BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers Burnout According to Some Professional Spesifications

Yıl 2003, Sayı: 1, 0 - 0, 01.03.2003
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000189

Öz

Object: This study has been carried out
to define the burnout situation of general,
technical, trade and vocational high schools'
teachers of Keçiören County (Ankara) and to
compare the situation according to some socio demographic characteristics. Method: The
sample group (n=366) of this descriptive study
has been chosen from the universe (N=1462)
with systematiec sampling method. The data
has been collected by applying the
questionnaire (Maslach Bumout Inventory and
the form for socio-demographic characteristics)
in intervievvs by the researcher and has been
analysed with SPSS. Results: A statistically
difference has been found betvveen emotionai
exhaaustion, personal accomplishment,
depersonalization average scale scores
according to burnout subgroup levels and
subgroups of independent variables; those
whose total vvork duration has been 21 years or
more, those vvhose vvorking duration in the
instution has been 16-20 years, those who has
been reported their professional efficiency as
"very good" or "not bad", those who reported
themselves "very good" from the point of view of
professional future, those who reported "alvvays"
recognition from the uppers, those who plan
changingthe profession. Conclusion: Periodic
and continious evaluation of burnout situation in
educational institutions and further investigation
of findings with analytic studies has been
proposed

Kaynakça

  • Akçamete G, Kaner S, Sucuoğlu B (2001) "Öğretmenlerde Tükenmişlik İş Doyumu ve Kişilik", Nobel Yayın Dağıtım, Yayın No 324, 1 Basım, Ankara, 2
  • Arslan H, Ünal M, Aslan O, Gurkan SB, Alparslan ZN (1996) "Pratisyen Hekimlerde Tükenme Düzeyi", Düşünen Adam, 9(3) 48-49
  • Aslan H, Bengi Gurkan S, Alparslan ZN, Ünal M (1996) "Tıpta Uzmanlık Öğrencisi Hekimlerde Tükenmişlik Düzeyleri", Türk Psikiyatrı Dergisi, 7(1) 39
  • Baysal A (1995) Lise ve Dengi Okul Öğretmenlerinde Meslekte Tükenmişliğe Etki Eden Faktörler Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü 3-162
  • Çam O (1992) "Tükenmişlik Envanterinin Geçerlik ve Güvenirliğinin Araştırılması", 7 Ulusal Psı kolop Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Ed R Bayraktar, I Dağ, Ankara, 156
  • Ergin C (1992) "Doktor ve Hemşirelerde Tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin Uygulanması", VII Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Ed R Bayraktar, I Dağ, Ankara, 143-151
  • Ergin C (1996) "Maslaclh Tükenmişlik Ölçeğinin Türkiye Sağlık Personeli Normları", 3P Dergisi, 4(1) 32
  • Farber BA (1984) Stress and Burnout İn Suburban Teachers, Journal of Educatıonal Research, 77(6) 325
  • Gadzella BM, Gınther DW, Tomcala M (1990) Stress as Perceıved by Professıonals, Psychologıcal Reports, 67 979/983
  • Girgin G (1995) İlkokul Öğretmenlerinde Meslekten Tükenmişliğin Gelişimini Etkileyen Değişkenlerin Analizi ve Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü 76-82
  • Grıffıth J, Steptoe A, Cropley M (1999) "An Investıgatıon of Copıng Strategıes Associated Wıth Job Stress in Teachers", Brıtısh Journal of Educatıonal Psychology, 69 517
  • Haran S, Devrimci Özgüven H, Ölmez Ş, Sayıl I (1998) "Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastaneleri ve Ankara Numune Hastanesı'nde Çalışan Doktor ve Hemşirelerde Tükenmişlik Düzeyleri", Kriz Dergisi, 6(1) 76
  • Özer R (1998) Rehber Öğretmenlerde Tükenmişlik Düzeyi, Nedenleri ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 57

ÖĞRETMENLERDE BAZI MESLEKİ ÖZELLİKLER VE TÜKENMİŞLİK

Yıl 2003, Sayı: 1, 0 - 0, 01.03.2003
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000189

Öz

Amaç: Çalışma, Keçiören İlçesi'ndeki (Ankara)
genel liseler ve teknik-ticaret-meslek lisesi
öğretmenlerinin tükenmişlik durumunun saptanması
ve bu durumun bazı sosyo-demografik
özelliklere göre irdelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Tanımlayıcı bir araştırma
olan çalışmanın örneklem grubu (n=366), evrenden
(N=1462) sistematik örnekleme ile seçilerek
oluşturulmuştur. Veriler, araştırmacı tarafından
Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve sosyodemografik
bilgilerin yer aldığı soru formlarının
gözlem altında uygulanmasıyla toplanmış ve
SPSS ile analiz edilmiştir. Bulgular: Bağımsız
değişkenlerin alt gruplarına göre, tükenmişlik alt
boyut düzeyleri karşılaştırıldığında, toplam hizmet
süresi 21 yıl ve daha fazla olanların, çalışılan
kurumdaki hizmet süresi 16-20 yıl olanla rın, mesleki veriminin "çok iyi" ya da "fena değil"
olarak belirtenlerin, mesleki gelecek açısından
kendilerini "çok iyi" değerlendirenlerin, üstlerinden
"her zaman" takdir gördüğünü belirtenlerin,
meslek değiştirmeyi planlayanların duygusal tükenme
(DT), kişisel başarı (KB) ve duyarsızlaşma
(D) puan ortalamaları arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Sonuç:
Araştırma bulgularının analitik çalışmalarla
irdelenmesi ve tükenmişliğin eğitim kurumlarında
belirli aralıklarla ve sürekli değerlendirilmesi
önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akçamete G, Kaner S, Sucuoğlu B (2001) "Öğretmenlerde Tükenmişlik İş Doyumu ve Kişilik", Nobel Yayın Dağıtım, Yayın No 324, 1 Basım, Ankara, 2
  • Arslan H, Ünal M, Aslan O, Gurkan SB, Alparslan ZN (1996) "Pratisyen Hekimlerde Tükenme Düzeyi", Düşünen Adam, 9(3) 48-49
  • Aslan H, Bengi Gurkan S, Alparslan ZN, Ünal M (1996) "Tıpta Uzmanlık Öğrencisi Hekimlerde Tükenmişlik Düzeyleri", Türk Psikiyatrı Dergisi, 7(1) 39
  • Baysal A (1995) Lise ve Dengi Okul Öğretmenlerinde Meslekte Tükenmişliğe Etki Eden Faktörler Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü 3-162
  • Çam O (1992) "Tükenmişlik Envanterinin Geçerlik ve Güvenirliğinin Araştırılması", 7 Ulusal Psı kolop Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Ed R Bayraktar, I Dağ, Ankara, 156
  • Ergin C (1992) "Doktor ve Hemşirelerde Tükenmişlik ve Maslach Tükenmişlik Ölçeğinin Uygulanması", VII Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Ed R Bayraktar, I Dağ, Ankara, 143-151
  • Ergin C (1996) "Maslaclh Tükenmişlik Ölçeğinin Türkiye Sağlık Personeli Normları", 3P Dergisi, 4(1) 32
  • Farber BA (1984) Stress and Burnout İn Suburban Teachers, Journal of Educatıonal Research, 77(6) 325
  • Gadzella BM, Gınther DW, Tomcala M (1990) Stress as Perceıved by Professıonals, Psychologıcal Reports, 67 979/983
  • Girgin G (1995) İlkokul Öğretmenlerinde Meslekten Tükenmişliğin Gelişimini Etkileyen Değişkenlerin Analizi ve Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü 76-82
  • Grıffıth J, Steptoe A, Cropley M (1999) "An Investıgatıon of Copıng Strategıes Associated Wıth Job Stress in Teachers", Brıtısh Journal of Educatıonal Psychology, 69 517
  • Haran S, Devrimci Özgüven H, Ölmez Ş, Sayıl I (1998) "Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastaneleri ve Ankara Numune Hastanesı'nde Çalışan Doktor ve Hemşirelerde Tükenmişlik Düzeyleri", Kriz Dergisi, 6(1) 76
  • Özer R (1998) Rehber Öğretmenlerde Tükenmişlik Düzeyi, Nedenleri ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 57
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA68SH54TN
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

B Dolunay Ayşe Bu kişi benim

Birgül Piyal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2003
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2003
Yayımlandığı Sayı Yıl 2003 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dolunay Ayşe, B., & Piyal, B. (2003). ÖĞRETMENLERDE BAZI MESLEKİ ÖZELLİKLER VE TÜKENMİŞLİK. Kriz Dergisi, 11(1). https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000189