Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tchaikovsky’nin Manfred ve 4. Senfonilerinin Viyolonsel Partisindeki Hızlı Pasajlara Yönelik Teknik Öneriler

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 253 - 279, 15.12.2021
https://doi.org/10.26650/CONS2021-996136

Öz

Bu çalışmada, Tchaikovsky’nin Manfred ve 4. Senfonileri’nin viyolonsel partisinin icrası sırasında hızlı pasajlarda sol el anatomisi gereğince yaşanan ajilite ve artikülasyon problemlerini gidermeye yönelik çözüm önerileri ve egzersizler sunulmaktadır. Bunun öncesinde ise çalgı eğitimindeki bilişsel yöntemler tartışılmaktadır. Bu bilişsel yöntemler, istenmeden bilinçsizce gelişmiş olumsuz düşünce sistemlerini değiştirmeye yönelik yeniden yapılandırmayı amaçlayan çalışmalardır. Bunun için, zihinsel imgeleme kullanılarak belirli bir tecrübeyi bilinçli bir şekilde zihinde canlandırma çalışması yapılır. Bu bağlamda, imgeleme ve davranış yöntemlerinin performansta ne kadar önemli olduğu konu edilmiş ve daha sonra müzisyenler tarafından uygulanan çeşitli fiziksel terapi teknikleri incelenmiştir. Bunlar arasında en bilinenlerinden olan Alexander tekniği ve Feldenkrais metoduyla ilgili bir literatür taraması yapılmıştır. Ardından performans öncesinde zihinsel ve fiziksel hazırlık için yoga ve meditasyon gibi yöntemlere, özellikle de bu çalışmaya konu olan sol el anatomisi hakkında bilgiler derlenmiştir. Bu çalışmaya konu olan Manfred ve 4. Senfonileri’ndeki viyolonsel partisinin hızlı pasajları için duateleri ve pozisyon geçişlerini doğru kullanabilmeye yönelik egzersiz örnekleri performans uygulaması açısından sunulmuştur.

Teşekkür

Değerli Senem Acar ve Atilla Cömert’e çalışmalarımdaki katkılarından dolayı müteşekkirim.

