The aim of this study is to analyze the relation between primary school principals' supportive behaviors and teachers' organizational citizenship behaviors. The sample of this study consisted of 229 primary and junior high school teachers in Yenimahalle province in Ankara participating in the project called ‘My Leader Teacher'. Principal Support Scale was used to determine the levels in which principals support teachers and The Perception of Organizational Citizenship Behavior Scale to determine teachers' organizational behavior levels. Pearson moment correlation coefficient, multiple linear regression, Mann­Whitney U test, Kruskal Wallis One Way Variance Analysis were used to analyze the data. As a result of the findings, it was determined that there was a relation between primary school principals' supportive behaviors and teachers' organizational citizenship behaviors. There was a positive correlation between emotional support, informational support and instrumental support and altruism and civil virtue. As a result of regression analysis, the positive predictors of emotional support, informational support and instrumental support were altruism and civil virtue. Besides the negative predictor of informational support and instrumental support was gentleness. Additionally, according to teachers' perceptions, there was a significant relation between principals' seniority and instrumental support; principals' education levels and emotional support.
primary schools principal support organizational citizenship behavior
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okulu müdürlerinin destekleyici davranışları ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya Ankara ili Yenimahalle ilçesinde “Lider Öğretmenim Projesi” ne katılan resmi ilk ve ortaokullarda görevli 229 öğretmen katılmıştır. Okul müdürlerinin destek düzeylerini belirlemek için “Müdür Desteği Ölçeği” ve öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarını belirlemek için “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı, çoklu doğrusal regresyon analizi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis H testi uygulanmıştır. Araştırma sonucuna göre, müdür desteği ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışının ilişkili olduğu saptanmıştır. Buna göre duygusal destek, öğretimsel destek ve araçsal destek, yardımlaşma ve sivil erdem boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Regresyon analizi sonuçlarına göre, duygusal desteğin, öğretimsel desteğin ve araçsal desteğin pozitif yordayıcıları yardımlaşma ve sivil erdemdir. Ayrıca öğretimsel desteğin ve araçsal desteğin negatif yordayıcısı centilmenliktir. Bununla birlikte, öğretmenlerin algılarına göre okul müdürünün araçsal desteği kıdem değişkenine göre; okul müdürünün duygusal desteği eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir
ilköğretim okulu müdür desteği örgütsel vatandaşlık davranış
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 4 |