Throughout history, music has been transformed by composers’ works, both musically and technically, with different and new ideas. Some composers marked the end of an era, while others marked the beginning of a new era and art movement. Some composers brought a new perspective and innovations to music in their own time and inspired the ages that came after them. But no composer has elevated the sonata, concerto, chamber music and symphony form to a level that is considered almost unattainable like Ludwig van Beethoven. The works of the composer, who took his place as a turning point in the transition from the Classical Period to the Romantic Period, are analyzed as belonging to both periods. For this reason, he revolutionized music in his time as a composer whose bold innovations were accepted, applauded and respected. The political upheavals of his time, popular uprisings and wars, Beethoven’s solution-oriented interest in social issues and problems, all find a place in his correspondence, discourse and most importantly in his music.
In this study, in addition to the changes that L.v. Beethoven, an innovative and open personality to the changes in the world, created in his music; his relationship with the metronome, which is an 19th century invention and patented by Johann Nepomuk Mälzel, a German inventor, musician and designer of interesting inventions and projects in the world of show business, his first use in his works and the process of his musical partnerships with this inventor will be included.
Tarih boyunca müzik, bestecilerin gerek müzikal gerek teknik olarak, farklı ve yeni fikirlerle ürettikleri eserlerle değişime uğramıştır. Kimi besteciler bir çağın sonu, kimi ise yeni bir çağın ve sanat akımının başlangıcı olmuşlardır. Bazı besteciler kendi yaşadıkları dönemde, müziğe yeni bir bakış açısı ve yenilikler getirerek kendisinden sonra gelen çağlara ilham kaynağı olmuşlardır. Ama hiç bir besteci, sonat, konçerto, oda müziği ve senfoni formunu Ludwig van Beethoven kadar, neredeyse ulaşılmaz olarak nitelenen düzeyde yukarı taşımamıştır. Klasik Dönem’den Romantik Dönem’e geçişte bir dönüm noktası olarak yerini alan bestecinin eserleri her iki döneme ait olarak incelenmektedir. Bu nedenle yaşadığı dönemde eserlerinde yaptığı cesurca yenilikler kabul görmüş, alkışlanmış ve itibar gören bir besteci olarak müzikte bir devrim yaratmıştır. Döneminin siyasal çalkantıları, halk ayaklanmaları ve savaşlar, Beethoven’in toplumsal konulara ve sorunlara çözüm odaklı ilgisi, tüm yazışmaları, söylemleri ve en önemlisi müziğinin içinde de yer buluyor.
Bu çalışmada yenilikçi ve dünyanın değişimine açık bir kişilik olan Ludwig van Beethoven’in, müziğinde yarattığı değişiklere ek olarak; bir 19. yüzyıl icadı olan ve patenti Alman mucit, müzisyen, gösteri dünyasında ilginç icatlarla projeler tasarlayan Johann Nepomuk Mälzel’e ait metronomla olan ilişkisi, eserlerinde ilk kullanımı ve bu mucitle olan müzikal ortaklıklarına ilişkin süreç yer alacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |