Objective: The aim of this study was to investigate the reasons for choosing medical education and the expectations of the new students of the first year of medical school that began in the academic year 2012-2013. Method: A questionnaire was given to the first year students, which consisted of questions concerning gender, place of residence, high school from which she/he graduated, socio-demographic characteristics, such as education level of parents, whether the parents played a role in preferring medical education, reasons for choosing medical school and the expectations related to medical education. A total of 31 questions were asked, some of which were open-ended. The students responded to the survey on a voluntary basis. Results: A total of 213 students participated in the study. The mean age was 18.71±1.32 years. Of all the students, 53.5% (n=114) was female. The place of residence of the students’ families was mostly in the Eastern Anatolia Region, the majority of which were in the town center. Of all the parents, 50.0% (n=106) of the fathers and only 20% (n=42) of the mothers had a university degree. The parents played a role in making the choice of the students. There were no other physicians in the family in most of the cases. Of all the students, 94.8% (n=202) had preparation courses for university entrance exams. Violence towards the physicians affected the students’ choice in only 7% (n=15) of the cases. For 99% (n=208) of respondents, medical education was the first choice. Of all the students, 34.2% had this preference, as this was their dream career. Conclusion: Studying medicine is still popular despite the recently increased adverse events such as violence towards physicians, and most of the students study medicine on their own volition. It is encouraging and promising for the future that the students voluntarily choose for this difficult and long-term training
Amaç: 2012–2013 eğitim öğretim yılında, birinci sınıfa başlayan öğrencilerin tıp fakültesini tercih nedenleri ve tıp eğitiminden beklentilerini araştırmaktır. Yöntem: Tıp fakültesine başlayan 1.sınıf öğrencilerine cinsiyet, yaşadıkları yer, mezun oldukları lise, anne-baba eğitim düzeyi gibi sosyodemografik özellikleri, ailenin tercihte etkili olup olmadığı, tıp fakültesini tercih etme nedenleri ve tıp eğitimi ile ilgili beklentilerini içeren bazıları açık uçlu 31 soruluk bir anket formu uygulanmıştır. Bulgular: Araştırmaya 213 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 18,71±1,32 idi. Katılımcıların %53,5’ini (n=114) kız öğrenci oluşturmaktaydı. Öğrencilerin çoğunluğunun ailesi Doğu Anadolu Bölgesi’nde yaşamaktaydı. Yerleşimin de büyük kısmı kent merkeziydi. Babaların %50’si (n=106) annelerin ise %20’si (n=42) üniversite eğitimi almıştı. Öğrencilerin ailesi tercihte etkiliydi. Çoğu öğrencinin ailesinde doktor bulunmamaktaydı. Öğrencilerin %94,8’i (n=202) üniversite sınavına hazırlanırken dershaneye gitmişti. Doktora şiddet öğrencilerin sadece %7’sinin (n=15) tercihini etkilemişti. Öğrencilerin %99’unun (n=208) ilk tercihi tıp fakültesiydi. Tıp fakültesini tercih nedenleri arasında öncelik %34,2 ile hekimliğin öğrencilerin hayalindeki meslek olmasıydı. Sonuç: Tıp fakültesinde okumak, son günlerde artış gösteren doktora şiddet gibi olumsuz olaylara karşılık hala revaçtadır ve tıp fakültesi öğrencilerin kendi istekleriyle okumak istedikleri bir fakültedir. Öğrencilerin bu zor ve uzun süreli eğitimi göze almaları gelecek açısından sevindirici ve ümit vericidir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |