Tanburi Ali Efendi (1836-1890), one of the renown composers of Turkish art music
tradition, lived his life in three different cities: Lesvos, Istanbul and Izmir. Although,
he spent some of his last years in Manisa, researchers have included this brief
period in his time in İzmir, this approach is also shown in this article as well. The fact
that Ali Efendi spent his life in these three different cities creates a frame in which
network, centrality and clustering concepts can be handled in with regard to
Turkish art music culture. Ali Efendi, was introduced with the music tradition thanks
to the family he was born into in his birth place, then he was included into the
cluster in the field of music in Istanbul, a central city for music tradition, after being
exiled from Istanbul he continued his professional life in Izmir becoming a part of
the network and cluster here. In this article, the networks and clusters in the cities where the composer lived were handled, a discussion was made especially based
on the migrations of the European composers and the current studies on network
and clustering economy in music. As a result of the discussion, an evaluation on the
creation, transfer and localization of cities’ cultural accumulation was done.
Ekmen, Güldeniz (1989). “Tanbûri Ali Efendi Hayatı ve Eserleri”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
Kiel, Machiel (2005). “Midilli”. TDV İslam Ansiklopedisi. C. 30: 11-14.
Norton, R.D. (2004). “From Paris to New York: Creativity and Face-to-Face Networks in Twentieth-Century
Capitals”. Knowledge Spillovers and Knowledge Management, Cheltenham: Scholarly Incursions: 171-203. O’Hagan, John ve
Borowiecki, Karol Jan (2010). “Birth Location, Migration, and Clustering of Important
Composers Historical Patterns”. Historical Methods. C. 43, S. 2: 81-91.
Solis, Gabriel (2012). “Thoughts on an Interdiscipline: Music Theory, Analysis, and Social Theory in Ethnomusicology”. Ethnomusicology. C. 56, S. 3: 530-554.
Turan, Şerafettin (1992). “Barbaros Hayreddin Paşa”. TDV İslam Ansiklopedisi. C. 5: 65-67.
Yazıcı, Ümit (2011). Tanbûri Ali Efendi Hayatı ve Eserleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
Türk sanat müziği geleneğinin tanınmış bestecilerinden Tanburi Ali Efendi (1836-
1890); Midilli, İstanbul ve İzmir olmak üzere başlıca üç farklı kentte yaşamıştır.
Hayatının son yıllarında kısa bir süre Manisa’da kalmış olsa da araştırmacılar bu kısa
süreyi İzmir’de yaşadığı döneme dâhil ederek incelemişlerdir ki bu makalede de
aynı yaklaşım sergilenmiştir. Ali Efendi’nin müzik hayatını bu üç farklı kentte
sürdürmüş olması; Türk sanat müziği kültürü açısından ağ, merkezilik ve
kümelenme kavramlarının gündeme getirilebileceği bir çerçeveyi çizmektedir. Ali
Efendi; doğduğu kentte aile ağı sayesinde müzik geleneğine adım atmış, daha
sonra müzik geleneğinde merkezi konumdaki İstanbul’da müzik alanındaki
kümelenmeye dâhil olmuş, İstanbul’dan sürgün edilmesi üzerine ise İzmir’e göç
ederek buradaki ağ ve kümelenmenin parçası olarak sanat hayatına devam etmiştir.
Makalede; bestecinin yaşamış olduğu kentlerdeki ağ ve kümelenmeler ele alınmış,
özellikle Avrupa çapında bestecilerin göçleri, müzikte kümelenme ekonomisi ve ağ
hakkında son yıllarda yayımlanan çalışmalara dayanılarak tartışma
gerçekleştirilmiştir. Tartışma sonucunda, kentlerin kültür birikimlerinin oluşması,
taşınması ve yerelleşmesi hakkında bir değerlendirme yapılmıştır.
Ekmen, Güldeniz (1989). “Tanbûri Ali Efendi Hayatı ve Eserleri”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
Kiel, Machiel (2005). “Midilli”. TDV İslam Ansiklopedisi. C. 30: 11-14.
Norton, R.D. (2004). “From Paris to New York: Creativity and Face-to-Face Networks in Twentieth-Century
Capitals”. Knowledge Spillovers and Knowledge Management, Cheltenham: Scholarly Incursions: 171-203. O’Hagan, John ve
Borowiecki, Karol Jan (2010). “Birth Location, Migration, and Clustering of Important
Composers Historical Patterns”. Historical Methods. C. 43, S. 2: 81-91.
Solis, Gabriel (2012). “Thoughts on an Interdiscipline: Music Theory, Analysis, and Social Theory in Ethnomusicology”. Ethnomusicology. C. 56, S. 3: 530-554.
Turan, Şerafettin (1992). “Barbaros Hayreddin Paşa”. TDV İslam Ansiklopedisi. C. 5: 65-67.
Yazıcı, Ümit (2011). Tanbûri Ali Efendi Hayatı ve Eserleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
Tutu, S. B. (2017). BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi(11), 85-92. https://doi.org/10.31722/ejmd.545711
AMA
Tutu SB. BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ. EKOD. Aralık 2017;(11):85-92. doi:10.31722/ejmd.545711
Chicago
Tutu, Sıtkı Bahadır. “BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 11 (Aralık 2017): 85-92. https://doi.org/10.31722/ejmd.545711.
EndNote
Tutu SB (01 Aralık 2017) BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 11 85–92.
IEEE
S. B. Tutu, “BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ”, EKOD, sy. 11, ss. 85–92, Aralık 2017, doi: 10.31722/ejmd.545711.
ISNAD
Tutu, Sıtkı Bahadır. “BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 11 (Aralık 2017), 85-92. https://doi.org/10.31722/ejmd.545711.
JAMA
Tutu SB. BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ. EKOD. 2017;:85–92.
MLA
Tutu, Sıtkı Bahadır. “BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 11, 2017, ss. 85-92, doi:10.31722/ejmd.545711.
Vancouver
Tutu SB. BİR BESTECİ ÜÇ KENT: TANBURİ ALİ EFENDİ. EKOD. 2017(11):85-92.