In Hittite cuneiform texts, the titles of a group of officials working in temple institutions are mentioned. The titles of the officials indicate that people from various fields of labour were employed in the temples. As expected, some titles are directly related to cult practices. Among the different titles, priest and priestess indicate the existence of a clergy group that constituted both the religious and administrative administration of the temple. This group also included the king himself or priests under him. According to the information in the texts, temples had worldly features as well as religious aspects. The temples were organised in a structure that included different occupational groups such as craftsmen, farming and shepherding. These officials should have a production motivation, sometimes supported by the temples and sometimes by the state. The employment status of the non-clergy in the temples is uncertain. They may have been employed in these institutions on a full-time basis, or they may have been employed in temples on a part-time basis, the conditions of which we do not know, or through physical taxation.
Hititçe çivi yazılı metinlerde, tapınak kurumlarında görev yapan bir grup görevlinin unvanları geçmektedir. Görevlilerin unvanları tapınaklarda çeşitli iş kollarından insanların çalıştırıldığını göstermektedir. Beklenebileceği üzere bazı unvanlar doğrudan kült pratikleri ile ilgilidir. Farklı unvanlardan rahip ve rahibe, tapınağın hem dini hem de idari anlamda yönetimini teşkil eden bir ruhban grubun varlığına işaret eder. Bu grubun içerisinde bizzat kral veya ona bağlı rahipler de vardır. Metinlerde geçen bilgilere göre tapınakların dini yönlerinin yanı sıra dünyevi özelliklere de sahiptir. Tapınaklar çeşitli iş kollarından, zanaatçılara, çiftçilik ve çobanlıkla ilgili farklı meslek gruplarını da içerisine alan bir yapılanmaya sahiptirler. Bu görevliler kimi zaman tapınaklar kimi zaman da devletin desteklediği bir üretim motivasyonuna sahip olmalıdırlar. Ruhban sınıfı dışındaki iş kollarının, tapınaklarda çalıştırılma durumu ise belirsizdir. Tam zamanlı olarak bu kurumlarda görev yapıyor olmalarının yanı sıra, koşullarını bilmediğimiz yarı zamanlı veya bedenen gerçekleştirilen vergiler yoluyla tapınaklarda çalıştırılıyor olabilirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 4 |