Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Depresyon ve Anksiyete Prevalansının ve İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 2, 88 - 100, 31.08.2020

Öz

Amaç: Bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon ve anksiyete prevalansının araştırılması ve depresyon ve anksiyete ile ilişkili olabilecek faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma kesitsel türdedir. Çalışmanın örneklem büyüklüğü; Epi Info programıyla 342 kişi olarak hesaplanmıştır. Araştırma için, 49 soruluk bir veri toplama formu kullanılmıştır. Formun 35 sorudan oluşan ilk bölümü sosyodemografik özellikleri ve öğrencilere ilişkin çeşitli yaşam özelliklerini, 14 sorudan oluşan ikinci bölümü ise Hastane Anksiyete ve Depresyon Ölçeği’ni (HADÖ) içermektedir. Sayısal verilerin özetlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, ortanca, minimum ve maximum değerleri, kategorik verilerin özetlenmesinde sayı ve yüzdelikler kullanılmıştır. Kategorik veriler arasındaki ilişkiler Ki-kare testi ile değerlendirilmiştir. İstatistiksel olarak p<0,05 anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: %59’u kadın ve %41’i erkek olan araştırma grubunun yaş ortalaması 22,31±2,20 idi. Katılımcıların %49’unun (n=250) depresyon puanı 7 ve üzerindeyken; %36,3’ünün (n=185) anksiyete puanı 10 ve üzerinde idi. Araştırmada annenin çalışma durumu, öğrencinin kendi gelir durumu, hayatının herhangi bir döneminde sigara kullanma durumu, tıp fakültesinde öğrenci olmaktan memnun olma, derslerinde başarılı hissetme, kendi sevdiği şeylere vakit ayırabilme, sağlıklı beslendiğini düşünme ve anksiyete puanı değişkenlerinin depresyon durumunu etkilediği bulunmuştur (p <0,05). Ayrıca cinsiyet, ilişki durumu, hayatının herhangi bir döneminde sigara kullanma durumu, tıp fakültesi öğrencisi olmaktan memnun olma, kendini derslerinde başarılı hissetme, kendi sevdiği şeylere vakit ayırabilme, sağlıklı beslendiğini düşünme, psikologla/psikiyatristle görüşme yapma durumu, psikologla/psikiyatristle görüşmeyi düşünme durumu, tanılı psikiyatrik hastalık, düzenli kullanılan psikiyatrik ilaç, akrabalarda psikiyatrik hastalık değişkenlerinin anksiyete durumunu etkilediği belirlenmiştir (p<0,05).
Sonuç: Araştırma sonucunda tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon ve anksiyete prevalansı yüksek bulunmuştur. Depresyon ve anksiyete ile ilişkili bazı değişkenler olduğu saptanmıştır.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Aydemir, Ö., Güvenir, T., Küey, L., Kültür. S. (1997). Hastane anksiyete ve depresyon ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Derg, 8, 280-287.
  • Chandavarkar, U., Azzam, A., Mathews, C.A. (2007). Anxiety symptoms and perceived performance in medical students. Depress Anxiety, 24, 103-111.
  • Global Burden of Disease Collaborative Network. Global Burden of Disease Study 2016 results (GBD). (2016).
  • Güler, M., Demirci, K., Karakuş, K., Kişioğlu, A.N., Zengin, E., Yozgat, Z., Ören, Ö., Saydam, G., Yılmaz, H. (2014). Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde umutsuzluk-depresyon sıklığı ve sosyodemografik özellikler arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Int J Basic Clin Med, 2(1), 32-37.
  • Ibrahim, A.K., Kelly, S.J., Adams, C.E. (2013). A systematic review of studies of depression prevalence in university students. J Psychiatr Res, 47(3), 391-400.
  • Jenkins, P.E., Ducker, I., Gooding, R., James, M., Rutter-Eley, E. (2020). Anxiety and depression in a sample of UK college students: A study of prevalence, comorbidity, and quality of life. Journal of American College Health, 1-7.
  • Karamustafalıoğlu, O., Yumrukçal, H. (2011). Depresyon ve anksiyete bozuklukları. Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, 45, 65-74.
  • Karaoğlu, N., Şeker, M. (2011). Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TAF Prev Med Bull, 10: 303-312.
  • Konar, N.M. (2020). Factors associated with depression, anxiety and stress levels among medical students. Ankara Med J, 1, 90-104.
  • Küçükdağ, H.N., Sönmez, C.I., Başer, D.A. (2018). Tıp fakültesi öğrencilerinde fiziksel aktivite ile depresif semptomları arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi. Türk Aile Hek Derg, 22 (3), 157-165.
  • Lee, J., Graham, A.V. (2001). Students' perception of medical school stress and their evaluation of a wellness elective. Med Educ, 35, 652-659.
  • Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., Çelik, A., Paktaş, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4: 294-303.
  • Öncü, B., Şahin, T., Özdemir, S., Şahin, C., Çakır, K., Öcal, E. (2013). Tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve ilişkili etmenler. Kriz Dergisi, 21(1-3), 1-10.
  • Sarokhani, D., Delpisheh, A., Veisani, Y., Sarokhani, M.T., Manesh, R.E., Sayehmiri, K. (2013). Prevalence of depression among university students: A systematic review and meta-analysis study. Depression Research and Treatment, 1-7.
  • Tayşi, B.N., Azizoğlu, F., Perçinel, S., Hasan, S.H. (1994). 1992-1993 öğrenim yılı intern doktorlarında Beck Depresyon Envanterine göre depresyon prevalansı. Toplum ve Hekim, 59, 68-74.
  • Tolentino, J.C., Schmidt, S.L. (2018). DSM-5 Criteria and Depression Severity: Implications for Clinical Practice. Front Psychiatry, 9, 450.
  • Türkçapar, H. (2004). Anksiyete Bozukluğu ve Depresyonun Tanısal İlişkileri. Klinik Psikiyatri, 4, 12-16.
  • WHO. Global Health Estimates. Depression and Other Common Mental Disorders. (2017). https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf?sequence=1 (Erişim tarihi: 15.05.2019)
  • WHO. Risks to Mental Health: An Overvıew of Vulnerabılıtıes and Risk Factors. (2012). https://www.who.int/mental_health/mhgap/risks_to_mental_health_EN_27_08_12.pdf (Erişim tarihi: 15.05.2019)
  • Wolf, T.M., Elaston, R.C., Kissling, G.E. (1989). Relationship of hassles, uplifts and life events to psychosocial well-being of freshman medical students. J Behav Med, 15, 37-45.
  • Zigmond, A.S., Sanlth, R.P. (1983). The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatr Scand, 67, 361-370.
Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 2, 88 - 100, 31.08.2020

Öz

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Aydemir, Ö., Güvenir, T., Küey, L., Kültür. S. (1997). Hastane anksiyete ve depresyon ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikiyatri Derg, 8, 280-287.
  • Chandavarkar, U., Azzam, A., Mathews, C.A. (2007). Anxiety symptoms and perceived performance in medical students. Depress Anxiety, 24, 103-111.
  • Global Burden of Disease Collaborative Network. Global Burden of Disease Study 2016 results (GBD). (2016).
  • Güler, M., Demirci, K., Karakuş, K., Kişioğlu, A.N., Zengin, E., Yozgat, Z., Ören, Ö., Saydam, G., Yılmaz, H. (2014). Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde umutsuzluk-depresyon sıklığı ve sosyodemografik özellikler arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Int J Basic Clin Med, 2(1), 32-37.
  • Ibrahim, A.K., Kelly, S.J., Adams, C.E. (2013). A systematic review of studies of depression prevalence in university students. J Psychiatr Res, 47(3), 391-400.
  • Jenkins, P.E., Ducker, I., Gooding, R., James, M., Rutter-Eley, E. (2020). Anxiety and depression in a sample of UK college students: A study of prevalence, comorbidity, and quality of life. Journal of American College Health, 1-7.
  • Karamustafalıoğlu, O., Yumrukçal, H. (2011). Depresyon ve anksiyete bozuklukları. Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, 45, 65-74.
  • Karaoğlu, N., Şeker, M. (2011). Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TAF Prev Med Bull, 10: 303-312.
  • Konar, N.M. (2020). Factors associated with depression, anxiety and stress levels among medical students. Ankara Med J, 1, 90-104.
  • Küçükdağ, H.N., Sönmez, C.I., Başer, D.A. (2018). Tıp fakültesi öğrencilerinde fiziksel aktivite ile depresif semptomları arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi. Türk Aile Hek Derg, 22 (3), 157-165.
  • Lee, J., Graham, A.V. (2001). Students' perception of medical school stress and their evaluation of a wellness elective. Med Educ, 35, 652-659.
  • Ölçücü, B., Vatansever, Ş., Özcan, G., Çelik, A., Paktaş, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ile depresyon ve anksiyete ilişkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4: 294-303.
  • Öncü, B., Şahin, T., Özdemir, S., Şahin, C., Çakır, K., Öcal, E. (2013). Tıp fakültesi öğrencilerinde depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri ve ilişkili etmenler. Kriz Dergisi, 21(1-3), 1-10.
  • Sarokhani, D., Delpisheh, A., Veisani, Y., Sarokhani, M.T., Manesh, R.E., Sayehmiri, K. (2013). Prevalence of depression among university students: A systematic review and meta-analysis study. Depression Research and Treatment, 1-7.
  • Tayşi, B.N., Azizoğlu, F., Perçinel, S., Hasan, S.H. (1994). 1992-1993 öğrenim yılı intern doktorlarında Beck Depresyon Envanterine göre depresyon prevalansı. Toplum ve Hekim, 59, 68-74.
  • Tolentino, J.C., Schmidt, S.L. (2018). DSM-5 Criteria and Depression Severity: Implications for Clinical Practice. Front Psychiatry, 9, 450.
  • Türkçapar, H. (2004). Anksiyete Bozukluğu ve Depresyonun Tanısal İlişkileri. Klinik Psikiyatri, 4, 12-16.
  • WHO. Global Health Estimates. Depression and Other Common Mental Disorders. (2017). https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/254610/WHO-MSD-MER-2017.2-eng.pdf?sequence=1 (Erişim tarihi: 15.05.2019)
  • WHO. Risks to Mental Health: An Overvıew of Vulnerabılıtıes and Risk Factors. (2012). https://www.who.int/mental_health/mhgap/risks_to_mental_health_EN_27_08_12.pdf (Erişim tarihi: 15.05.2019)
  • Wolf, T.M., Elaston, R.C., Kissling, G.E. (1989). Relationship of hassles, uplifts and life events to psychosocial well-being of freshman medical students. J Behav Med, 15, 37-45.
  • Zigmond, A.S., Sanlth, R.P. (1983). The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatr Scand, 67, 361-370.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İç Hastalıkları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Nur Yıldırım Öztürk 0000-0003-1447-9756

Mehmet Uyar 0000-0002-3954-7471

Mehtap Yücel 0000-0001-6091-3205

Faruk Uguz 0000-0002-6876-5005

Seçkin Türker 0000-0001-9940-3042

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2020
Kabul Tarihi 4 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım Öztürk, E. N., Uyar, M., Yücel, M., Uguz, F., vd. (2020). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Depresyon ve Anksiyete Prevalansının ve İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi. Kriz Dergisi, 28(2), 88-100.