Introduction: This study determined the prevalence of child abuse in first year medical
students in a Turkish university using the ICAST-R, as well as the
relationships between sociodemographic data and abuse.
Materials&Methods: First-year medical
students in a Turkish university were surveyed between 15th-30th June 2012,
using ISPCAN Child Abuse Screening Tool-Retrospective Version (ICAST-R) and a questionnaire to collect
sociodemographic data. Data analysis was performed with SPSS 15.0.
Results: The study
included 192 students, 56.8% female and 43.2% male. Physical, emotional and
sexual abuse were found in 14.6%; 32.3%; and 8.9% of participants,
respectively. No significant relation between gender and emotional abuse was
found (p= 0.775), whereas both physical and sexual abuse were more common in
males (p= 0.04; p= 0.018 respectively). There was a statistically significant
relation between emotional abuse and parental separation (p= 0,014).
Conclusion: Abuse is not rare among
the medical student participants, and several preventable factors could worsen
it. The findings have implications on how medical students are taught about
these issues.
Giriş: Bu
çalışma CAST-R kullanılarak Türkiye’deki bir üniversitenin tıp fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin çocukluk
dönemi istismar prevalansının yanı sıra istismar
ile sosyodemografik veriler arasındaki ilişkinin belirlenmesini amaçlamaktadır.
Gereç
ve Yöntem: Tıp
fakültesi birinci sınıf öğrencilerine 15-30 Haziran 2012 tarihleri arasında ISPCAN Child Abuse Screening Tool-Retrospective Version (ICAST-R) ve sosyodemografik verileri toplamak için
anket uygulandı. Veri
analizi SPSS 15.0 ile gerçekleştirildi.
Bulgular:
Çalışmaya
%56.8’sı kadın
ve %43.2’si erkek olan 192
öğrenci katılmıştır. Fiziksel, duygusal ve cinsel istismar sıklığı sırasıyla %
14.6; % 32.3; ve % 8.9 bulunmuştur. Fiziksel ve cinsel istismar erkeklerde daha
sık olmasına (sırasıyla; p=0.04; p=0.018) rağmen cinsiyet ile duygusal istismar
arasında anlamlı ilişki saptanmamıştır (p=0.775). Ebeveynlerin ayrı olması ile
duygusal istismar arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkj saptanmıştır(p=
0,014).
Sonuç: Tıp fakültesi öğrencilerinde istismar nadir değildir ve birkaç
önlenebilir faktör durumu daha da kötüleştirebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 1 |