Abstract
Objectıves: This study aimed to investigate the patients’ sociodemographic features, diagnoses,home health care service qualities and their relations with each other.
Materıals And Methods: Patients records of home health care services between 01/06/2017-01/06/2018 were assessed retrospectively. Statistical analysis was performedby examining Patients ages, genders, diagnoses and health service qualities. P <0.05 wasaccepted significant.
Results: 114 patients were involved. The mean age was 72,85±16,90 and 49,1% ofthem were male. The most common diagnose was “orthopedic surgeries” (25,40%;n=29).41,2% of the patients were bed ridden and 13,2% of them had pressure ulcers. While 25,4%of the patients were examined, only 0,9% of them were prescribed. 62.28% of the patients were given urinary catheter, serum, injection and wound care services.
Conclusıon: To increase the quality of home healthca-re services; it’s necessary to organize trainings for home careproviders and to make more studies about the home care ser-vices.
Öz
Amaç: Çalışmamızda evde sağlık hizmeti alan hastaların sosyodemografik verilerini, tanılarını, hastalara sunulan sağlık hizmetlerini ve bu verilerin birbirleriyle olan ilişkilerini ortaya koymayı amaçladık.
Gereç-Yöntem: 01/06/2017-01/06/2018 tarihleri arasında evde sağlık hizmetleri biriminin hasta kayıtları retrospektif olarak tarandı. Hastaların yaşları, cinsiyetleri, tanıları ve aldıkları hizmetler incelenerek istatistiksel analiz yapıldı. İstatistiksel anlamlılıkseviyesi p<0,05 kabul edildi.
Bulgular: Çalışmaya 114 hasta dahil edildi. Yaş ortalaması 72,85±16,90 olan has-taların %49,1’i erkek,%50,9’u kadındı. En fazla “ortopedi ameliyatları” tanısına(%25,40) rastlanıldı. Hastaların %41,2’si yatağa tam bağımlıydı. Hastaların %13,2’sin-de bası yarası mevcuttu. Hastaların %25,4’ümuayene edilirken, sadece %0,9’una reçete düzenlenmişti. Hastaların %62,28’ine sonda, serum, enjeksiyon ve yara bakımı hizmetleri verilmişti.
Sonuç: Evde sağlık hizmetlerinde kaliteyi arttırmak için, görevli sağlık personellerine eğitimler düzenlenmesi ve verilecek hizmetler hakkında daha geniş çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 5 |