Objective: The aim of the present study was the investigation of community feelings of university students in the online distance education environments in terms of their social isolation schema levels and various variables. Materials and Methods: 199 undergraduate students (169 female, 30 male), ranging in age from 18-53 years, who studied in various universities and departments in Turkey were reached as utilizing Demographic Information Form, Young Schema Questionnaire-Short Form-3 Turkish version (Soygüt et al., 2009) and Community Feeling Scale toward Online Distance Education Environments (CFSODEE) (Ilgaz ve Aşkar, 2009) via convenience sampling method. Results: The t-test and ANOVA revealed that CFSODEE affective, actional and total scores did not differ according to participants’ gender, department, grade level, monthly household income, number of siblings studying online education in the house. ANOVA showed that students with illiterate mothers and fathers had significantly lower CFSODEE affective, actional and total scores than students whose parents’ education levels are in the different groups. Moreover, participants whose fathers have bachelor’s degrees had lower CFSODEE affective, actional and total scores than other participants. Regression analysis showed that social isolation schema and having a father with bachelor’s degree predicted students’ CFSODEE affective, actional and total scores negatively, whereas perception of having enough equipment for online education did so positively. Conclusion: Student properties such as technological facilities, social interaction opportunities and parents’ education levels should be considered for the development of distance education systems resilient to the potential similar crisis,
Sense of community emergency remote education social isolation pandemic early maladaptive schemas
Amaç: Bu çalışmada amaç üniversite öğrencilerinin çevrimiçi uzaktan eğitim ortamında topluluk hislerinin sosyal izolasyon şeması ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Kolay örnekleme yöntemi ile Demografik Bilgi Toplama Formu, Young Şema Ölçeği-Kısa Form 3 Türkçe versiyon (Soygüt vd., 2009) ve Çevrimiçi Uzaktan Eğitim Ortamında Topluluk Hissi Ölçeği (ÇUETHÖ) (Ilgaz ve Aşkar, 2009) kullanılarak Türkiye’de çeşitli üniversitelerde öğrenim gören, yaşları 18 ile 53 arasında değişen 199 üniversite öğrencisine (169 kadın, 30 erkek) ulaşılmıştır. Bulgular: Yapılan t testi ve ANOVA analizine göre katılımcıların cinsiyetleri, eğitim gördükleri bölümler, sınıflar, aylık aile geliri ve uzaktan eğitim gören kardeş sayısı bakımından ÇUETHÖ duyuşsal, eylemsel ve toplam puanları farklılık göstermemektedir. ANOVA, anne ve babası okuma yazma bilmeyen öğrencilerin ÇUETHÖ duyuşsal, eylemsel ve toplam puanlarının ebeveynleri diğer eğitim gruplarında olan öğrencilerden daha düşük olduğu sonucunu vermiştir. Ayrıca babası lisans mezunu olan katılımcıların da ÇUETHÖ duyuşsal, eylemsel ve toplam puanları babası diğer eğitim seviyelerinde olan katılımcılardan daha düşüktür. Regresyon analizinde sosyal izolasyon şeması ve babanın lisans mezunu olmasının öğrencilerin ÇUETHÖ duyuşsal, eylemsel ve toplam puanlarını negatif, uzaktan eğitim için yeterli donanıma sahip olmaya dair algının ise pozitif yönde yordadığı bulunmuştur. Sonuç: Olası benzer krizlere dirençli uzaktan eğitim sistemleri geliştirmek için teknolojik imkanlar, sosyal etkileşim olanakları ve ebeveyn eğitim seviyeleri gibi öğrenci özellikleri dikkate alınmalıdır.
Topluluk hissi acil uzaktan eğitim sosyal ı̇zolasyon pandemi erken dönem uyumsuz şemalar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yardımcı Sağlık ve Rehabilitasyon Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |