Özet: Bu çalışmanın amacı Kahramanmaraş ili merkez ilçesinde tüketicilerin kırmızıbiber tüketim ve tercihlerini analiz etmektir. Bu amaçla değişik sosyoekonomik ve demografik gruplardaki 350 aileden elde edilen kesit verileri kullanılmıştır. Ailelerin ve tüketicilerin açık ve ambalajlı kırmızıbiber tüketim miktarı ve tercihlerini etkileyen sosyoekonomik ve demografik faktörlerin etkilerini saptamak amacıyla tanımlayıcı istatistikler ve varyans analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, aileler toplam gelirlerinin %24.0'ünü gıda harcamalarına ayırmakta, kırmızıbiber harcamaları ise toplam gıda harcamalarının %0.9'unu oluşturmaktadır.
Araştırma sonuçları, kırmızıbiber tüketimiyle aile genişliği, aile geliri, tüketicilerin yaş ve eğitim seviyeleri arasında pozitif ve istatistikî olarak önemli bir ilişki olduğunu göstermektedir. Sonuçlar, ailelerin %33.0'ünün açıkta satılan kırmızıbiberleri satın aldığı ve tükettiğini ve %65.6'sının ise ambalajlı ve markalı ürünleri tercih ettiklerini göstermiştir. Yüksek gelirli ailelerin düşük gelirli ailelere oranla daha fazla miktarda ve oranda ambalajlı kırmızıbiberi tükettikleri saptanmıştır. Ayrıca, sosyoekonomik ve demografik faktörlerin etkisiyle karşılaştırıldığında, tüketicilerin önyargıları ve bilgi düzeyleri kırmızıbiber tüketiminde ve tercihinde daha önemli rol oynamaktadır.
Bu çalışmanın sonuçları, işleyici ve/veya kurutma yapan firmalar, pazarlayıcılar ve diğer kamu kurumlarına tüketicilerin kırmızıbiber tüketim ve tercihlerini anlamaları konusunda önemli bilgiler sağlayacaktır.
Anahtar Kelimeler: Kırmızıbiber, Kahramanmaraş, Tüketim, Tüketici alışkanlıkları, Türkiye.
Red Pepper Consumption Habits of Consumers in Kahramanmaras Central District
Abstract: The objective of this study is to analyze consumers' red pepper consumption and preferences by using cross-sectional survey data from 350 households in different socio-economic and demographic groups in Kahramanmaras central district. Descriptive statistics, the Chi-square test of independence and variance analyses were used to investigate the selected socioeconomic and demographic characteristics of consumers that determine households' consumption preferences between unpacked and packed red pepper consumption amount and choices.
The findings of the study suggest that the socio-economic and demographic characteristics of the households and consumers play an important role in red pepper consumption choices among households in Kahramanmaras province. According to results, households spend 24.0% of their total budget to food and red pepper represents only a small share of the food expenditure (0.9%).
The empirical results indicate that red pepper consumption is related positively and statistically significant to household size, household income, age and education level of consumers. The results indicate that 33.0% of household preferred to consume unpacked red pepper while 65.6% consumed packed red pepper. The households with higher income levels are more tended to purchase packed red pepper than those of the households with the lower-income. Moreover, consumer prejudices towards to unpacked and branded red pepper consumption were also found to be more potent as compared to socio-economic and demographic factors.
This study will provide important information to the processors and/or drying firms, marketers and other public institutions on understanding consumers' consumption preferences.
Key Words: Red pepper, Consumer, Consumption behavior, Kahramanmaras province, Turkey
Red pepper Consumer Consumption behavior Kahramanmaras province Turkey
Bu çalışmanın amacı Kahramanmaraş ili merkez ilçesinde tüketicilerin kırmızıbiber tüketim ve tercihlerinianaliz etmektir. Bu amaçla değişik sosyoekonomik ve demografik gruplardaki 350 aileden elde edilen kesitverileri kullanılmıştır. Ailelerin ve tüketicilerin açık ve ambalajlı kırmızıbiber tüketim miktarı ve tercihlerinietkileyen sosyoekonomik ve demografik faktörlerin etkilerini saptamak amacıyla tanımlayıcı istatistikler vevaryans analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, aileler toplam gelirlerinin %24.0’ünü gıdaharcamalarına ayırmakta, kırmızıbiber harcamaları ise toplam gıda harcamalarının %0.9’unu oluşturmaktadır.Araştırma sonuçları, kırmızıbiber tüketimiyle aile genişliği, aile geliri, tüketicilerin yaş ve eğitim seviyeleriarasında pozitif ve istatistikî olarak önemli bir ilişki olduğunu göstermektedir. Sonuçlar, ailelerin %33.0’ününaçıkta satılan kırmızıbiberleri satın aldığı ve tükettiğini ve %65.6’sının ise ambalajlı ve markalı ürünleri tercihettiklerini göstermiştir. Yüksek gelirli ailelerin düşük gelirli ailelere oranla daha fazla miktarda ve orandaambalajlı kırmızıbiberi tükettikleri saptanmıştır. Ayrıca, sosyoekonomik ve demografik faktörlerin etkisiylekarşılaştırıldığında, tüketicilerin önyargıları ve bilgi düzeyleri kırmızıbiber tüketiminde ve tercihinde dahaönemli rol oynamaktadır.Bu çalışmanın sonuçları, işleyici ve/veya kurutma yapan firmalar, pazarlayıcılar ve diğer kamu kurumlarınatüketicilerin kırmızıbiber tüketim ve tercihlerini anlamaları konusunda önemli bilgiler sağlayacaktır.
Kırmızıbiber Kahramanmaraş Tüketim Tüketici alışkanlıkları Türkiye.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | TARIM EKONOMİSİ (Agricultural Economics) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 16 Sayı: 1 |