Purpose: While the nursing profession was known as a female profession, it has become a profession that is also preferred by men with scientific developments. In many countries, the profession was carried out only by women, but with the legal regulations, men have also become members of the profession. The purpose of this study is to determine the professional experiences and problems encountered by student nurses according to their gender during their clinical education.
Methods: The research is cross-sectional and descriptive. The universe of the research consists of students of the nursing department of the Health College. There are a total of 249 students in the nursing department. 2nd, 3rd and 4th year students were included in the research, and 1st year students (80 people) were excluded from the research because they did not have clinical education. A total of 169 students participated in the research. The research was conducted between March and May 2013. Two separate survey forms prepared by the researcher for male and female students were used as research materials. The research coverage rate was 74.1%. The obtained data were analyzed in the SPSS - Windows 17.0 program. The data are shown as mean and percentage distributions.
Results: The mean age of the students participating in the study was 21.57±2.27. 46.2% of the students participating in the study were male and the rest were female. More than half of the male students (50.9%) stated that they chose the nursing profession willingly and were satisfied with the nursing profession, 57.9% stated that they could not perform certain practices during their education due to their gender, and 68.8% reported that they received reactions from patients due to their gender.
Conclusions and Suggesitons: More than half of the students, despite having problems due to their gender during their education, think that gender diversity in the nursing profession gives prestige to the nursing profession and has more advantages. The reasons for the problems experienced due to gender differences should be clearly stated and necessary precautions should be taken. All nursing professionals should be ensured to work in every field of the profession without gender discrimination.
Amaç: Hemşirelik mesleği kadın mesleği olarak bilinirken bilimsel gelişmelerle birlikte erkeklerinde öncelikli tercih ettiği bir meslek haline gelmiştir. Bir çok ülkede mesleği sadece kadınlar yürütmekteyken yapılan yasal düzenlemelerle erkeklerde mesleğin bir üyesi olmuştur. Bu çalışmanın amacı öğrenci hemşirelerin klinik eğitimleri süresince cinsiyetlerine göre mesleki deneyimleri, karşılaştıkları sorunları belirlemektir.
Yöntem: Araştırma kesitsel tanımlayıcı özelliktedir. Araştırmanın evrenini Sağlık Yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Hemşirelik bölümünde toplam 249 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmaya 2, 3 ve 4. Sınıf öğrencileri dahil edilmiş, 1. sınıf öğrencileri (80 kişi) klinik eğitimleri olmamaları nedeniyle araştırma kapsamı dışında bırakılmıştır. Toplam 169 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Araştırma Mart-Mayıs 2013 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırma gereci olarak araştırmacı tarafından kız ve erkek öğrenciler için hazırlanan iki ayrı anket formu kullanılmıştır. Araştırma kapsama oranı %74.1’ dir. Elde edilen veriler SPSS - Windows 17.0 programında analiz edilmiştir. Veriler ortalama ve yüzde dağılımları şeklinde gösterilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21.57±2.27’ dir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %46.2’si erkek, geri kalanı kızdır. Erkek öğrencilerin (%50.9’u) yarıdan fazlası hemşirelik mesleğini isteyerek seçtiklerini ve hemşirelik mesleğinden memnun olduklarını, %57.9’ cinsiyetleri nedeniyle eğitim süreci boyunca bazı uygulamaları yapamadıklarını, %68.8’i ise cinsiyetleri nedeniyle hastalardan tepki aldıklarını bildirmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin yarıdan fazlası eğitim süresi boyunca cinsiyetleri nedeniyle sorun yaşamalarına rağmen, hemşirelik mesleğinde cinsiyet farklılığının hemşirelik mesleğine prestij kazandırdığını ve avantajlarının daha fazla olduğunu düşünmektedir. Cinsiyet farklılığı nedeniyle yaşanan problemlerin nedenleri açıkça ortaya konmalı ve gerekli önlemler alınmalıdır. Cinsiyet ayrımı yapılmaksızın tüm hemşirelik mesleği çalışanlarının mesleğin her alanında çalışması sağlanmalıdır.
Hemşire Cinsiyet Farklılığı Sağlık Yüksekokulu Erkek hemşire
Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu'ndan çalışma için izin alınmıştır. Bitlis İl Sağlık Müdürlüğü'nden etik kurul izni alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 2 |