Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dekadans Kurgu Olarak Ahlaki Yitirilişin Sergilenişi: Kısmetse Olur Aşkın Gücü Programı Örneği

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 63, 30.01.2024

Öz

Siber zorbalık, özel hayatın ihlali, dezenformasyonun yayılımı, nefret söyleminin üretilmesi, veri madenciliği, dijital gözetim ve takip gibi ihlallerin yaşandığı ağ ortamında ahlaki yozlaşmanın da var olduğu özlenmektedir. Bilhassa sosyal ağ ortamlarının sunmuş olduğu yapısal özellikler kullanıcıların toplumsal yozlaşma ve çürümesine neden olacak içeriklerin dolaşımına imkân sağlamaktadır. Türk toplumunda ahlaki olarak bir çöküşün yaşanmasına neden olan ağ ortamındaki içerikler problem olarak görülmüştür. Bu nedenle bu çalışmada özellikle son zamanlarda adını sıkça duyduğumuz Youtube üzerinden yayınlanan “Kısmetse Olur Aşkın Gücü” adlı program ele alınarak içerik analiziyle çözümleme yapılmıştır. Böylelikle Türk toplumunun örf, adet ve geleneklerinden farklı bir ahlak anlayışının empoze edilmeye çalışıldığı, bu program içeriğiyle gösterilmeye çalışılırken ahlaki yitirilişin kurgulanarak insanlara nasıl sunulduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Abdulkadiroğlu, N. (1985). Ziya Gökalp'de İslamiyet Telakklsi. Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü,13(1-2), 93-126.
  • Akarsu, B. (1970). Ahlak Öğretileri 1: Mutluluk Ahlakı, (2. Baskı), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Akarsu, B. (1982). Ahlak Öğretileri. Remzi Kitabevi.
  • Aksu, E. A. (2010). Kapitalizm Ahlakı. Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Uluslararası İşletmecilik Bilim Dalı, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp, Erişim Tarihi: 02.08.2023
  • Aktan, C. C. (2004). Toplam Ahlak. Zaman Kitap.
  • Alanka, Ö., & Mertoğlu, S. (2022). Gündelik Hayatın Sayısal İstilası ve Dijital Bağımlılık. Filiz Tufan Emini (Ed.), Sosyal Beşerı ve Idarı Bılımler Alanında Uluslararası Araştırmalar Xv İçinde, (S. 189-205). Eğitim Yayınevi.
  • Aslan, E., & Tavşancıl, E. (2001). İçerik Analiz ve Uygulama Örnekleri. Epsilon.
  • Bayır, M. (2019). Nietzsche felsefesinde insan ve ahlak sorunu. Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 2 (3), 21-36. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nosyon/issue/55456/759994
  • Cengiz, E. (2019). Haz ve Acının Matematiği: J. Bentham’ın Faydacı Ahlakının İmkânı. Dört Öge, 8 (15) 141-153. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dortoge/issue/48449/486819
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Çam, Z., Çavdar, D., Seydooğulları, S., & Çok, F. (2012). Ahlak Gelişimine Klasik ve Yeni Kuramsal Yaklaşımlar. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (2), 1211-1225. https://www.academia.edu/5544644/Ahlak_Geli%C5%9Fimine_Klasik_ve_Yeni_Kuramsal_Yaklaşımlar
  • Çimen, Ü. (2020). Yöndeşen Medyayı Doğru Algılama Bağlamında Medya Okuryazarlığı Eğitimi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmları Dergisi, 10 (1), 117-137. https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-kiad/issue/55208/691116
  • Demir, Ö. (2003). İktisat ve Ahlak. Liberte Yayınları.
  • Duverger, M. (2006). Metodoloji açısından sosyal bilimlere giriş. Kırmızı Yayınları.
  • Erol, G. (2012), İletişim ve Etik, Hiperlink.
  • Ersoy, A. (2019). Ahlak Felsefesi/Etik. H. F. Odabaşı, & Ş. O. Leymun (Ed.), Bilişim Etiği ve Güvenliği İçinde, (s. 3-24). Nobel Yayınevi.
  • Gökçe, O. (1995). İçerik Çözümlemesi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Gürses, İ., & Kılavuz, M. (2016). Kuşakların Ahlâkî Değerleri Birlikte Öğrenmesi: Kohlberg’in Ahlâkî Gelişim Kuramı Açısından Bir Değerlendirme. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 25(1), 97-118. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uluifd/issue/24732/261523
  • Horata, O. (2017). Türk Dünyası’nın Kültürel Ufukları: Tarihsel Bağlam İçinde Genel Bir Değerlendirme. Bilig, 21(82), 117-131. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilig/issue/48713/619807
  • Keklik, N. (2001). Türklerde Ahlak ve Dünya Görüşü . Ötüken.
  • Klimzsa, L. (2014). Business Ethics, Introduction to the Ethics of Values, https://www.academia.edu/9943023/Lucjan_Klimsza_Business_Ethics_Introduction_to_the_Ethics_of_Values, Erişim Tarihi: 21. 07.2023
  • Kısmetse Olur: Aşkın Gücü, 8. Hafta videosu, https://www.youtube.com/watch?v=Giq7LDyYZzM&t=339s, Erişim Tarihi: 12.06.2023
  • Millet, L. (2004). Metafizik. (T. Karakaya, Çev.), Elis Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2011). Şen bilim: Ana metin, (A. İnam, Çev.). Say Yayınları.
  • Özlem, D. (2010). Etik: Ahlak Felsefesi. Say yayınları.
  • Topçu, N. (2017). Ahlak. Dergâh Yayınları

Decadence Fiction as a Depiction of Moral Decline: A Case Study of the Kısmetse Olur Aşkın Gücü Program

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 63, 30.01.2024

Öz

Of note is the moral degradation observed on online platforms, where violations such as cyberbullying, privacy violations, the spread of disinformation, the production of hate speech, data mining, and digital surveillance and tracking are commonplace. In particular, the structural characteristics of social networks pave the way for the dissemination of content that can lead users to social degradation and deterioration. Content on these digital media that contributes to moral corruption in Turkish society has been deemed problematic. Therefore, the recently publicized YouTube program titled "Kısmetse Olur Aşkın Gücü" was analyzed using the content analysis method. This study aims to show how the program attempts to impose a moral perspective that deviates from traditional Turkish customs and values while illustrating how moral decay is constructed and presented to the audience.

Kaynakça

  • Abdulkadiroğlu, N. (1985). Ziya Gökalp'de İslamiyet Telakklsi. Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü,13(1-2), 93-126.
  • Akarsu, B. (1970). Ahlak Öğretileri 1: Mutluluk Ahlakı, (2. Baskı), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Akarsu, B. (1982). Ahlak Öğretileri. Remzi Kitabevi.
  • Aksu, E. A. (2010). Kapitalizm Ahlakı. Yüksek Lisans Tezi Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Uluslararası İşletmecilik Bilim Dalı, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp, Erişim Tarihi: 02.08.2023
  • Aktan, C. C. (2004). Toplam Ahlak. Zaman Kitap.
  • Alanka, Ö., & Mertoğlu, S. (2022). Gündelik Hayatın Sayısal İstilası ve Dijital Bağımlılık. Filiz Tufan Emini (Ed.), Sosyal Beşerı ve Idarı Bılımler Alanında Uluslararası Araştırmalar Xv İçinde, (S. 189-205). Eğitim Yayınevi.
  • Aslan, E., & Tavşancıl, E. (2001). İçerik Analiz ve Uygulama Örnekleri. Epsilon.
  • Bayır, M. (2019). Nietzsche felsefesinde insan ve ahlak sorunu. Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 2 (3), 21-36. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nosyon/issue/55456/759994
  • Cengiz, E. (2019). Haz ve Acının Matematiği: J. Bentham’ın Faydacı Ahlakının İmkânı. Dört Öge, 8 (15) 141-153. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dortoge/issue/48449/486819
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Çam, Z., Çavdar, D., Seydooğulları, S., & Çok, F. (2012). Ahlak Gelişimine Klasik ve Yeni Kuramsal Yaklaşımlar. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (2), 1211-1225. https://www.academia.edu/5544644/Ahlak_Geli%C5%9Fimine_Klasik_ve_Yeni_Kuramsal_Yaklaşımlar
  • Çimen, Ü. (2020). Yöndeşen Medyayı Doğru Algılama Bağlamında Medya Okuryazarlığı Eğitimi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmları Dergisi, 10 (1), 117-137. https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-kiad/issue/55208/691116
  • Demir, Ö. (2003). İktisat ve Ahlak. Liberte Yayınları.
  • Duverger, M. (2006). Metodoloji açısından sosyal bilimlere giriş. Kırmızı Yayınları.
  • Erol, G. (2012), İletişim ve Etik, Hiperlink.
  • Ersoy, A. (2019). Ahlak Felsefesi/Etik. H. F. Odabaşı, & Ş. O. Leymun (Ed.), Bilişim Etiği ve Güvenliği İçinde, (s. 3-24). Nobel Yayınevi.
  • Gökçe, O. (1995). İçerik Çözümlemesi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Gürses, İ., & Kılavuz, M. (2016). Kuşakların Ahlâkî Değerleri Birlikte Öğrenmesi: Kohlberg’in Ahlâkî Gelişim Kuramı Açısından Bir Değerlendirme. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 25(1), 97-118. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uluifd/issue/24732/261523
  • Horata, O. (2017). Türk Dünyası’nın Kültürel Ufukları: Tarihsel Bağlam İçinde Genel Bir Değerlendirme. Bilig, 21(82), 117-131. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilig/issue/48713/619807
  • Keklik, N. (2001). Türklerde Ahlak ve Dünya Görüşü . Ötüken.
  • Klimzsa, L. (2014). Business Ethics, Introduction to the Ethics of Values, https://www.academia.edu/9943023/Lucjan_Klimsza_Business_Ethics_Introduction_to_the_Ethics_of_Values, Erişim Tarihi: 21. 07.2023
  • Kısmetse Olur: Aşkın Gücü, 8. Hafta videosu, https://www.youtube.com/watch?v=Giq7LDyYZzM&t=339s, Erişim Tarihi: 12.06.2023
  • Millet, L. (2004). Metafizik. (T. Karakaya, Çev.), Elis Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2011). Şen bilim: Ana metin, (A. İnam, Çev.). Say Yayınları.
  • Özlem, D. (2010). Etik: Ahlak Felsefesi. Say yayınları.
  • Topçu, N. (2017). Ahlak. Dergâh Yayınları
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Selver Mertoğlu 0000-0002-1189-675X

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2023
Kabul Tarihi 24 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mertoğlu, S. (2024). Dekadans Kurgu Olarak Ahlaki Yitirilişin Sergilenişi: Kısmetse Olur Aşkın Gücü Programı Örneği. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 33-63.