Objective: The aim of the study is to evaluate the physical activity levels and quality of life of students studying at the university and to investigate the relationship between students’ gender, age, body massindex (BMI), choronic diseases, smoking habits and academic achievemen with physical activity level. Metod: 192 individuals were questioned in the study. With the prepared questionnaire, the demographic characteristics of the participants, which department they read, cigarette smoking, known chronic diseases and academic averages were questioned. In order to determine the physical activity level of the participants, “International Physical Activity Questionnaire Long Form (UFAA Long Form - International Physical Activity Questionnaire)” was evaluated with the quality of life SF-36 (Short Form 36; Short Form 36). Mann-Whitney-U Test, One Way Variance Analysis, Kruskal Wallis-H Test were used in the analysis of the data. Results: Physical activity scores of male students were significantly higher than female students for moderate and severe activities (p <0,05). While the energy subtitle of physical activity and quality of life was different (p <0,05), no significant difference was found between other parameters (p> 0,05). While there was a significant difference in the physical role difficulty parameter of quality of life between female and male students (p <0,05), no difference was found among other parameters (p> 0,05). Conclusion: Physical activity level is not at the expected level for university students. Although the lack of physical activity participation does not make any difference in terms of smoking, chronic diseases and anthropological features, it reflects negatively on their quality of life.words. In the summary, the purpose of the research, the methods and data collection tools and findings should be mentioned It should be 10 point, justified, minimum 250 and maximum 500 words. In the summary, the purpose of the research, the methods and data collection tools and findings should be mentioned
Amaç: Çalışmamızın amacı üniversitede eğitim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ve yaşam kaliteleri değerlendirmek ve öğrencilerin cinsiyetlerinin, yaş, vücut kütle indekslerinin (VKİ), kronik hastalıklarının, sigara alışkanlıklarının ve akademik başarılarının fiziksel aktivite düzeyi ile ilişkisini araştırmaktır.
Yöntem: Çalışmada 192 birey sorgulandı. Hazırlanılan anket ile katılımcıların demografik özellikleri, hangi bölümde okudukları, sigara kullanımları, bilinen kronik hastalıkları ve akademik ortalamaları sorgulandı. Katılımcıların fiziksel aktivite düzeyini belirlemek için “uluslararası fiziksel aktivite anketi uzun formu (UFAA Uzun Form - International Physical Activity Questionnaire)”, yaşam kalitesi SF-36 (Short Form- 36; Kısa Form 36) ile değerlendirildi. Verilerin analizinde Mann-Whitney-U Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Kruskal Wallis-H Testi kullanıldı.
Bulgular: Erkek öğrencilerin fiziksel aktivite puanları orta şiddetli ve şiddetli aktiviteler için kız öğrencilerden anlamlı derece yüksekti (p<0.05). Fiziksel aktivite ile yaşam kalitesinin enerji alt başlığı fark varken (p<0.05) diğer parametreler arasında anlamlı fark bulunamadı (p>0.05). Kız ve erkek öğrencilerin arasında yaşam kalitesinin fiziksel rol güçlüğü parametresinde anlamlı bir fark varken (p<0.05) diğer parametreler arasında fark bulunmadı (p>0.05).
Sonuç: Fiziksel aktivite düzeyi üniversite öğrencileri için beklenen düzeyde değildir. Fiziksel aktivite katılım azlığı sigara, kronik hastalıklar ve antropolojik özellikler açısından fark yaratmasa da yaşam kalitelerine olumsuz yansımaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |