Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REFLECTION OF ALEVI MUSIC REVIVAL TO THE MUSICAL PRACTICES OF IZMIR YAMANLAR CEMEVI IN THE MEANING OF SIMILARITIES AND DIFFERENCIES

Yıl 2013, Sayı: 3, 129 - 147, 06.03.2014

Öz

In this article, the musical practices of ‘Alevi Kültür Dernekleri Karşıyaka Şubesi (Yamanlar Cemevi)’ were searched in the context of ‘Alevi music revival’. Various comments related with ‘Alevilik’ were discussed in the beginning of this article and then identity and cultural identity were defined to explain the meaning of “Yol bir, sürek binbir”. Music revival can be defined as to be on the agenda (today) of a music tradition which is thought that this tradition is becoming lost or definitely lost in the history. Since the end of 1980’s, either industralization or changes in Turkish political life affected Alevis and so Alevi music revival was born. At the end of the article, Yamanlar Cemevi musical practises were analyzed for how affected from Alevi music revival and all the results were evaluated in the context of similarities and differences.

Kaynakça

  • AKDENİZ, S. (2011). “Alevi Müzik Uyanışı Bağlamında İzmir Yamanlar Alevi Göçmenlerinin Müzik Pratikleri”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü).
  • ASSMANN, J. (2001). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Çev. Ayşe Tekin, Birinci Baskı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BEKTAŞ, A. (2009). “Hz. Muhammed’in Gadir-i Hum Hutbesi, Her Yönüyle Alevilik”, Narlıdere Gündem Gazetesi. s.6.
  • EROL, A. (2005). “Değişen Koşullarda Alevi Müziği”, Alevi Bektaşi Müzik Kültürü Sempozyumu, Ankara, ss.60- 74.
  • EROL, A. (2007). “Alevi-Bektaşi Müziğindeki Çeşitliliği İncelemek”, 2. Uluslararası Türk Kültür Evreninde Alevilik ve Bektaşilik Bilgi Şöleni, Cilt:2, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, ss.301-320.
  • EROL, A. (2008). “Change and Continuity in Alevi Musical Identity” in Statelova, R, Rodel, A Peycheva, L. And Vlaeva, I. (eds) The Human World and Musical Diversity. Sofia: Bulgarian Musicology Studies, ss.109-117
  • EROL, A. (2009a). Müzik Üzerine Düşünmek, Birinci Baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • EROL, A. (2009b). “Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzik,” Popüler Müziği Anlamak, Üçüncü Baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • EROL, A. (2009c). “Marketing the Alevi Musical Revival”, Muslim Societies in the Age of Mass Consumption, Johanna Pink (ed), Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, ss.165-185.
  • EROL, A. (2010). “Alevi Kimliğini Diasporada Müzakere Etmek, Toronto Alevi Göçmenlerinin İfade Kültür Pratikleri”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi, Sayı:56, ss.39-60
  • KALKAN, Ş, Selçuk İ, Şaylan G .(1991). Türkiye’ de Alevilik ve Bektaşilik, Hasat Yayınları İstanbul.
  • LIVINGSTON, Tamara E.(1999). “Music Revivals: Towardas a General Theory” [Müzik Uyanışı: Genel Bir Teoriye Doğru], Journal of The Society for Ethnomusicology, Volume 43, Number 68. s. 200.
  • MELİKOFF, I.(2006). Uyur İdik Uyardılar, Alevilik– Bektaşilik Araştırmaları, Çev. Turan Alptekin, Üçüncü Basım, Demos Yayınları, İstanbul.
  • MELİKOFF, I.(2007). Kırklar’ın Cem’inde, Çev. Turan Alptekin, Demos Yayınları, İstanbul. Ocak, Ahmet Y.
  • (2007). Alevi ve Bektaşi İnançlarının İslam Öncesi Temelleri, Altıncı Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • SARI, E. (2007). “Kültür, Kimlik, Politika: Mardin’de Kültürlerarasılık”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,).
  • ŞENER, C. (2006). Türkiye’de Yaşayan Etnik ve Dinsel Gruplar, Beşinci Baskı, Etik Yayınları, İstanbul.
  • Alevi Müzik Uyanışının, Birlik ve Farklılık Ekseninde İzmir Yamanlar Cemevi Müzik Pratiklerine Yansıması 147
  • GÖRÜŞMELER
  • -Ali Aşan (Yamanlar Cemevi zakiri) ile görüşme:
  • 25 Kasım 2010, E. Ü. D.T.M. Konservatuvarı
  • -Ali Aşan ve Sadık Haydar Akgül (Yamanlar Cemevi zakirleri) ile görüşme:
  • 13 Haziran 2011, E. Ü. D.T.M. Konservatuvarı
  • (Düzenli aralıklarla kısa görüşmeler de yapıldı)
  • -Ali Bektaş (Bayat Dedesi) ile görüşme
  • 27 Aralık 2009, Ali Bektaş Dedenin işyeri
  • 9 Ocak 2010, Ali Bektaş Dedenin işyeri
  • 14 Temmuz 2010, Ali Bektaş Dedenin evi
  • -Ali Sertan Özen (Yamanlar Cemevi zakiri) ile görüşme:
  • 17 Aralık 2010, Yamanlar Cemevi
  • -Ali Uçar (Yamanlar Mahallesi Muhtarı) ile görüşme:
  • 7 Haziran 2011, Yamanlar muhtarlık binası
  • -Hamza Takmaz (Yamanlar Cemevi dedesi) ile görüşmeler:
  • 28 Ekim 2010, Yamanlar Cemevi
  • 25 Mart 2011, Yamanlar Cemevi
  • 10 Nisan 2011, Yamanlar Cemevi
  • (Düzenli aralıklarla kısa görüşmeler de yapıldı)
  • -Uğur Bozbıyık (Yamanlar Cemevi zakiri) ile görüşme:
  • 12 Şubat 2011, Yamanlar Cemevi
  • OXFORD WORDPOWER DICTIONARY, Ed. Sally wehmeier, Sixth İmpression, ,Oxford University Press, 1994,745 s.
  • İNTERNET
  • Bugün Matem Günü Geldi http://youtube.com/watch?v=nE08iwXcpq4 Bugün Matem Günü Geldi – Alevi slayt.12-7-2011.
  • Hata ettim Hüda Yaktı Delili-Erdem Şimşek http://www.youtube.com/watch?v=76b0bBewgos 5-7-2011

ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI

Yıl 2013, Sayı: 3, 129 - 147, 06.03.2014

Öz

Kaynakça

  • AKDENİZ, S. (2011). “Alevi Müzik Uyanışı Bağlamında İzmir Yamanlar Alevi Göçmenlerinin Müzik Pratikleri”, (Yayımlanmamış Doktora Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü).
  • ASSMANN, J. (2001). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Çev. Ayşe Tekin, Birinci Baskı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BEKTAŞ, A. (2009). “Hz. Muhammed’in Gadir-i Hum Hutbesi, Her Yönüyle Alevilik”, Narlıdere Gündem Gazetesi. s.6.
  • EROL, A. (2005). “Değişen Koşullarda Alevi Müziği”, Alevi Bektaşi Müzik Kültürü Sempozyumu, Ankara, ss.60- 74.
  • EROL, A. (2007). “Alevi-Bektaşi Müziğindeki Çeşitliliği İncelemek”, 2. Uluslararası Türk Kültür Evreninde Alevilik ve Bektaşilik Bilgi Şöleni, Cilt:2, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, ss.301-320.
  • EROL, A. (2008). “Change and Continuity in Alevi Musical Identity” in Statelova, R, Rodel, A Peycheva, L. And Vlaeva, I. (eds) The Human World and Musical Diversity. Sofia: Bulgarian Musicology Studies, ss.109-117
  • EROL, A. (2009a). Müzik Üzerine Düşünmek, Birinci Baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • EROL, A. (2009b). “Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzik,” Popüler Müziği Anlamak, Üçüncü Baskı, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • EROL, A. (2009c). “Marketing the Alevi Musical Revival”, Muslim Societies in the Age of Mass Consumption, Johanna Pink (ed), Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, ss.165-185.
  • EROL, A. (2010). “Alevi Kimliğini Diasporada Müzakere Etmek, Toronto Alevi Göçmenlerinin İfade Kültür Pratikleri”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Dergisi, Sayı:56, ss.39-60
  • KALKAN, Ş, Selçuk İ, Şaylan G .(1991). Türkiye’ de Alevilik ve Bektaşilik, Hasat Yayınları İstanbul.
  • LIVINGSTON, Tamara E.(1999). “Music Revivals: Towardas a General Theory” [Müzik Uyanışı: Genel Bir Teoriye Doğru], Journal of The Society for Ethnomusicology, Volume 43, Number 68. s. 200.
  • MELİKOFF, I.(2006). Uyur İdik Uyardılar, Alevilik– Bektaşilik Araştırmaları, Çev. Turan Alptekin, Üçüncü Basım, Demos Yayınları, İstanbul.
  • MELİKOFF, I.(2007). Kırklar’ın Cem’inde, Çev. Turan Alptekin, Demos Yayınları, İstanbul. Ocak, Ahmet Y.
  • (2007). Alevi ve Bektaşi İnançlarının İslam Öncesi Temelleri, Altıncı Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • SARI, E. (2007). “Kültür, Kimlik, Politika: Mardin’de Kültürlerarasılık”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,).
  • ŞENER, C. (2006). Türkiye’de Yaşayan Etnik ve Dinsel Gruplar, Beşinci Baskı, Etik Yayınları, İstanbul.
  • Alevi Müzik Uyanışının, Birlik ve Farklılık Ekseninde İzmir Yamanlar Cemevi Müzik Pratiklerine Yansıması 147
  • GÖRÜŞMELER
  • -Ali Aşan (Yamanlar Cemevi zakiri) ile görüşme:
  • 25 Kasım 2010, E. Ü. D.T.M. Konservatuvarı
  • -Ali Aşan ve Sadık Haydar Akgül (Yamanlar Cemevi zakirleri) ile görüşme:
  • 13 Haziran 2011, E. Ü. D.T.M. Konservatuvarı
  • (Düzenli aralıklarla kısa görüşmeler de yapıldı)
  • -Ali Bektaş (Bayat Dedesi) ile görüşme
  • 27 Aralık 2009, Ali Bektaş Dedenin işyeri
  • 9 Ocak 2010, Ali Bektaş Dedenin işyeri
  • 14 Temmuz 2010, Ali Bektaş Dedenin evi
  • -Ali Sertan Özen (Yamanlar Cemevi zakiri) ile görüşme:
  • 17 Aralık 2010, Yamanlar Cemevi
  • -Ali Uçar (Yamanlar Mahallesi Muhtarı) ile görüşme:
  • 7 Haziran 2011, Yamanlar muhtarlık binası
  • -Hamza Takmaz (Yamanlar Cemevi dedesi) ile görüşmeler:
  • 28 Ekim 2010, Yamanlar Cemevi
  • 25 Mart 2011, Yamanlar Cemevi
  • 10 Nisan 2011, Yamanlar Cemevi
  • (Düzenli aralıklarla kısa görüşmeler de yapıldı)
  • -Uğur Bozbıyık (Yamanlar Cemevi zakiri) ile görüşme:
  • 12 Şubat 2011, Yamanlar Cemevi
  • OXFORD WORDPOWER DICTIONARY, Ed. Sally wehmeier, Sixth İmpression, ,Oxford University Press, 1994,745 s.
  • İNTERNET
  • Bugün Matem Günü Geldi http://youtube.com/watch?v=nE08iwXcpq4 Bugün Matem Günü Geldi – Alevi slayt.12-7-2011.
  • Hata ettim Hüda Yaktı Delili-Erdem Şimşek http://www.youtube.com/watch?v=76b0bBewgos 5-7-2011
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dr. Serap Akdeniz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akdeniz, D. S. (2014). ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi(3), 129-147.
AMA Akdeniz DS. ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI. EKOD. Mart 2014;(3):129-147.
Chicago Akdeniz, Dr. Serap. “ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 3 (Mart 2014): 129-47.
EndNote Akdeniz DS (01 Mart 2014) ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 3 129–147.
IEEE D. S. Akdeniz, “ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI”, EKOD, sy. 3, ss. 129–147, Mart 2014.
ISNAD Akdeniz, Dr. Serap. “ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 3 (Mart 2014), 129-147.
JAMA Akdeniz DS. ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI. EKOD. 2014;:129–147.
MLA Akdeniz, Dr. Serap. “ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 3, 2014, ss. 129-47.
Vancouver Akdeniz DS. ALEVİ MÜZİK UYANIŞININ, BİRLİK VE FARKLILIK EKSENİNDE İZMİR YAMANLAR CEMEVİ MÜZİK PRATİKLERİNE YANSIMASI. EKOD. 2014(3):129-47.