Objective: This study has aimed to investigate the validity and reliability of the Turkish version of the Mental Health Literacy in Healthcare Students (MHLS-HS).
Method: The study sample comprises 275 students at Istanbul Medical Faculty between the ages of 18 and 27. Data were collected using the MHLS-HS, the Beliefs about Mental Illness Scale (BMI), and the Positive Mental Health Scale (PMS). For language adaptation, translation, back translation, expert comments, and a trial application were conducted. Validity was determined using the content validity index and confirmatory factor analysis, while reliability was determined using Cronbach's alpha analysis and the test-retest method.
Results: The content validity index of the scale was found to be 0.99 and the item loads were found to be 0.38-0.94 according to confirmatory factor analysis. The Cronbach's alpha coefficient was found to be 0.79 for the whole scale and between 0.60-0.89 for the five sub-dimensions. In equivalent criterion validity, it was determined that BMI had a weak negative correlation (r=-0.391, p<0.001) and a weak positive correlation (r=0.291, p<0.001) with PMS. A statistically significant difference was found in the sub-dimensions of Maintaining Positive Mental Health, Stigmatizing Mental Illnesses, and Seeking Help Effectiveness between those with and without mental illness in the discrimination analysis of the RSS-SS scale (p<0.001, p=0.029, p=0.034, respectively).
Conclusion: The Mental Health Literacy Scale in Healthcare Students was found to be valid and reliable. It can be used to assess and improve the educational experience of medical school students.
yok
Amaç: Bu çalışmada, Sağlık Öğrencileri için Ruh Sağlığı Okuryazarlık Ölçeğinin (RSOÖ-SÖ) Türkçe uyarlaması için geçerlilik ve güvenilirlik yapılması amaçlanmıştır.
Method: Çalışma örneklemi 18-27 yaş arasında İstanbul Tıp Fakültesinde öğrenim gören 275 kişiden oluşmaktadır. RSOÖ-SÖ ölçeği, Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç Ölçeği (RHYİÖ) ve Pozitif Mental Sağlık Ölçeğini (PMSÖ) veri toplamada kullanılmıştır. Dil uyarlaması için çeviri, geri çeviri, uzman görüşleri ve pilot uygulama yapılmıştır. Geçerlik için kapsam geçerlilik indeksi, doğrulayıcı faktör analizi ve güvenilirliği test etmek için Cronbach alfa analizi, test-tekrar test yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Ölçeğin kapsam geçerlilik indeksi 0.99 ve doğrulayıcı faktör analizine göre madde yükleri 0.38-0.94 olduğu bulunmuştur. Cronbach alfa katsayısı tüm ölçek için 0.79, beş alt boyutu için ise 0.60-0.89 arasında olduğu belirlenmiştir. Eşdeğer ölçüt geçerliliğinde RHYİÖ ile negatif yönlü zayıf korelasyon (r=-0.391, p<0.001), PMSÖ ile ise pozitif yönlü zayıf korelasyon (r=0.291, p<0.001) gösterdiği saptanmıştır. RSOÖ-SÖ ölçeğinin ayırt edicilik analizinde ruhsal hastalığı olan ve olmayanlar arasında Pozitif Ruh Sağlığını Sürdürme, Ruhsal Hastalıkları Damgalama ve Yardım arama etkinliği alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır (Sırasıyla p<0.001, p=0.029,p=0.034).
Sonuç: Sağlık Öğrencileri için Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu saptanmıştır. Tıp fakültesi öğrencilerinde eğitimin değerlendirilmesi ve iyileştirilmesi için kullanılabilir.
yok
yok
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | October 20, 2022 |
Acceptance Date | September 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 14 Issue: 3 |