Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RİMSKİ-KORSAKOV’UN ŞEHRAZAT ADLI ESERİNDEKİ KEMAN SOLOLARI BAĞLAMINDA BAŞKEMANCININ GÖREVLERİ

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 20, 15.06.2017

Öz

Bir orkestrada şeften sonra en yetkili müzisyen olan başkemancı, sahip olduğu sorumluluklar
ile o orkestranın işlevinde ve başarılı olmasında son derece önemli bir role sahiptir.
Ülkemiz müzik literatüründe başkemancılıkla ilgili yayınlanmış bilimsel nitelikteki
kaynak sayısı oldukça kısıtlı sayıdadır. Bu makalenin amacı, başkemancılık görevi ve
bu bağlamda Rimski-Korsakov’un Şehrazat Senfonik Süiti’ndeki keman soloları üzerine
icracılara faydalı olabilecek bir kaynak oluşturabilmektir. Yapılan literatür taramasında,
konu ile ilgili yazılmış makaleler, kitaplar ve internet üzerindeki yazılı kaynaklar detaylı
bir şekilde incelenmiştir. Başkemancılığın tarihi ve başkemancının görevleri irdelenmiş,
Rimski-Korsakov’un hayatı ve Şehrazat Senfonik Süiti ile ilgili bilgiler verilmiştir. Bir
başkemancı için orkestra repertuvarının en önemli eserlerinden biri olan Şehrazat’ın
keman sololarına, parmak numarası seçimi, yay kullanımı ve müzikal ifade ile ilgili
fikirler ve öneriler ortaya konmuştur. Bu çalışmanın sonucunda, başkemancının, icrası
yapılacak eserdeki soloların çalınması, şefin müzikal fikirlerinin orkestraya aktarılması,
yaylı çalgılar için yayların ve parmak numaralarının belirlenerek orkestranın çalışma
düzeninin sağlanması gibi farklı görevleri belirlenmiştir. Bu görevlerin en önemlilerinden
olan keman sololarının icrası, enstrüman ve çalınacak eser üzerinde büyük hakimiyet
gerektirmektedir. Şehrazat’ın sololarının icrasına yönelik farklı alternatifleri denemek bir
başkemancı için eserde arzu ettiği tınıya ulaşması yolunda yardımcı olacaktır.

Kaynakça

  • Andai, D. (2011). A Contemporary Approach to Orchestral Bowings for the Concertmaster, University of Miami, Coral Gables, Florida: Doktora tezi, (Mart, 1, 2017), http:// scholarlyrepository.miami.edu/oa_dissertations/523/
  • Dicterow, G. (2008). Rimsky-Korsakov’s Sheherazade: Solo Violin Part, The Strad, Haziran 2008; (Mart, 2, 2017), http://www.violinexcerpts.com/wp-content/uploads/2012/07/ DicterowMasterclass.pdf.
  • Ferudunoğlu, L. (2004). Müziğe Giden Yol. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Hersenson, R. (1985). The Role of a Concertmaster, (Mart, 5, 2017), http://www.nytimes. com/1985/06/30/nyregion/the-role-of-a-concertmaster.html.
  • Michels, U., Vogel, G. (2013). Müzik Atlası. [Atlas Music]. İstanbul: Alfa Müzik.
  • Miller, M. H., Cockrell, D. (1991) History of Western Music. New York: Harpercollins College Outline.
  • Newman, G. (2014). The Anatomy of a Concertmaster: An Interview With The VSO’s
  • Dale Bertrop, (Mart, 5, 2017), https://www.vanclassicalmusic.com/the-anatomy-of-aconcertmaster- an-interview-with-the-vsos-dale-barltrop/.
  • Say, A. (2010). Müzik Nedir, Nasıl Bir Sanattır? İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Say, A. (2010). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Selanik, C. (2010). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Stravinsky, İ. (2011). Müziğin Poetikası. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Türkili, E. (2010). Orchestral Concertmasters: A Brief History and Analysis of Their Impact on Orchestral Performance, The Florida State University College of Music, Florida: Doktora Tezi, (Mart, 5, 2017), http://independent.academia.edu/ErmanTurkii.

CONCERTMASTER’S DUTIES IN RELATION TO THE VIOLIN SOLOS IN RIMKSY-KORSAKOV’S SCHEHERAZADE

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 20, 15.06.2017

Öz

A concertmaster, as the musician that comes second to the conductor in an orchestra, has

a very important role in the functioning and the success of that orchestra. The number of

printed academic resources about concertmastership in our country is quite scarce. The

aim of this article is to provide a useful resource for performers on concertmastership duty

and in relation, the violin solos in Rimsky-Korsakov’s Scheherazade Symphonic Suite.

Literature review on this subject included the detailed examination of the articles, books

and written sources on the internet. The history of concertmastership and the duties of the

concertmaster were discussed; information on Rimsky-Korsakov’s life and Scheherazade

Symphonic Suite were given. Ideas and suggestions on fingering, bow selection and

musical expression were presented on the violin solos of Scheherazade, which is one

of the most important works for a concertmaster within the orchestral repertoire. As a

result of this study, concertmaster’s duties, as playing the violin solos in the work to be

performed, conveying the musical ideas of the conductor to the orchestra, writing the

fingerings and the bows for the string sections and coordinating the working arrangement

of the orchestra were determined. The performance of the violin solos, which is one of the

most important of these duties, requires great mastery on the instrument and the work to

be performed. Trying out various alternatives for the performance of the Scheherazade

violin solos will help a concertmaster reach the desired sonority.

Kaynakça

  • Andai, D. (2011). A Contemporary Approach to Orchestral Bowings for the Concertmaster, University of Miami, Coral Gables, Florida: Doktora tezi, (Mart, 1, 2017), http:// scholarlyrepository.miami.edu/oa_dissertations/523/
  • Dicterow, G. (2008). Rimsky-Korsakov’s Sheherazade: Solo Violin Part, The Strad, Haziran 2008; (Mart, 2, 2017), http://www.violinexcerpts.com/wp-content/uploads/2012/07/ DicterowMasterclass.pdf.
  • Ferudunoğlu, L. (2004). Müziğe Giden Yol. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Hersenson, R. (1985). The Role of a Concertmaster, (Mart, 5, 2017), http://www.nytimes. com/1985/06/30/nyregion/the-role-of-a-concertmaster.html.
  • Michels, U., Vogel, G. (2013). Müzik Atlası. [Atlas Music]. İstanbul: Alfa Müzik.
  • Miller, M. H., Cockrell, D. (1991) History of Western Music. New York: Harpercollins College Outline.
  • Newman, G. (2014). The Anatomy of a Concertmaster: An Interview With The VSO’s
  • Dale Bertrop, (Mart, 5, 2017), https://www.vanclassicalmusic.com/the-anatomy-of-aconcertmaster- an-interview-with-the-vsos-dale-barltrop/.
  • Say, A. (2010). Müzik Nedir, Nasıl Bir Sanattır? İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Say, A. (2010). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Selanik, C. (2010). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Stravinsky, İ. (2011). Müziğin Poetikası. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Türkili, E. (2010). Orchestral Concertmasters: A Brief History and Analysis of Their Impact on Orchestral Performance, The Florida State University College of Music, Florida: Doktora Tezi, (Mart, 5, 2017), http://independent.academia.edu/ErmanTurkii.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Makale
Yazarlar

Bahar Biricik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Biricik, B. (2017). RİMSKİ-KORSAKOV’UN ŞEHRAZAT ADLI ESERİNDEKİ KEMAN SOLOLARI BAĞLAMINDA BAŞKEMANCININ GÖREVLERİ. Conservatorium, 4(1), 1-20.