BibTex RIS Kaynak Göster

Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 3, 391 - 417, 01.04.2013

Öz

Bilgi ve teknolojinin hızlı bir gelisim ve değisim gösterdiği günümüzde ihtiyaç duyulan nitelikli insan gücünün özellikleri devamlı artarak değismektedir. Söz konusu özelliklere sahip olabilmek için bireylere küçük yaslardan itibaren temel eğitim vermenin yanı sıra bilgi ve iletisim teknolojileri ile tanıstırmak ve kaynastırmak gereklidir. İlköğretim okullarında teknoloji kullanımını yaygınlastırmak üzere 2009 yılında,Kocaeli Büyüksehir Belediyesi tarafından “her öğrenciye bir bilgisayar” isimli bir proje baslatılmıstır. Bu çalısmanın amacı, Kocaeli'ndeki resmi ilköğretim okullarında uygulanan Büyüksehir belediyesinin projesi ile ilgili okul yöneticisi, ortaokulda görevli öğretmenler ve velilerin görüslerini almaktır. Örneklem olarak, sosyo-ekonomik düzeye göre gruplanmıs 52 okuldan oransal örnekleme ile 7 okul seçilmistir. Çalısmaya gönüllülük esasına uygun olarak seçilen 11 yönetici, 47 öğretmen, 50 veli katılmıstır. Arastırma sonucunda yönetici, öğretmen ve veliler projenin teknolojik açıdan fırsat esitliğini sağladığını, öğrencilerin bilgisayar ve internet okur-yazarlığını artırdığını, derse motive ettiğini belirtmislerdir. Diğer yandan öğrencilere dağıtılan bilgisayarların sınıflardaki alt yapı ve internet bağlantısının yetersizliğinden, müfredata uygun elektronik içeriğin bulunmayısından, öğretmenlerin bilisim teknolojileri ile ilgili yetersizliğinden dolayı etkili bir sekilde kullanılamadığı yönetici ve öğretmenler tarafından ifade edilmistir. Gelecekte bu çalısmaya konu olan proje gibi çalısmalar uygulanırken etkililiğini görmeye yönelik belirli aralıklarla bu türde arastırmalar yapılması gerçeklestirilen projelerin sağlıklı bir sekilde yürütülmesinde yararlı olur.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1998). Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler (e-kitap). Ünite 3Bilgisayar ve eğitimde kullanılması. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. Erişim tarihi: 02012 https://www.anadolu.edu.tr/aos/kitap/IOLTP/1265/unite03.pdf
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 22, 1-8.
  • Aral, N., Bütün, A., Ünlü, Ö., Erdoğan, N. ve Ünal, N. (2006). Anaokulu ve Anasınıfı Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19).
  • Aypay, A. ve Özbaşı, D. (2008). Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 339-362.
  • Arifoğlu, A., Er, E., Afacan, G. ve Benli, B. (2009). Bire-bir öğrenme ile eğitimde dönüşüm: Türkiye’de pilot çalışması. E-Devlet Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara. http://tr.scribd.com/doc/62699280/e-OgrenmeRapor adresinden alınmıştır.
  • Balkı, E. ve Saban, A. (2009). Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu örneği. İlköğretim Online , 8 (3), 771-7 Erişim tarihi: 002011. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Bishop, M. P., & Shroder, J. F. (1995). Integration of computer technology and interactive learning in geographic education. Journal of Geography in Higher Education , 19(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1997). Research methods in education. London: Routledge.
  • Cradler, J. (2000). Implementing technology in education: Recent findings from research and evaluation studies. far west laboratory for educational research and development . Erişim tarihi: 02012. http://www.fwl.org/techpolicy/recapproach.html.
  • Cuban, L., Kirkpatrick, H., & Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834.
  • Cüre, F. ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 21, 19-28.
  • Çelik, H. C. ve Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
  • Eren, E. ve Kurt, A. (2011). İlköğretim okul müdürlerinin teknoloji liderliği davranışları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 232-251.
  • Ersoy, Y. (2002). Bilişim çağı eşiğinde sınıf ve matematik öğretmenlerinin yeni işlevler ve roller edinmeleri. İlköğretim Online, 1(2), 52-61
  • Gökçek, T. (2009). Durum çalışması değerlendirmelerinin uygulaması. Çeviri: Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, İlköğretim Online, 8 (2).
  • Göktaş, Y., Yıldırım, Z. ve Yıldırım, S. (2008). The keys for ICT integration in K-12 education: Teachers’ perceptions and usage. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 , 127-139.
  • Gür, B.S., Özoğlu, M. ve Başer, T. (2010). Okullarda bilgisayar teknolojisi kullanımı ve karşılaşılan sorunlar. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs 2010, (syf. 929-934). Elazığ: Fırat Üniversitesi. İçişleri Bakanlığı. (2007). İnternet ve… Ankara: Arem.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin öğretim araç-gereçlerini kullanım amaçları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1751
  • Keleş, E. ve Türedi, N. (2011). Bilişim teknolojileri formatör öğretmenlerinin bakış açısı ile okullardaki bilgi teknolojisi sınıfları. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi , 2(1).
  • Kiper, A. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin bilgi teknolojilerini derslerde kullanım durumları ve bilgi teknolojileri ile ilgili almış oldukları hizmet içi eğitimler hakkındaki görüşleri (Sakarya ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd ed.). California: SAGE
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Newbury Park, CA: SAGE.
  • Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: SAGE.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., Demirci, T. ve Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi , 1(3).
  • Seferoğlu, S. S., Akbıyık, C. ve Bulut, M. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bilgisayarların öğrenme-öğretme sürecinde kullanımı ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 35, 273-283.
  • Sincar, M. ve Aslan, B. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 571-595
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. SPSS 0 for Windows. Ankara: Detay.
  • Usluel, Y. K. ve Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretim elemanlarının bilgi teknolojilerini kullanmada karşılaştıkları engeller, çözüm önerileri ve özyeterlik algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 143-156.
  • Usluel, Y. K., Mumcu, F. K. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 32, 164-178.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin araç-gereç kullanımına ilişkin bir durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(1), 285-322.
  • Yüksek Planlama Kurulu. (2009). Hayat boyu öğrenme strateji belgesi. Ankara: MEB. Received: 18/12/2012 Revision received: 07/06/2013 Approved: 10/06/2013 *
  • Bu çalışma 4-6 Ekim 2012 tarihlerinde Gaziantep Üniversitesi’nde gerçekleştirilen 6. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu’nda bildiri olarak sunulmuştur.

Evaluation of Administrator, Teacher and Parent Opinions about the Project of a Computer to Each Student

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 3, 391 - 417, 01.04.2013

Öz

Our era shows a rapid development and exchange in technology and information. The features of required qualified manpower change increasingly and continuously. Information and communication technologies are required to be introduced to and fused with the individuals beginning at a young age in order to gain them these features. In 2009, to promote the use of technology in elementary schools, Kocaeli Metropolitan Municipality launched a project called “A Computer to Every Student”. As the sample, 7 schools were selected proportional sampling from 52 schools were grouped according to the level of socioeconomic. The purpose of this study was to take school administrators, teachers and parents' views about the project of Metropolitan Municipality, which was implemented in Kocaeli formal primary schools. 11 managers, 47 teachers and 50 parents participated in the study voluntarily. As a result of the research, administrators, teachers and parents reported that the project provided a technological point of equality of opportunity, increased students' computer and Internet literacy as well as being course motivated. On the other hand, school administrator and teachers expressed that distributed computers to students could not be used effectively due to lack of infrastructure and internet connection in classes, the lack of electronic content appropriate to curriculum and information of teachers about the information technology.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (1998). Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler (e-kitap). Ünite 3Bilgisayar ve eğitimde kullanılması. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. Erişim tarihi: 02012 https://www.anadolu.edu.tr/aos/kitap/IOLTP/1265/unite03.pdf
  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 22, 1-8.
  • Aral, N., Bütün, A., Ünlü, Ö., Erdoğan, N. ve Ünal, N. (2006). Anaokulu ve Anasınıfı Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19).
  • Aypay, A. ve Özbaşı, D. (2008). Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 339-362.
  • Arifoğlu, A., Er, E., Afacan, G. ve Benli, B. (2009). Bire-bir öğrenme ile eğitimde dönüşüm: Türkiye’de pilot çalışması. E-Devlet Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara. http://tr.scribd.com/doc/62699280/e-OgrenmeRapor adresinden alınmıştır.
  • Balkı, E. ve Saban, A. (2009). Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel Esentepe İlköğretim Okulu örneği. İlköğretim Online , 8 (3), 771-7 Erişim tarihi: 002011. http://ilkogretim-online.org.tr
  • Bishop, M. P., & Shroder, J. F. (1995). Integration of computer technology and interactive learning in geographic education. Journal of Geography in Higher Education , 19(1).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 2. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1997). Research methods in education. London: Routledge.
  • Cradler, J. (2000). Implementing technology in education: Recent findings from research and evaluation studies. far west laboratory for educational research and development . Erişim tarihi: 02012. http://www.fwl.org/techpolicy/recapproach.html.
  • Cuban, L., Kirkpatrick, H., & Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834.
  • Cüre, F. ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , Çağıltay, K., Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 21, 19-28.
  • Çelik, H. C. ve Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
  • Eren, E. ve Kurt, A. (2011). İlköğretim okul müdürlerinin teknoloji liderliği davranışları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 232-251.
  • Ersoy, Y. (2002). Bilişim çağı eşiğinde sınıf ve matematik öğretmenlerinin yeni işlevler ve roller edinmeleri. İlköğretim Online, 1(2), 52-61
  • Gökçek, T. (2009). Durum çalışması değerlendirmelerinin uygulaması. Çeviri: Davey, L. (1991). The application of case study evaluations. Practical Assessment, Research & Evaluation, İlköğretim Online, 8 (2).
