Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FLOW THEORY IN PSYCHOLOGY AND ITS EVALUATION IN RELATION TO MUSIC PERFORMANCE

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 17, 15.12.2016

Öz

Flow theory describes the psychological aspects of the state, in which one performs a

task with intrinsic motivation, intense concentration, a deep sense of joy and a feeling

of satisfaction. This study, which stemmed from the notion that flow theory could be

a beneficial resource for improving music performance, aims to determine various

flow dimensions, to discuss the relationship of flow with music and performance and

to present suggestions towards improving music performance. Flow properties are

explained through a literature review and these properties are evaluated in the context of

performance. It is determined that flow is beneficial for music performance in the areas

of attention, motivation and concentration. Flow also has positive effects on performers

through its nature which includes ease of movement, a deep sense of satisfaction and

positive mood. Flow disables negative mental thoughts and physical symptoms associated

with performance anxiety, therefore it is presented as a constructive concept for musical

performance anxiety. In light of all these findings, various notions and methods, such

as determining goals, prioritizing intrinsic motivation, improving focus and awareness,

visual recording and imagery are suggested towards helping with performers’ experience

of flow and the enhancement of music education.

Kaynakça

  • Chirico, A., Serino, S., Cipresso, P., Gaggioli, A. & Riva, G. (2015). When Music Flows: State And Trait In Musical Performance, Composition And Listening: A Systematic Review. Frontiers In Psychology, 6/906. (Ağustos, 10, 2016), http://www.frontiersin.org (doi.10.3389/fpsyg.2015.00906).
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology Of Optimal Experience. New York: Harper Perennial.
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Finding Flow. New York: Basic Books.
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. New York: Harper Perennial.
  • Fullagar, C. J., Knight P.A. & Sovern, H. S. (2013). Challenge/Skill Balance, Flow And Performance Anxiety. Applied Psychology: An International Review, 62/2, 236-259.
  • Hatfield, E., Cacioppo J.L. & Rapson E.L (1993). Emotional Contagion, (Ağustos 26, 2016) http:// www.elainehatfield.com/ch50.pdf
  • Iusca, D. (2015). The Relationship Between Flow And Music Performance Level Of Undergraduates In Exam Situations: The Effect Of Musical Instrument. Procedia- Social And Behavioral Sciences, 177, 396-400.
  • Jackson, S. A. & Csikszentmihalyi, M. (1999). Flow In Sports. Champaign: Human Kinetics.
  • Kenny, D. (2011). The Psychology Of Music Performance Anxiety. New York: Oxford University Press.
  • Klickstein, G. (2009). The Musician’s Way. New York: Oxford University Press.
  • Marin, M. M. & Bhattacharya, J. (2013). Getting Into The Musical Zone: Trait Emotional Intelligence And Amount Of Practice Predict Flow In Pianists. Frontiers In Psychology, 4/853. (Ağustos, 10, 2016), http://www.frontiersin.org (doi.10.3389/fpsyg.2013.00853).
  • O’Neill, S. (1999). Flow Theory And The Development Of Musical Performance Skills. Bulletin Of The Council For Reseach In Music, 141, 129-134.
  • Salmon, P. & Meyer, R. G. (1992). Notes From The Green Room. San Francisco: Jossey- Bass Inc.
  • Wilson, G. D. & Roland, D. (2002). Performance Anxiety. Parncutt, R. & McPherson, G. E. (Derleyenler), Science And Psychology Of Music Performance (47-61). New York, Oxford University Press.

PSİKOLOJİDE AKIŞ KURAMI VE MÜZİK İCRASI BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 17, 15.12.2016

Öz

Akış kuramı, kişinin bir işi içsel motivasyon, yoğun konsantrasyon, derin bir haz ve
tatmin duygusu ile yaptığı durumun psikolojik özelliklerini ortaya koyar. Bu kuramın
müzik icrasını geliştirme yolunda faydalı bir kaynak olabileceği fikri ile yola çıkılan bu
çalışmada, akış olgusunu oluşturan boyutların belirlenmesi, akışın müzik ve performans
ile ilişkisinin değerlendirilmesi ve bu bağlamda müzik icrasını geliştirici öneriler ortaya
konması hedeflenmiştir. Yapılan literatür taraması kapsamında akış tecrübesini oluşturan
unsurlar açıklanmış; bu unsurlar performans bağlamında incelenmiştir. Akışın müzik
icrası için dikkat, motivasyon ve konsantrasyon konularında büyük katkısının bulunduğu;
ayrıca performans sürecinde icracının sahip olduğu hareket kolaylığı, yoğun tatmin hissi
ve pozitif ruh hali gibi unsurlarla icracı açısından da olumlu özelliklerinin olduğu ortaya
konmuştur. Akış kavramı, icracının kaygı ile ilgili düşüncelerden ve icrayı olumsuz olarak
etkileyebilecek fiziksel heyecan belirtilerinden arınmış bir şekilde işini yapmasına olanak
vermesi itibariyle, sahne heyecanı konusunda da yapıcı bir olgu olarak belirlenmiştir.
Tüm bu bulgular ışığında, icracıların akışı tecrübe etmelerine yardımcı olacak ve müzik
eğitimi kapsamında faydalı olabilecek hedef koyma, iç motivasyona öncelik verme,
farkındalık ve odaklanma yetisini geliştirme, görsel kayıt yapma ve imgeleme gibi
yaklaşım ve yöntemler önerilmiştir.

Kaynakça

  • Chirico, A., Serino, S., Cipresso, P., Gaggioli, A. & Riva, G. (2015). When Music Flows: State And Trait In Musical Performance, Composition And Listening: A Systematic Review. Frontiers In Psychology, 6/906. (Ağustos, 10, 2016), http://www.frontiersin.org (doi.10.3389/fpsyg.2015.00906).
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology Of Optimal Experience. New York: Harper Perennial.
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Finding Flow. New York: Basic Books.
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity. New York: Harper Perennial.
  • Fullagar, C. J., Knight P.A. & Sovern, H. S. (2013). Challenge/Skill Balance, Flow And Performance Anxiety. Applied Psychology: An International Review, 62/2, 236-259.
  • Hatfield, E., Cacioppo J.L. & Rapson E.L (1993). Emotional Contagion, (Ağustos 26, 2016) http:// www.elainehatfield.com/ch50.pdf
  • Iusca, D. (2015). The Relationship Between Flow And Music Performance Level Of Undergraduates In Exam Situations: The Effect Of Musical Instrument. Procedia- Social And Behavioral Sciences, 177, 396-400.
  • Jackson, S. A. & Csikszentmihalyi, M. (1999). Flow In Sports. Champaign: Human Kinetics.
  • Kenny, D. (2011). The Psychology Of Music Performance Anxiety. New York: Oxford University Press.
  • Klickstein, G. (2009). The Musician’s Way. New York: Oxford University Press.
  • Marin, M. M. & Bhattacharya, J. (2013). Getting Into The Musical Zone: Trait Emotional Intelligence And Amount Of Practice Predict Flow In Pianists. Frontiers In Psychology, 4/853. (Ağustos, 10, 2016), http://www.frontiersin.org (doi.10.3389/fpsyg.2013.00853).
  • O’Neill, S. (1999). Flow Theory And The Development Of Musical Performance Skills. Bulletin Of The Council For Reseach In Music, 141, 129-134.
  • Salmon, P. & Meyer, R. G. (1992). Notes From The Green Room. San Francisco: Jossey- Bass Inc.
  • Wilson, G. D. & Roland, D. (2002). Performance Anxiety. Parncutt, R. & McPherson, G. E. (Derleyenler), Science And Psychology Of Music Performance (47-61). New York, Oxford University Press.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Makale
Yazarlar

Gülden Teztel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Teztel, G. (2016). PSİKOLOJİDE AKIŞ KURAMI VE MÜZİK İCRASI BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Conservatorium, 3(2), 1-17.