Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Selection of Students with Superior Intelligenceand Descriptive Assessment Relating to Parents

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 6, 0 - 0, 27.11.2017

Öz

Abstract

In the study, the students who have been choosen by the teachers in the student selection of Science and Art Center by prescreening method in Ordu province and thosewho have passed the group exams after being recommended and qualified for WNV intelligence test  have been  evaluated. 104 student parents who participated the researchvoluntarily have been  interviewed  information. Then the students who gained to enroll in Science and Art Centers by taking 130 points or more from the WNV intelligence test have been identified and the evaluations accordiance with the obtained informa-tion. According to this, it has been found out that the education levels are high when theparental education status of the students are examined. As a result; it has been determi-ned that a number of students far behind the student potential that must be achieved according to the foundation and operation principles of Science and Art Centers enteredthe exams and can not make student selections according to their individual goals.

Kaynakça

  • Kaynaklar 1.MEB. Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/ 10111226_ozel_egi-tim_hizmetleri_yonetmeligi_son.pdf (Erişim Tarihi:17.01.2016)2012 2.Akarsu, F. Üstün Yetenekli Çocuklar: Aileleri ve Sorunları,Eduser Yayınları, Ankara, 2001 3.Kaya F. Öğretmenlerin Üstün Zekâ Kavramı ve Üstün Zekâlı Öğrencilerin Özel Gereksinimleri. Eğitim ve Bilim, 40,2015,177, 59-74. 4.Fiedler, E.D. & Lange, R.E. & Winebrenner, S. Insearch ofreality: Unraveling the myths about tracking, ability grouping,and the gifted. Roeper Review, 24,2002,3,108-111. 5.Kirk, S. A. ve Gallogher, J. J. Educating exceptional children.USA: Haughton Mifflin Company.1989. 6.Ataman, A. “(Ed: A. Ataman). Özel gereksinimli çocuklar veözel eğitime giriş. Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklar”Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. 2003,173-195 7.Enç, M. & Çağlar, D. & Özsoy, Y. Özel Eğitime Giriş. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No: 156,Ankara, 1987 8.Boran Aİ, Aslaner R. (2008). Bilim ve sanat merkezlerinde ma-tematik öğretiminde probleme dayalı öğrenme. İnönü Üniv EğitFak Derg 9,2008,15,15–32. 9.Öpengin, E. (2011). Üstün Zekalı Öğrencilerin Bakış Açısıyla Üstün Zeka Etiketinin Öğrencilerin Çeşitli Algıları Üzerinde Etkisi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Es-kişehir (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 10.Baykoç Dönmez N. Üstün ve özel yetenekli çocuklar ve eğitimleri, 2015, http://www.necatebaykoc.com.tr/data/doku-manlar/ustun_ve_ozel_yetenekliler.pdf (15.11.2016) 11.MEB, Üstün Yetenekli Bireyler Strateji ve Uygulama Planı 2013– 2017. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2013, http://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/10_ek-1_ustunyetenekliler.pdf (15.11.2016). 12.2016-2017 bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama kıla-vuzu https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/11093901_bilim_ve_sanat_merkezleri__20162017_kila-vuzu.pdf (25.03.2017). 13.MEB, Özel eğitimin güçlendirilmesi kapsamında standardizasyonu yapılan psikolojik ölçme araçları, 2014,https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_12/15020526_yenigelitirilenlmearalar.pptx (15.11.2016). 14.Bakioğlu A., Levent F. Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Türkiye İçin Öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Der-gisi, 1,2013,1, 31-44 15.Yılmaz, M., Çaylak B. Bilim sanat merkezinin öğrencilerin fenve teknoloji dersindeki başarılarına sağladığı katkılarla iliş-kin velilerin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 6,2009,11, 369-383 16.Çamurlu A. Üstün veya Özel Yetenekli Çocuklar ve Bilim ve Sanat Merkezleri. Eğitim Dergisi, Sayı: 1,2001 17.Akar, İ. ve Uluman, M. Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Öğrencileri Doğru Aday Gösterme Durumları. Bülent Ecevit Üniversitesi, Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Der-gisi, 1,2013,3, 199-212. 18.Gökdere, M., ve Ayvacı, H. Ş. Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklar ve özellikleri ile ilgili bilgi seviyelerinin belirlenmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 2004,18,17-26. 19.Çağlar D.Ü (Ed. Şirin MR, Kulaksızoğlu A, Bilgili AE). Üstünyetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı. stün Zekalı çocukların seçimi. Çocuk Vakfı yayınları, İstanbul, 2004,343-350. 20.Çavuşoğlu M, Semerci N. Anne Babaların BİLSEM’e DevamEden Özel Yetenekli Çocuklarına İlişkin Görüşleri (Bartın İliÖrneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XIV.2015, 318-324. 21.Budak, İ. Üstün Yeteneklilik Kavramı ve Terihsel Süreci. Journal of Qafqaz University. 2008, 22: 164-17322.Bildiren A., Uzun M., Üstün Yetenekli Öğrencilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Tanılama Yönteminin Kullanılabilirliği-nin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der-gisi Yıl 2007, 22,2007,2, 31-39

Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi veVelileri ile İlgili Betimsel Değerlendirme

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 6, 0 - 0, 27.11.2017

Öz

Öz

Çalışmada, Ordu ilinde bilim sanat merkezi öğrenci seçimlerinde öğretmenler tarafından ön eleme usulü seçilen ve önerildikten sonra grup sınavlarını geçerek WNV zekatestine girmeye hak kazanmış öğrencilerin velileri çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmiştir. Araştırmaya gönüllü olarak katılmış 104 öğrenci velisi ile görüşme yapılmıştır. Daha sonra WNV zeka testinden 130 puan ve üstü alarak Bilim sanat Merkezlerine (BİLSEM) kayıt hakkı kazananlar tespit edilmiş ve elde edilen bilgiler doğrultusunda verilerin yüzdelik sonuçlarının analizleri ile ilgili değerlendirmeler yapılmıştır. Buna göre, öğrencilerin veli eğitim durumları incelendiğinde eğitim seviyelerinin yüksek olduğu, öğrencilerin büyük ilçe merkezlerinden başvurduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak BİLSEM ‘lerin kuruluş ve işleyiş esaslarına göre ulaşılması gereken öğrenci potansiyelinin çok gerisinde bir sayının sınavlara girdiği ve BİLSEM’lerin istendik hedeflere göre öğrenci seçimi yapamadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Kaynaklar 1.MEB. Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/ 10111226_ozel_egi-tim_hizmetleri_yonetmeligi_son.pdf (Erişim Tarihi:17.01.2016)2012 2.Akarsu, F. Üstün Yetenekli Çocuklar: Aileleri ve Sorunları,Eduser Yayınları, Ankara, 2001 3.Kaya F. Öğretmenlerin Üstün Zekâ Kavramı ve Üstün Zekâlı Öğrencilerin Özel Gereksinimleri. Eğitim ve Bilim, 40,2015,177, 59-74. 4.Fiedler, E.D. & Lange, R.E. & Winebrenner, S. Insearch ofreality: Unraveling the myths about tracking, ability grouping,and the gifted. Roeper Review, 24,2002,3,108-111. 5.Kirk, S. A. ve Gallogher, J. J. Educating exceptional children.USA: Haughton Mifflin Company.1989. 6.Ataman, A. “(Ed: A. Ataman). Özel gereksinimli çocuklar veözel eğitime giriş. Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklar”Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. 2003,173-195 7.Enç, M. & Çağlar, D. & Özsoy, Y. Özel Eğitime Giriş. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No: 156,Ankara, 1987 8.Boran Aİ, Aslaner R. (2008). Bilim ve sanat merkezlerinde ma-tematik öğretiminde probleme dayalı öğrenme. İnönü Üniv EğitFak Derg 9,2008,15,15–32. 9.Öpengin, E. (2011). Üstün Zekalı Öğrencilerin Bakış Açısıyla Üstün Zeka Etiketinin Öğrencilerin Çeşitli Algıları Üzerinde Etkisi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Es-kişehir (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 10.Baykoç Dönmez N. Üstün ve özel yetenekli çocuklar ve eğitimleri, 2015, http://www.necatebaykoc.com.tr/data/doku-manlar/ustun_ve_ozel_yetenekliler.pdf (15.11.2016) 11.MEB, Üstün Yetenekli Bireyler Strateji ve Uygulama Planı 2013– 2017. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2013, http://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/10_ek-1_ustunyetenekliler.pdf (15.11.2016). 12.2016-2017 bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama kıla-vuzu https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/11093901_bilim_ve_sanat_merkezleri__20162017_kila-vuzu.pdf (25.03.2017). 13.MEB, Özel eğitimin güçlendirilmesi kapsamında standardizasyonu yapılan psikolojik ölçme araçları, 2014,https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_12/15020526_yenigelitirilenlmearalar.pptx (15.11.2016). 