Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Graphical Analysis of Golden Ratio on Selected Works of Western Music

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 449 - 477, 25.12.2024
https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082

Öz

The Golden Ratio is the key to achieving structural, functional and aesthetic balance and harmony in works of art. It is clear from the examples in nature and art that form and function are closely related. Given the lack of analysis on musical works from different periods of western classical music, it is challenging to find studies on the subject. This study fulfils this purpose by presenting the golden ratio on works from various periods with different musical approaches of western classical music and offering a method for analysing the golden ratio in such musical works. The method is a graphical representation of the whole of the music. It overcomes the problem that music cannot be seen as a whole, such as an architectural plan, at a single glance. This is because music writing uses temporally sequential units and often more than one page. The divisions of the golden ratio can be shown on a musical graphic that fits on a standard page width. This allows part-whole relationships to be clearly analysed.

Kaynakça

  • Bergil, M. S. (1992). Doğada Bilimde Sanatta Altın Oran. Arkeoloji ve Sanat Yayınları. İstanbul. google scholar
  • Stakhov, A. (2007). Mathematical Connections in Nature, Science, and Art. Museum of Harmony and the Golden Section. google scholar
  • Tatlow, R. (2006). The use and abuse of Fibonacci numbers and the golden section in musicology today. Understanding Bach, 1, 69-85. google scholar
  • Orenstein, A. (1990). A Ravel Reader. Colombia University Press. google scholar
  • Solomon, L. J. (2002). Symmetry as a compositional determinant. Perspectives of New Music, 11, 2. google scholar
  • Sadie, S. (2001). “The New Groove Dictionary of Music and Musicians”, 2nd edition, Volume: 27, Oxford University Press. google scholar
  • Kis Zuvela, S. (2011). The Golden Section as a Source of Consistency in 20th Century Music. ArtiMusices, 42(2), 274-280. google scholar
  • Pareyon, G. (2011). On Musical Self-Similarity: Intersemiosis as Synecdoche and Analogy, International Semiotics Institute at Imatra Semiotic Society of Finland, Acta Semiotica Fennica XXXIX Approaches to Musical Semiotics 13. google scholar
  • Kandinsky, W. (2001). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Altıkırkbeş Yayınları. google scholar
  • J. S. Bach, BWV 537 Fantasia and Fugues, Classical Music Collection, Broussonn Press. google scholar
  • W. A. Mozart, Requiem aeternam K 626, G. Schimer, Inc. Hal Lenoard. google scholar
  • Johannes Bramhs, Piano Concerto No.1 in D minor, Op.15, Petrucci Library Press google scholar
  • Frederic Chopin, Etudes - piano, G. Henle Verlag. google scholar
  • Franz Liszt, Sonata in B Minor, Alfred Music, Kalmus Edition. google scholar
  • Maurice Ravel, String Quartet in F Major Alfred Music, Kalmus Edition. google scholar
  • Igor Stravinsky, Symphony in C, Edition Eulenburg. google scholar
  • Anton Webern, Variations for piano - op. 27, for piano, Universal Edition. google scholar

Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 449 - 477, 25.12.2024
https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082

Öz

Altın Oran, sanat eserlerinin yapısal, işlevsel ve estetik anlamda dengeli ve uyumlu oluşlarında belirleyici bir etkendir. Doğadaki ve sanattaki örnekleri düşünüldüğünde biçim ve işlevin, birbirleri ile sıkı sıkıya ilişkili oldukları görülür. Müzik eserlerindeki varlığı, üzerinde az çalışılmış bir konu olduğundan klasik batı müziğinin farklı dönemlere ait eserler üzerinde yapılmış analizler bulmak güçtür. Bu çalışma, bu amacı yerine getirmek üzere hem klasik batı müziğinin çeşitli dönemlerindeki farklı müzikal yaklaşımlar sergileyen eserler üzerinde altın oranı göstermeye hem de altın oranın klasik batı müziği yapıtlarında ne şekilde incelenebileceğine dair bir yöntem sunmaktadır. Söz konusu yöntem, müzik yazısının zamansal olarak sıralı birimler halinde ve sıklıkla birden fazla sayfa kullanması sebebiyle, müziğin örneğin bir mimari plan gibi bir bütün halinde, tek bakışta görülememesi sorununu aşmak amacıyla geliştirilmiş müziğin tümünü kapsayan grafik bir temsildir. Böylelikle altın orana ait bölmeler standart sayfa genişliğine sığan bir müzikal grafik üzerinde gösterilebilmekte, bu sayede parça bütün ilişkileri net bir şekilde incelenebilmektedir.

Kaynakça

  • Bergil, M. S. (1992). Doğada Bilimde Sanatta Altın Oran. Arkeoloji ve Sanat Yayınları. İstanbul. google scholar
  • Stakhov, A. (2007). Mathematical Connections in Nature, Science, and Art. Museum of Harmony and the Golden Section. google scholar
  • Tatlow, R. (2006). The use and abuse of Fibonacci numbers and the golden section in musicology today. Understanding Bach, 1, 69-85. google scholar
  • Orenstein, A. (1990). A Ravel Reader. Colombia University Press. google scholar
  • Solomon, L. J. (2002). Symmetry as a compositional determinant. Perspectives of New Music, 11, 2. google scholar
  • Sadie, S. (2001). “The New Groove Dictionary of Music and Musicians”, 2nd edition, Volume: 27, Oxford University Press. google scholar
  • Kis Zuvela, S. (2011). The Golden Section as a Source of Consistency in 20th Century Music. ArtiMusices, 42(2), 274-280. google scholar
  • Pareyon, G. (2011). On Musical Self-Similarity: Intersemiosis as Synecdoche and Analogy, International Semiotics Institute at Imatra Semiotic Society of Finland, Acta Semiotica Fennica XXXIX Approaches to Musical Semiotics 13. google scholar
  • Kandinsky, W. (2001). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Altıkırkbeş Yayınları. google scholar
  • J. S. Bach, BWV 537 Fantasia and Fugues, Classical Music Collection, Broussonn Press. google scholar
  • W. A. Mozart, Requiem aeternam K 626, G. Schimer, Inc. Hal Lenoard. google scholar
  • Johannes Bramhs, Piano Concerto No.1 in D minor, Op.15, Petrucci Library Press google scholar
  • Frederic Chopin, Etudes - piano, G. Henle Verlag. google scholar
  • Franz Liszt, Sonata in B Minor, Alfred Music, Kalmus Edition. google scholar
  • Maurice Ravel, String Quartet in F Major Alfred Music, Kalmus Edition. google scholar
  • Igor Stravinsky, Symphony in C, Edition Eulenburg. google scholar
  • Anton Webern, Variations for piano - op. 27, for piano, Universal Edition. google scholar
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sonat Mutver 0000-0002-3433-0257

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2024
Kabul Tarihi 23 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mutver, S. (2024). Graphical Analysis of Golden Ratio on Selected Works of Western Music. Konservatoryum, 11(2), 449-477. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082