  • Göktaş, Y., Yıldırım, Z. ve Yıldırım, S. (2008). The keys for ICT integration in K-12 education: Teachers’ perceptions and usage. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 , 127-139.
  • Gür, B.S., Özoğlu, M. ve Başer, T. (2010). Okullarda bilgisayar teknolojisi kullanımı ve karşılaşılan sorunlar. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20-22 Mayıs 2010, (syf. 929-934). Elazığ: Fırat Üniversitesi. İçişleri Bakanlığı. (2007). İnternet ve… Ankara: Arem.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin öğretim araç-gereçlerini kullanım amaçları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 1751
  • Keleş, E. ve Türedi, N. (2011). Bilişim teknolojileri formatör öğretmenlerinin bakış açısı ile okullardaki bilgi teknolojisi sınıfları. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi , 2(1).
  • Kiper, A. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin bilgi teknolojilerini derslerde kullanım durumları ve bilgi teknolojileri ile ilgili almış oldukları hizmet içi eğitimler hakkındaki görüşleri (Sakarya ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (2nd ed.). California: SAGE
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Newbury Park, CA: SAGE.
  • Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: SAGE.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., Demirci, T. ve Göktaş, Y. (2008). Öğretmen eğitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi , 1(3).
  • Seferoğlu, S. S., Akbıyık, C. ve Bulut, M. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bilgisayarların öğrenme-öğretme sürecinde kullanımı ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 35, 273-283.
  • Sincar, M. ve Aslan, B. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 571-595
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. SPSS 0 for Windows. Ankara: Detay.
  • Usluel, Y. K. ve Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretim elemanlarının bilgi teknolojilerini kullanmada karşılaştıkları engeller, çözüm önerileri ve özyeterlik algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 143-156.
  • Usluel, Y. K., Mumcu, F. K. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 32, 164-178.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin araç-gereç kullanımına ilişkin bir durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(1), 285-322.
  • Yüksek Planlama Kurulu. (2009). Hayat boyu öğrenme strateji belgesi. Ankara: MEB. Received: 18/12/2012 Revision received: 07/06/2013 Approved: 10/06/2013 *
  • Bu çalışma 4-6 Ekim 2012 tarihlerinde Gaziantep Üniversitesi’nde gerçekleştirilen 6. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu’nda bildiri olarak sunulmuştur.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aynur Kolburan Geçer Bu kişi benim

Arzu Deveci Topal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Geçer, A. K., & Topal, A. D. (2013). Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 391-417.
AMA Geçer AK, Topal AD. Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Nisan 2013;3(3):391-417.
Chicago Geçer, Aynur Kolburan, ve Arzu Deveci Topal. “Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen Ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 3, sy. 3 (Nisan 2013): 391-417.
EndNote Geçer AK, Topal AD (01 Nisan 2013) Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 3 3 391–417.
IEEE A. K. Geçer ve A. D. Topal, “Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 3, sy. 3, ss. 391–417, 2013.
ISNAD Geçer, Aynur Kolburan - Topal, Arzu Deveci. “Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen Ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 3/3 (Nisan 2013), 391-417.
JAMA Geçer AK, Topal AD. Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013;3:391–417.
MLA Geçer, Aynur Kolburan ve Arzu Deveci Topal. “Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen Ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 3, sy. 3, 2013, ss. 391-17.
Vancouver Geçer AK, Topal AD. Her Öğrenciye Bir Bilgisayar Projesine Yönelik Yönetici, Öğretmen ve Veli Görüslerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013;3(3):391-417.