14.Bakioğlu A., Levent F. Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Türkiye İçin Öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Der-gisi, 1,2013,1, 31-44 15.Yılmaz, M., Çaylak B. Bilim sanat merkezinin öğrencilerin fenve teknoloji dersindeki başarılarına sağladığı katkılarla iliş-kin velilerin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 6,2009,11, 369-383 16.Çamurlu A. Üstün veya Özel Yetenekli Çocuklar ve Bilim ve Sanat Merkezleri. Eğitim Dergisi, Sayı: 1,2001 17.Akar, İ. ve Uluman, M. Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Öğrencileri Doğru Aday Gösterme Durumları. Bülent Ecevit Üniversitesi, Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Der-gisi, 1,2013,3, 199-212. 18.Gökdere, M., ve Ayvacı, H. Ş. Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklar ve özellikleri ile ilgili bilgi seviyelerinin belirlenmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 2004,18,17-26. 19.Çağlar D.Ü (Ed. Şirin MR, Kulaksızoğlu A, Bilgili AE). Üstünyetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı. stün Zekalı çocukların seçimi. Çocuk Vakfı yayınları, İstanbul, 2004,343-350. 20.Çavuşoğlu M, Semerci N. Anne Babaların BİLSEM’e DevamEden Özel Yetenekli Çocuklarına İlişkin Görüşleri (Bartın İliÖrneği). Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XIV.2015, 318-324. 21.Budak, İ. Üstün Yeteneklilik Kavramı ve Terihsel Süreci. Journal of Qafqaz University. 2008, 22: 164-17322.Bildiren A., Uzun M., Üstün Yetenekli Öğrencilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Tanılama Yönteminin Kullanılabilirliği-nin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der-gisi Yıl 2007, 22,2007,2, 31-39
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Ömer Karaman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Karaman, Y. D. D. Ö. (2017). Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi veVelileri ile İlgili Betimsel Değerlendirme. Klinik Tıp Aile Hekimliği, 9(6).
AMA Karaman YDDÖ. Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi veVelileri ile İlgili Betimsel Değerlendirme. Aile Hekimliği. Kasım 2017;9(6).
Chicago Karaman, Yrd. Doç. Dr. Ömer. “Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi VeVelileri Ile İlgili Betimsel Değerlendirme”. Klinik Tıp Aile Hekimliği 9, sy. 6 (Kasım 2017).
EndNote Karaman YDDÖ (01 Kasım 2017) Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi veVelileri ile İlgili Betimsel Değerlendirme. Klinik Tıp Aile Hekimliği 9 6
IEEE Y. D. D. Ö. Karaman, “Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi veVelileri ile İlgili Betimsel Değerlendirme”, Aile Hekimliği, c. 9, sy. 6, 2017.
ISNAD Karaman, Yrd. Doç. Dr. Ömer. “Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi VeVelileri Ile İlgili Betimsel Değerlendirme”. Klinik Tıp Aile Hekimliği 9/6 (Kasım 2017).
JAMA Karaman YDDÖ. Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi veVelileri ile İlgili Betimsel Değerlendirme. Aile Hekimliği. 2017;9.
MLA Karaman, Yrd. Doç. Dr. Ömer. “Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi VeVelileri Ile İlgili Betimsel Değerlendirme”. Klinik Tıp Aile Hekimliği, c. 9, sy. 6, 2017.
Vancouver Karaman YDDÖ. Üstün Zekâlı Öğrencilerin Seçimi veVelileri ile İlgili Betimsel Değerlendirme. Aile Hekimliği. 2017;9(6).