Cost-effectiveness analysis incremental cost-effectiveness ratio dominance extended dominance
Amaç: Maliyet etkililik analizinde, tedavi yöntemleri maliyet ve etkinliğe göre sıralanır ve daha maliyetli fakat daha az etkin olan yöntem baskılanır. Yöntemlerden hiçbirinin kesin olarak baskılanmadığı, ancak bunlardan birinin genişletilmiş baskınlıkta kaldığı modellerde, maliyet-etkin yöntemin seçilmesi karmaşıktır. Bu çalışmanın amacı, genişletilmiş baskınlıkta kalan yöntemin artan maliyet-etkinlik oranı büyüklüğü için, bu tedavinin maliyet etkinliğine karar vermekte kullanılabilecek bir sınıflandırma önermektir.
Gereç ve Yöntem: Gerçek verilere dayanan simüle edilmiş veriler ve gerçek verilerle uyumlu varsayımsal veriler kullanılmıştır. Farklı maliyet, etkinlik ve yanıt oranları oluşturularak tüm olasılıklar değerlendirilmeye çalışılmıştır. Genişletilmiş baskınlıkta olan tedavilerin artan maliyet etkinlik oranlarının oransal büyüklükleri incelenmiştir. Her bir model için tanımlayıcı istatistikler ve yanıt oranlarına göre ağırlıklı ortalamalar hesaplanmış ve genişletilmiş baskınlık yüzdesindeki değişim karşılaştırılmıştır.
Bulgular: Genişletilmiş baskınlıkta kalan yöntemin artan maliyet-etkinlik oranının büyüklüğü, alternatif yöntemlerin yanıt oranları benzer veya aynı olduğunda karar vermek için oldukça önemli bir faktördür. Yanıt oranları birbirinden farklılaştıkça küçük değişiklikler gözlemlenmiş, ancak genişletilmiş baskınlık oranlarında aşırı bir etkilenme görülmemiştir.
Sonuç: Genişletilmiş baskınlıkta kalan tedavi yönteminin artan maliyet-etkinlik oranının oransal büyüklüğünü değerlendirmek ve modeldeki tedavilerin yanıt oranlarının aynı ya da farklı olduğuna bakmaksızın kullanılabilecek çok basit ve pratik bir sınıflandırma önerilmiştir.
Maliyet-etkinlik analizi artan maliyet-etkinlik oranı baskınlık genişletilmiş baskınlık
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 11 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 2 |