the Baroque Period, but the first examples of double-reed wooden wind instruments were also used in the pre-Baroque period. A simple form of expression was used in order to create a Turkish resource for oboe students. In addition, this study is intended to be a resource that will shed light on the capacity of the instrument for composers or composition students who want to write works for the baroque oboe.
Başka bir dergiye yollamadığımı beyan ederim. Sponsor ya da ticari bir firma ile ilişkim yoktur. İngilizce yönünden kontrolü yapılmıştır. Dergi politikaları gözden geçirilmiştir Kaynaklar APA6'ya göre belirtilmiştir Kullanılan şekiller kaynakçada ve atıf olarak belirtilmiştir. Finansal Destek Yoktur. Çıkar Çatışması Yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |