The overall aim of this research is to examine the relationship between attention and reading speed in children. This research is a descriptive study and the relational screening model, which is one of the general screening models, was used in the research. The study universe of the study consists of 350 students between the ages of 9-12 who are studying in the 3rd and 4th grades of Bakırköy district of Istanbul Province in the 2020-2021 academic year. For this purpose, schools in Bakırköy district of Istanbul were included in the sample selection study. In the study, data were obtained by using Personal Information Form, Measurement of Reading Speed and D2 Attention Test Scale. The data obtained from the study were previously recorded in the SPSS 25.00 program in a controlled manner. Then the lost data will be examined. The types of analysis used will be determined according to the research problems and Pearson correlation analysis will be used for the existence of relationships between the variables. The level of the variables in the study will be revealed by descriptive statistics and comparative (t-test and ANOVA) tests were used to examine the differentiation according to the independent variables considered. According to the results obtained as a result of a right-way examination between the attention scale and reading speed scores in the children participating in the study, a weak positive relationship was found between the reading speed per minute and the total number score of the d2 attention test and the reading speed per minute scores were found to be significant differences between the sociodemographic characteristics of the participants.
Bu araştırmanın genel amacı, çocuklarda dikkat ile okuma hızı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırma betimsel bir çalışma olup, araştırmada genel tarama modellerinden biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2020–2021 öğretim yılında İstanbul İli Bakırköy ilçesine bağlı 3 ve 4. sınıfta öğrenim gören 9-12 yaş arası 350 öğrenci oluşturmaktadır. Bu amaçla, İstanbul ilinde Bakırköy ilçesindeki okullar örneklem seçimi çalışmasına dâhil edilmiştir. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Okuma Hızının Ölçümü ve D2 Dikkat Testi Ölçeği kullanılarak veri elde edilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler daha önce SPSS 25.00 programına kontrollü bir şekilde kaydedilmiştir. Daha sonra kayıp veriler incelenecektir. Kullanılan analiz türleri araştırma problemlerine göre belirlenecek ve değişkenler arasındaki ilişkilerin varlığı için Pearson korelasyon analizi kullanılacaktır. Araştırmadaki değişkenlerin düzeyi betimsel istatistikler ile ortaya konacak olup ele alınan bağımsız değişkenlere göre farklılaşma durumlarını incelemek amacıyla karşılaştırma (t-testi ve ANOVA) testlerinden yararlanmıştır. Araştırmaya katılan çocuklarda dikkat ölçeği ile okuma hızı puanları arasında doğru yönlü bir incelenmesi neticesinde elde edilen sonuçlara göre dakikada Okuma Hızı ile d2 dikkat testinin toplam sayı puanı arasında zayıf düzeyde pozitif yönlü ilişki ve dakikada okuma hızı puanları katılımcıların sosyodemografik özellikler arasında anlamlı fark bulunmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hafıza ve Dikkat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |