The study aimed to identify the factors and motivations that lead cyberbullied adolescents to engage in cyberbullying and to develop a model illustrating the interrelationships between cyberbullying, moral disengagement, and bullying motivations. The primary research sample consisted of 804 adolescents in secondary schools in the Kingdom of Saudi Arabia; 302 adolescents were identified as cyberbullies, ranging in age from 16.6 to 19.5 years (M= 18.9, S.D= 1.6). This sample was obtained by distributing an electronic link via e-mail and various social media platforms. The tools of study are Cyberbullying Questionnaire (CBQ- bully) (Calvete et al., 2010), Cyberbullying Moral Disengagement Scale (Bussey & Fitzpatrick, 2014) and Cyberbullying Motivations Scale (Megawer & Rabi', In press). The findings of the study indicate that power and ideology are the most significant causes of cyberbullying behavior and the most significant from the perspective of cyberbullies, followed by instrumental, amusement, sadism, external factors, revenge, and finally moral disengagement. There are differences between males and females in certain cyberbullying factors that favor males. In addition, the findings revealed that cyberbullying motivations and moral disengagement positively predict cyberbullying behavior, and through the use of constructive modeling, the mediating role of some variables (Power and moral disengagement) was confirmed in the impact of other variables (Instrumental, ideology, revenge, amusement, and sadism) on cyberbullying behavior.
Cyberbullying Cyberbullying motivations Moral Disengagement Cyberbullies
Çalışma, siber zorbalığa maruz kalmış ergenleri siber zorbalık yapmaya iten faktörleri ve motivasyonları belirlemeyi ve siber zorbalık, ahlaki uzaklaşma ve zorbalık motivasyonları arasındaki karşılıklı ilişkileri gösteren bir model geliştirmeyi amaçlamıştır. Birincil araştırma örneklemi, Suudi Arabistan Krallığı'ndaki orta okullardaki 804 ergenden oluşuyordu; Yaşları 16,6 ile 19,5 arasında değişen 302 ergen siber zorba olarak tanımlandı (Ort= 18,9, S.D= 1,6). Bu örnek, e-posta ve çeşitli sosyal medya platformları aracılığıyla elektronik bir bağlantı dağıtılarak elde edilmiştir. Çalışma araçları Siber Zorbalık Anketi (CBQ-bully) (Calvete ve diğerleri, 2010), Siber Zorbalık Ahlaki Ayrılma Ölçeği (Bussey & Fitzpatrick, 2014) ve Siber Zorbalık Motivasyonları Ölçeğidir (Megawer & Rabi', Baskıda). Çalışmanın bulguları, güç ve ideolojinin siber zorbalık davranışının en önemli nedenleri olduğunu ve siber zorbalar açısından en önemli nedenler olduğunu, bunu araçsal, eğlence, sadizm, dış etkenler, intikam ve son olarak da ahlaki çözülmenin izlediğini göstermektedir. Erkeklerin lehine olan belirli siber zorbalık faktörlerinde erkekler ve kadınlar arasında farklılıklar vardır. Ek olarak, bulgular siber zorbalık motivasyonlarının ve ahlaki uzaklaşmanın siber zorbalık davranışını olumlu bir şekilde yordadığını ve yapıcı modellemenin kullanılması yoluyla, bazı değişkenlerin (Güç ve ahlaki uzaklaşma) diğer değişkenlerin (Araçsal, ideoloji, intikam, eğlence ve sadizm) siber zorbalık davranışı üzerine.
Siber zorbalık Siber zorbalık motivasyonları Ahlaki kopukluk Siber zorbalar.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikolojik danışmanlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |