Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Immigrant Ceremony During The “Habitat Transference” and Reconstruction Process: The Case of Eskişehir Uzbek/Afghan Engagement

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 103 - 115, 11.12.2023
https://doi.org/10.26650/CONS2023-1374485

Öz

Within the framework of a global and post-modern critique of the world system, contemporary migration and immigration have emerged as pivotal political, economic, and socio-cultural concerns. They are rooted in the intellectual backdrop of 20thcentury social theories, with a specific focus on globalization, urbanization, social structures, and cultural interactions.
Acknowledging migration as a multifaceted, layered process involving both migrant communities and host populations, this process manifests in diverse everyday performances. Humans, as biological, psychological, and sociological entities, imbue the spaces and times they inhabit with meaning through communication and interaction with their environment, employing various symbolic signifiers. Culture represents the meanings individuals attach to these symbols, rendering it a dynamic, ever-changing process.
This study aims to conduct a content analysis of visual and auditory data gathered from the engagement ceremony of Afghan Uzbek immigrants in Eskisehir in 2018. It explores the processes of reconstruction and adaptation within the prevailing dominant culture as a result of Afghan Uzbek immigrants relocating to Eskisehir while carrying their cultural spaces and traditions. The study identifies significant symbolic relationships between Uzbek, Afghan, and Turkish cultures, offering an original contribution through its ethnographic case analysis encompassing themes of migration, immigrant cultures, identity, interaction, and space.

Kaynakça

  • Akın, B. (2018). Kültürel bellek ve müzik. Eurasian Journal of Music and Dance, (13), 101-117. google scholar
  • Akyüz, M. (2016). Afganistan’da kullanılan müzik aletleri. БГУ жарчысыб, Вестник БГУ , No 3-4(37-38), подписной индекс 77382, (165-170). Kyrgyzstan: Bishkek Humanities University. google scholar
  • Alkar, R. (2011, Haziran). Müzik ve toplumsal cinsiyet: “Farklı kültürlerin müzik pratiklerinde kadının konumu”. 6. Karaburun BilimKongresi’nde sunulan bildiri, İzmir google scholar
  • Amiri, A. J. (2020). Afganistan müziği. Uluslararası Mülteci Hakları Derneği, Mülteci Bülteni, Afganistan Özel, Sayı 4, Kış, 34-37. google scholar
  • Coşkun, M. ve Çetin, B. (2022). Özbek asıllı Afgan göçmen kadınlarda toplumsal cinsiyet rollerine göre mekân kullanımı ve kültürel adaptasyon sorunları: Ovakent örneği (Hatay). Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 49(19), 386-410. google scholar
  • Daşgın, S. (2020). Afgan kültürüne dair. Uluslararası Mülteci Hakları Derneği, Mülteci Bülteni, Afganistan Özel, Sayı 4, Kış, 28-29. google scholar
  • Dikmen, F., Topaloğlu, Y., Atalay, İ., Bosnalı, S. (2019). Hatay/Ovakent Afganistan göçerlerinin kültürel evrilmesi üzerine. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Bahar Sayı: 23, 47-72. google scholar
  • Göçmez, E. (2008). Afganistan’dan gelen göçmen Özbekler’in sosyo-kültürel ve dini hayatları üzerine sosyolojik bir araştırma (Hatay ili Ovakent beldesi örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Din Sosyolojisi Bilim Dalı, Konya. google scholar
  • Gökulu, G. (2019). Sembolik etkileşimci teorinin gündelik yaşam sosyolojisine katkıları. Ekev Akademi Dergisi, 80(23), 173-190. google scholar
  • Hatunoğlu, N. (2022). Afgan tarih yazımının kavramsal sorunsalları üzerine bir değerlendirme. Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 55-70. google scholar

Mekânsal Taşıma ve Yeniden İnşa Sürecinde Bir Göçmen Eğlencesi: Eskişehir Özbek/Afgan Nişan Örneği

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 2, 103 - 115, 11.12.2023
https://doi.org/10.26650/CONS2023-1374485

Öz

Global ve post-modern bir dünya-sistem eleştirisi olarak günümüzde önemli politik, ekonomik ve sosyokültürel bir mesele olan göç ve göçmenlik; 20. yüzyıl sosyal kuram ve teorilerinin düşünsel arka planını oluştururken özellikle küreselleşme, kentleşme, sosyal yapı ve kültürel etkileşim odağında çokkültürlü ve kolektif bir temsiliyet kazanır.
Göç olgusunun hem göç etmiş gruplar hem de göç edilen bölge halkı ile içine girilen çoklu ve katmanlı bir kültürel etkileşim/iletişim süreci olduğu göz önünde bulundurulduğunda bu süreç, gündelik yaşamda her türlü performansa yansımaktadır. Biyolojik, psikolojik ve sosyolojik bir varlık olan insan, çevresi ile kurduğu iletişim ve etkileşim sonucu, içinde bulunduğu mekân ve zamana çeşitli anlamlar yükler. Bu anlamlar bir takım sembolik göstergeler içerir. Kültür, insanların bu sembollere yükledikleri anlamları ifade eder ve dolayısıyla değişken, geçirgen ve devingen bir süreçtir.
Çalışma, 2018 yılında Eskişehir’de katılım sağlanan, Afganistanlı Özbek göçmenlerin nişan eğlencesinden toplanan görsel-işitsel verilerin içerik analizini amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, Eskişehir’e göç ederek yerleşmiş olan Afganistanlı Özbek göçmenlerin, kültürel mekân ve geleneklerini taşımaları sonucu mevcut hâkim kültür içerisinde yeniden yapılanma ve inşa süreçleri irdelenmiş, Özbek, Afgan ve Türk kültürlerine dair önemli sembolik ilişkiler gözlemlenmiştir. Çalışmanın göç, göçmen kültürler, kimlik, etkileşim, mekân gibi konular özelinde etnografik bir vaka analizi içermesi yönüyle özgün olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akın, B. (2018). Kültürel bellek ve müzik. Eurasian Journal of Music and Dance, (13), 101-117. google scholar
  • Akyüz, M. (2016). Afganistan’da kullanılan müzik aletleri. БГУ жарчысыб, Вестник БГУ , No 3-4(37-38), подписной индекс 77382, (165-170). Kyrgyzstan: Bishkek Humanities University. google scholar
  • Alkar, R. (2011, Haziran). Müzik ve toplumsal cinsiyet: “Farklı kültürlerin müzik pratiklerinde kadının konumu”. 6. Karaburun BilimKongresi’nde sunulan bildiri, İzmir google scholar
  • Amiri, A. J. (2020). Afganistan müziği. Uluslararası Mülteci Hakları Derneği, Mülteci Bülteni, Afganistan Özel, Sayı 4, Kış, 34-37. google scholar
  • Coşkun, M. ve Çetin, B. (2022). Özbek asıllı Afgan göçmen kadınlarda toplumsal cinsiyet rollerine göre mekân kullanımı ve kültürel adaptasyon sorunları: Ovakent örneği (Hatay). Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 49(19), 386-410. google scholar
  • Daşgın, S. (2020). Afgan kültürüne dair. Uluslararası Mülteci Hakları Derneği, Mülteci Bülteni, Afganistan Özel, Sayı 4, Kış, 28-29. google scholar
  • Dikmen, F., Topaloğlu, Y., Atalay, İ., Bosnalı, S. (2019). Hatay/Ovakent Afganistan göçerlerinin kültürel evrilmesi üzerine. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Bahar Sayı: 23, 47-72. google scholar
  • Göçmez, E. (2008). Afganistan’dan gelen göçmen Özbekler’in sosyo-kültürel ve dini hayatları üzerine sosyolojik bir araştırma (Hatay ili Ovakent beldesi örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Din Sosyolojisi Bilim Dalı, Konya. google scholar
  • Gökulu, G. (2019). Sembolik etkileşimci teorinin gündelik yaşam sosyolojisine katkıları. Ekev Akademi Dergisi, 80(23), 173-190. google scholar
  • Hatunoğlu, N. (2022). Afgan tarih yazımının kavramsal sorunsalları üzerine bir değerlendirme. Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 55-70. google scholar
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ezginur Küçükdürüm 0009-0006-0432-7838

Yayımlanma Tarihi 11 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2023
Kabul Tarihi 30 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükdürüm, E. (2023). Mekânsal Taşıma ve Yeniden İnşa Sürecinde Bir Göçmen Eğlencesi: Eskişehir Özbek/Afgan Nişan Örneği. Konservatoryum, 10(2), 103-115. https://doi.org/10.26650/CONS2023-1374485