Kaynakça

  • Ak Güven, G. (2020). Anatomi 2. hareket sistemi: kaslar. Gürsel Ak Güven’a ait 2020-2021 Güz Yarıyılı OMÜ Anatomi ders notları (ppt). 19 Mayıs Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Samsun. Erişim adresi: https://docplayer. biz.tr/197558250-Omu-shmyo-anatomi-2-hareket-sistemi-kaslar-systema-musculare-ogr-gor-dr-gursel-ak-guven.html google scholar
  • Bingöl, N. (2020). Kas anatomisi. Nurhan Bingöl’e ait 2019-2020 Bahar Yarıyılı Kas Anatomisi dersi notları. Ankara Üniversitesi, Tıp Fakültesi Açık Ders Malzemeleri, Ankara. Erişim adresi: https://acikders.ankara.edu.tr/ pluginfile.php/2935/mod_resource/content/0/4.%20Hafta%20Kas%20Sistemi.pdf google scholar
  • Bursal, M. B. (2019). Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı örnekleminde viyolonsel icra tekniğine bağlı gelişebilecek fizyolojik rahatsızlıklar (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı, Ankara. google scholar
  • Çilden, Ş. (2003, Ekim). Çalgı eğitiminde nitelik sorunları. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu’nda sunulan bildiri, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya. google scholar
  • Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., Rosenkranz, M., Muller, D. ve Santorelli, S. F. & Sheridan, J. F. (2003). Alterations in brain immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic medicine, 65(4), 564-570. doi:10.1097/01.psy.0000077505.67574.e3 google scholar
  • Dexter, J. (1996). Meditasyon. İstanbul: Kibele Yayınevi. google scholar
  • Dilekli, B. (2019). Feldenkrais metodunun Meisner oyunculuk metodu kapsamında oyuncunun dinleme ve eyleme kapasitesi üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kadir Has Üniversitesi, İstanbul. google scholar
  • Feldenkrais, M., ve Beringer, E. (2010). Embodied wisdom: The collectedpapers of Moshe Feldenkrais. San Diego, Calif: Somatic Resources. google scholar
  • Gökalp, G. (2018). Alexander tekniğinin viyolonsel çalarken uygulanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı, İzmir. google scholar
  • Kar, T. (2012). Enstrüman eğitiminin ses eğitimi üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sahne Sanatları Anasanat Dalı, Opera Sanat Dalı, İstanbul. google scholar
  • Kartal, M. (2016). Nefes teknikleri. İstanbul: Ray Yayıncılık. google scholar
  • Khalsa, S. ve Gould, J. (2012). Your brain on yoga (Harvard Medical School Guide), Harvard Medical School Gui-des, Rosetta Books, Harvard. google scholar
  • Osho (2011). Meditasyon, ilk ve son özgürlük. İstanbul: Omega Yayınları. google scholar
  • Schultz, L. H., Uyterhoeven, S. ve Khalsa, S. B. S. (2011). Evaluation of a yoga program for back pain. Journal of Yoga and Physical Therapy, 1(2), 103. doi:10.4172/2157-7595.1000e103. google scholar
  • Simard, A. A. ve Henry, M. (2009). Impact of a short yoga intervention on medical students’ health: a pilot study. Medical teacher, 31(10), 950-952. google scholar
  • Stueck, M. ve Gloeckner, N. (2005). Yoga for children in the mirror of the science: Working spectrum and practice fields of the training of relaxation with elements of yoga for children. Early child development and care, 175(4), 371-377. google scholar
  • Tchaikovsky, P.I. (1960). Symphony No.4, Op.36, Final Allegro con fuoco [Musical scores]. Leipzig: Bruckner-Ver-lag. New York: Reprinted E.F.Kalmus. (Original work published 1888) google scholar
  • Tchaikovsky, P.I. (1933-1970). Manfred Symphony Op.58, 1. Part, Lento lugubre [Musical scores]. First edition (rep-rint) Moscow: P. Jurgenson. New York First edition: Reprinted E.F. Kalmus. (Original work published 1886) google scholar
  • Tezişçi Özmenay, P. (2018). Alexander tekniğinin temel uygulama ilkeleri ve çalışma yöntemleri. AKÜ Amader, 4(7), 65-80. google scholar
  • Teztel, G. ve Aşkın, C. (2007). Sahne heyecanının Türk müzisyenler arasındaki yaygınlığı ve çözüm yöntemleri. İTÜ dergisi/b Sosyal Bilimler, 4(2), 3-10. google scholar
  • Teztel, G. (2007). Psikolojide akış kuramı ve müzik icrası bağlamında değerlendirilmesi. Konservatoryum, 3(2), 1-17. google scholar

Passages That Require Agility in the Cello Parts of Tchaikovsky’s Manfred and Symphony No. 4

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 253 - 279, 15.12.2021
https://doi.org/10.26650/CONS2021-996136

Öz

This paper presents suggestions and exercises to solve the problems related to agility and articulation due to the anatomy of the left hand while performing the cello parts of Tchaikovsky’s Manfred Symphony and Symphony No. 4. The cognitive methods in instrument training are explored in this study. These cognitive methods are studies aimed at restructuring the unintentionally developed negative thought systems. A certain experience is consciously visualized in the brain using mental imagery. In this context, the importance of imagery and behavioral methods in performance is presented. This study examined various physical therapy techniques applied by musicians, including the Alexander technique and the Feldenkrais method— two of the most well-known methods. The discussion also focuses on methods such as yoga and  meditation that are used for mental and physical preparation in addition to left-hand anatomy, left-hand pattern, articulation, and agility. Finally, the paper provides exercise examples on the correct use of fingering and position transitions for the fast passages of the cello parts in Manfred and Symphony No. 4 in performance practices

Kaynakça

  • Ak Güven, G. (2020). Anatomi 2. hareket sistemi: kaslar. Gürsel Ak Güven’a ait 2020-2021 Güz Yarıyılı OMÜ Anatomi ders notları (ppt). 19 Mayıs Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Samsun. Erişim adresi: https://docplayer. biz.tr/197558250-Omu-shmyo-anatomi-2-hareket-sistemi-kaslar-systema-musculare-ogr-gor-dr-gursel-ak-guven.html google scholar
  • Bingöl, N. (2020). Kas anatomisi. Nurhan Bingöl’e ait 2019-2020 Bahar Yarıyılı Kas Anatomisi dersi notları. Ankara Üniversitesi, Tıp Fakültesi Açık Ders Malzemeleri, Ankara. Erişim adresi: https://acikders.ankara.edu.tr/ pluginfile.php/2935/mod_resource/content/0/4.%20Hafta%20Kas%20Sistemi.pdf google scholar
  • Bursal, M. B. (2019). Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı örnekleminde viyolonsel icra tekniğine bağlı gelişebilecek fizyolojik rahatsızlıklar (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı, Ankara. google scholar
  • Çilden, Ş. (2003, Ekim). Çalgı eğitiminde nitelik sorunları. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu’nda sunulan bildiri, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya. google scholar
  • Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., Rosenkranz, M., Muller, D. ve Santorelli, S. F. & Sheridan, J. F. (2003). Alterations in brain immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic medicine, 65(4), 564-570. doi:10.1097/01.psy.0000077505.67574.e3 google scholar
  • Dexter, J. (1996). Meditasyon. İstanbul: Kibele Yayınevi. google scholar
  • Dilekli, B. (2019). Feldenkrais metodunun Meisner oyunculuk metodu kapsamında oyuncunun dinleme ve eyleme kapasitesi üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kadir Has Üniversitesi, İstanbul. google scholar
  • Feldenkrais, M., ve Beringer, E. (2010). Embodied wisdom: The collectedpapers of Moshe Feldenkrais. San Diego, Calif: Somatic Resources. google scholar
  • Gökalp, G. (2018). Alexander tekniğinin viyolonsel çalarken uygulanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı, İzmir. google scholar
  • Kar, T. (2012). Enstrüman eğitiminin ses eğitimi üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sahne Sanatları Anasanat Dalı, Opera Sanat Dalı, İstanbul. google scholar
  • Kartal, M. (2016). Nefes teknikleri. İstanbul: Ray Yayıncılık. google scholar
  • Khalsa, S. ve Gould, J. (2012). Your brain on yoga (Harvard Medical School Guide), Harvard Medical School Gui-des, Rosetta Books, Harvard. google scholar
  • Osho (2011). Meditasyon, ilk ve son özgürlük. İstanbul: Omega Yayınları. google scholar
  • Schultz, L. H., Uyterhoeven, S. ve Khalsa, S. B. S. (2011). Evaluation of a yoga program for back pain. Journal of Yoga and Physical Therapy, 1(2), 103. doi:10.4172/2157-7595.1000e103. google scholar
  • Simard, A. A. ve Henry, M. (2009). Impact of a short yoga intervention on medical students’ health: a pilot study. Medical teacher, 31(10), 950-952. google scholar
  • Stueck, M. ve Gloeckner, N. (2005). Yoga for children in the mirror of the science: Working spectrum and practice fields of the training of relaxation with elements of yoga for children. Early child development and care, 175(4), 371-377. google scholar
  • Tchaikovsky, P.I. (1960). Symphony No.4, Op.36, Final Allegro con fuoco [Musical scores]. Leipzig: Bruckner-Ver-lag. New York: Reprinted E.F.Kalmus. (Original work published 1888) google scholar
  • Tchaikovsky, P.I. (1933-1970). Manfred Symphony Op.58, 1. Part, Lento lugubre [Musical scores]. First edition (rep-rint) Moscow: P. Jurgenson. New York First edition: Reprinted E.F. Kalmus. (Original work published 1886) google scholar
  • Tezişçi Özmenay, P. (2018). Alexander tekniğinin temel uygulama ilkeleri ve çalışma yöntemleri. AKÜ Amader, 4(7), 65-80. google scholar
  • Teztel, G. ve Aşkın, C. (2007). Sahne heyecanının Türk müzisyenler arasındaki yaygınlığı ve çözüm yöntemleri. İTÜ dergisi/b Sosyal Bilimler, 4(2), 3-10. google scholar
  • Teztel, G. (2007). Psikolojide akış kuramı ve müzik icrası bağlamında değerlendirilmesi. Konservatoryum, 3(2), 1-17. google scholar
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Özgün Makale
Yazarlar

Ayşem Ersoy 0000-0003-2137-3642

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ersoy, A. (2021). Tchaikovsky’nin Manfred ve 4. Senfonilerinin Viyolonsel Partisindeki Hızlı Pasajlara Yönelik Teknik Öneriler. Conservatorium, 8(2), 253-279. https://doi.org/10.26650/CONS2021-996136