Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Loneliness and Anxiety Processes of University Students

Yıl 2020, , 68 - 74, 01.08.2020
https://doi.org/10.35365/ctjpp.20.02.10

Öz

The importance of the research is to reveal the level of anxiety about the loneliness experienced by the students coming to the Turkish Republic of Northern Cyprus. In the study, descriptive analysis was used depending on the quantitative research design. The analysis of the quantitative data obtained during the research was analyzed with SPSS 24.0 package program. Frequency and percentages of quantitative data were calculated. Correlation analysis and one-way ANOVA test were applied to these scales based on the university students' grade level, gender, place of birth, and department. The study group consists of 600 pre-service teachers who attend undergraduate programs in the fall semester of 2018-2019 educational year in the Department of Guidance and Psychological Counseling, Department of Preschool Teachershipand Department of Special Education Teachership in a private university in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Personal Information Form, Ucla Loneliness Scale and Trait Anxiety Scale were used in the study. According to the findings of the study, it was found that there was a significant difference between loneliness and anxiety processes of freshman students and final year students coming to the Turkish Republic of Northern Cyprus to get higher education in terms of adaptation of the students with regard to the school and the place they reside. However, there was no significant difference in the loneliness and anxiety processes of university students studying in the second and third grades (sophomores). Depending on gender, there was a significant difference between the variables in terms of loneliness and anxiety processes of girls compared to boys. When we look at the variables according to the departments, a meaningful difference has emerged in the findings that the students studying in the Turkish Republic of Northern Cyprus feel more lonely in their first years. It is considered that the subject of the study is valuable in terms of being the first research conducted in overall the Turkish Republic of Northern Cyprus and it will contribute to the future research.

Kaynakça

  • Avan, O. (2019). The relationship between level of loneliness and level of preference for solitude among university students. Çağ Üniversitesi.
  • Balcı, S. (2016). “SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi” Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Bilgen, S. (1989). “Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ve Bazı Değişkenlerin Uyum Düzeylerine Etkisi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cutrona, C. E., Cole, M., Colangelo, A. J., Assouline, D. ve Russell, J. D. (1994). "Parental Social Support and Acedemic Achievement: An Attachment Theory Perspective". Journal of Personality and Social Psychology, 66(2) 369-378.
  • Cüceloğlu, D. (2010). “Ergenlik ve Yalnızlık Sorusu”. http://www.dogancuceloglu.net/yazilar/ 188-ergenlik-ve-yalnizlik-sorusu, erişim tarihi: 28.05.2018.
  • Çeçen, A.R. (2008). “Öğrencilerin Cinsiyetlerine ve Anababa Tutum Algılarına Göre Yalnızlık ve Sosyal Destek Düzeylerinin İncelenmesi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), ss. 415-431.
  • Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji dergisi, 7(23), 14-18.
  • Dussault, M. ve Frenette, E. (2014). Loneliness and Bullying in the Workplace. American Journal of Applied Psychology. Vol. 2, No. 4, 94-98.
  • Eren, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin boyun eğici davranışı ile sosyal anksiyete ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trabzon Üniversitesi.
  • Goethe, J.W. (2010) “ Goethe Der ki”, G. Aytaç çeviri. DoğuBatı, Ankara.
  • Kara, H. ve Acet, M. (2012). Spor Yöneticilerinde Durumluk Kaygısının Otomatik Düşünceler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of New World Sciences Academy, NWSA-Social Sciences, 3C0100, 7, (4), 244-258.
  • Karaoğlu, N., Avşaroğlu, S. ve Deniz, M.E. (2009). “Yalnız mısın? Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinde Yalnızlık Düzeyi ile İlgili Bir Çalışma”, Marmara Medical Journal, 22(1), ss. 19-26.
  • Kılıç, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi.
  • Kılınç, H. (2005). “Ergenlerin Yalnızlık Düzeyleri ve Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kozaklı, H. (2006). “Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık ve Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin Karşılaştırılması”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Lewis, A. (1970). “The ambiguous word anxiety”. International Journal of Psychiatry, 9, 62–79.
  • Levitt, M. J., Flores, A., Kurt, D. Kirstein, E., Craig, E. S. ve Steven, G. (1994). "Social Support and Achievement in Childhood and Early Adolescence: A Multicultural Study" .Journal of Applied Developmental Psychology, 15(2),207-222.
  • Meeus, E. ve Wim, E. (1993). "Occupational Identity Development, School Performance, and Social Support in Adolescence: Findings of a Dutch Study". Adolescence, 28 (112),809-818.
  • Oruç, T. (2013). Üniversite öğrencilerinde psikososyal değişkenlere göre yalnızlık ile otomatik düşünceler ilişkisinin incelenmesi (Doctoral dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Öğüt, F. (2001). “Sosyal Uyum ile Sürekli Kaygı Arasındaki İlişki”,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Özkaya, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile umutsuzluk ve yaşam doyumu arasındaki ilişki (Doctoral dissertation, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Seçim, Ö. Y., Alpar, Ö. ve Algür, S. (2014). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: akdeniz üniversitesinde yapılan ampirik bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 200-215.
  • Softa, H. K., Karaahmetoğlu, G. U., Demirci, U., Kılınç, E., Kandemir, A. ve Durak, B. (2015). Üniversite son sınıf öğrencilerinin benlik saygısı, yalnızlık düzeyleri ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi, 227.
  • Spielberger, C. D. (1972). “Anxiety as an emotional state”. C. D. Spielberger (Ed.). Anxiety: Current trends in theory and research, Vol1. New York: Academic Press.
  • Taşdemir, C. (2015). “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”. Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt 5 Sayı 1.Batman Üniversitesi.
  • Volkan Tayiz, V. (2018). Üniversite öğrencilerinin gelişmeleri kaçırma korkusu ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Yaşar, M. R. (2007). Yalnızlık. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 237-260.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Yalnızlık, Sınav Kaygısı ve Sosyal Destek, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 18; 167-176.
  • Yüksel, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerini etkileyen faktörler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3).

Investigation of Loneliness and Anxiety Processes of University Students

Yıl 2020, , 68 - 74, 01.08.2020
https://doi.org/10.35365/ctjpp.20.02.10

Öz

The importance of the research is to reveal the level of anxiety about the loneliness experienced by the students coming to the Turkish Republic of Northern Cyprus. In the study, descriptive analysis was used depending on the quantitative research design. The analysis of the quantitative data obtained during the research was analyzed with SPSS 24.0 package program. Frequency and percentages of quantitative data were calculated. Correlation analysis and one-way ANOVA test were applied to these scales based on the university students' grade level, gender, place of birth, and department. The study group consists of 600 pre-service teachers who attend undergraduate programs in the fall semester of 2018-2019 educational year in the Department of Guidance and Psychological Counseling, Department of Preschool Teachershipand Department of Special Education Teachership in a private university in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Personal Information Form, Ucla Loneliness Scale and Trait Anxiety Scale were used in the study. According to the findings of the study, it was found that there was a significant difference between loneliness and anxiety processes of freshman students and final year students coming to the Turkish Republic of Northern Cyprus to get higher education in terms of adaptation of the students with regard to the school and the place they reside. However, there was no significant difference in the loneliness and anxiety processes of university students studying in the second and third grades (sophomores). Depending on gender, there was a significant difference between the variables in terms of loneliness and anxiety processes of girls compared to boys. When we look at the variables according to the departments, a meaningful difference has emerged in the findings that the students studying in the Turkish Republic of Northern Cyprus feel more lonely in their first years. It is considered that the subject of the study is valuable in terms of being the first research conducted in overall the Turkish Republic of Northern Cyprus and it will contribute to the future research.

Kaynakça

  • Avan, O. (2019). The relationship between level of loneliness and level of preference for solitude among university students. Çağ Üniversitesi.
  • Balcı, S. (2016). “SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi” Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Bilgen, S. (1989). “Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ve Bazı Değişkenlerin Uyum Düzeylerine Etkisi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Cutrona, C. E., Cole, M., Colangelo, A. J., Assouline, D. ve Russell, J. D. (1994). "Parental Social Support and Acedemic Achievement: An Attachment Theory Perspective". Journal of Personality and Social Psychology, 66(2) 369-378.
  • Cüceloğlu, D. (2010). “Ergenlik ve Yalnızlık Sorusu”. http://www.dogancuceloglu.net/yazilar/ 188-ergenlik-ve-yalnizlik-sorusu, erişim tarihi: 28.05.2018.
  • Çeçen, A.R. (2008). “Öğrencilerin Cinsiyetlerine ve Anababa Tutum Algılarına Göre Yalnızlık ve Sosyal Destek Düzeylerinin İncelenmesi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), ss. 415-431.
  • Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji dergisi, 7(23), 14-18.
  • Dussault, M. ve Frenette, E. (2014). Loneliness and Bullying in the Workplace. American Journal of Applied Psychology. Vol. 2, No. 4, 94-98.
  • Eren, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin boyun eğici davranışı ile sosyal anksiyete ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trabzon Üniversitesi.
  • Goethe, J.W. (2010) “ Goethe Der ki”, G. Aytaç çeviri. DoğuBatı, Ankara.
  • Kara, H. ve Acet, M. (2012). Spor Yöneticilerinde Durumluk Kaygısının Otomatik Düşünceler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Journal of New World Sciences Academy, NWSA-Social Sciences, 3C0100, 7, (4), 244-258.
  • Karaoğlu, N., Avşaroğlu, S. ve Deniz, M.E. (2009). “Yalnız mısın? Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinde Yalnızlık Düzeyi ile İlgili Bir Çalışma”, Marmara Medical Journal, 22(1), ss. 19-26.
  • Kılıç, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygıları ile benlik saygıları ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi.
  • Kılınç, H. (2005). “Ergenlerin Yalnızlık Düzeyleri ve Kişilerarası İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kozaklı, H. (2006). “Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık ve Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin Karşılaştırılması”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Lewis, A. (1970). “The ambiguous word anxiety”. International Journal of Psychiatry, 9, 62–79.
  • Levitt, M. J., Flores, A., Kurt, D. Kirstein, E., Craig, E. S. ve Steven, G. (1994). "Social Support and Achievement in Childhood and Early Adolescence: A Multicultural Study" .Journal of Applied Developmental Psychology, 15(2),207-222.
  • Meeus, E. ve Wim, E. (1993). "Occupational Identity Development, School Performance, and Social Support in Adolescence: Findings of a Dutch Study". Adolescence, 28 (112),809-818.
  • Oruç, T. (2013). Üniversite öğrencilerinde psikososyal değişkenlere göre yalnızlık ile otomatik düşünceler ilişkisinin incelenmesi (Doctoral dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Öğüt, F. (2001). “Sosyal Uyum ile Sürekli Kaygı Arasındaki İlişki”,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Özkaya, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile umutsuzluk ve yaşam doyumu arasındaki ilişki (Doctoral dissertation, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Seçim, Ö. Y., Alpar, Ö. ve Algür, S. (2014). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık: akdeniz üniversitesinde yapılan ampirik bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 200-215.
  • Softa, H. K., Karaahmetoğlu, G. U., Demirci, U., Kılınç, E., Kandemir, A. ve Durak, B. (2015). Üniversite son sınıf öğrencilerinin benlik saygısı, yalnızlık düzeyleri ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi, 227.
  • Spielberger, C. D. (1972). “Anxiety as an emotional state”. C. D. Spielberger (Ed.). Anxiety: Current trends in theory and research, Vol1. New York: Academic Press.
  • Taşdemir, C. (2015). “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”. Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt 5 Sayı 1.Batman Üniversitesi.
  • Volkan Tayiz, V. (2018). Üniversite öğrencilerinin gelişmeleri kaçırma korkusu ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Yaşar, M. R. (2007). Yalnızlık. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 237-260.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Yalnızlık, Sınav Kaygısı ve Sosyal Destek, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 18; 167-176.
  • Yüksel, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin utangaçlık düzeylerini etkileyen faktörler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Klinik Psikoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayhan Çakıcı Eş Bu kişi benim

Gizem Öneri Uzun Bu kişi benim

Şebnem Güldal Kan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 22 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Çakıcı Eş, A., Öneri Uzun, G., & Güldal Kan, Ş. (2020). Investigation of Loneliness and Anxiety Processes of University Students. Kıbrıs Türk Psikiyatri Ve Psikoloji Dergisi, 2(2), 68-74. https://doi.org/10.35365/ctjpp.20.02.10