BibTex RIS Kaynak Göster

School Principals’ Influences on Instructional Quality

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 181 - 214, 01.03.2013

Öz

As school success is measured with the qualifications of the student outcomes, social expectation towards improving the quality of education is increasing accordingly. Researches reveal that principals have influences on educational quality with some of their behaviors directly or indirectly. This qualitative study was conducted to discover principals' influences on instructional quality with some of their behaviors like talking to teachers and students on academic matters, giving feedback and valuing them, becoming a role model, encouraging teachers' professional development, focusing on teaching and learning and supporting relationships and collaboration among teachers. The sampling comprised of 40 teachers from 10 different schools determined by purposive sampling method. The data were collected with semi-structured questions with interview technique and analyzed with inductive content-analysis method. Results reveal that school principals' some behaviors have positive influences on instructional quality.

Kaynakça

  • Acar, H. (2002). 21. Yüzyıla girerken Milli Eğitim Bakanlığı’nda eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi ve geliştirilmesinde yeni yaklaşımlar. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Ada, Ş. ve Akan, D. (2007). Değişim Sürecinde etkili okullar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-31.
  • Altun, N. A. (2009). İlköğretim okul yöneticilerinin bilişim teknolojilerinin eğitim amaçlı kullanımına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbaba-Altun, S. ve Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online, 7(1), 157-173. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Aksoy, E. ve Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 235-249.
  • Andrews, R., & Soder, R. (1987). Principal leadership and student achievement. Educational Leadership, 44(6), 9-11.
  • Arslan, H. (2002). Okul müdürlüğünü geliştirme programları. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Aslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2011). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 349-3
  • Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu.
  • Bailey, K. D. (1994). Methods of social research (4th ed.). New York: The Free Press.
  • Bakioğlu, A. Özcan, K. ve Hacıfazlıoğlu, Ö. (2002). Okul yöneticilerinin mentor yoluyla yetiştirilme ihtiyacı. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Balcı, A. (2000). İkibinli yıllarda Türk milli eğitim sisteminin örgütlenmesi ve yönetimi. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, (24), 495-508.
  • Balcı, A. (1993). Etkili okul: Kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Barnett, K., & McCormick, J. (2004). Leadership and individual principalteacher relationships in schools. Educational Administration Quarterly, 40(3), 406-434.
  • Başaran, İ. E. (1982). Örgütsel davranışın yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Blase, J., & Blase, J. (1999). Effective instructional leadership, teachers’ perspectives on how principals promote teaching and learning in schools. Journal of Educational Administration, 38(2), 130-141.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods (4th ed.). New York: Pearson Education.
  • Bossert, S., Dwyer, D., Rowan, B., & Lee, G. (1982). The instructional mangement role of the principal. Educational Administration Quarterly, 18(3), 34-64.
  • Briggs, K. L., & Wohlstetter, P. (2003). Key elements of successful school-based management strategy. School Effectiveness and School Improvement, 14(3), 351-372.
  • Brown, J. (1993). Leadership for school improvement. Emergency Librarian, 20(3), 8-20.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Cavanaugh, R. F., & Dellar, G. B. (1998). The development, maintenance and transformation of school culture. Paper presented at the meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA.
  • Cerit, Y. (2005). Okul ve öğretmenlik. İçinde M. D. Karslı (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Pegem.
  • Çelikten, M. (2003). Okul kültürünün şekillendilmesinde müdürün rolleri. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-17.
  • Çelikten, M. (2000). Etkili okullarda karar süreci. Milli Eğitim Dergisi, (11).
  • Çınkır, Ş. (2006). Okul müdürlüğünü anlamak, okul yönetimlerini geliştirme programı ders notları. Ankara: MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Çubukçu, Z. ve Girmen, P. (2006). Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. Sosyal Bilimler Dergisi, (16), 121-136. Conner, J., Pope, D., & Galloway, M. (2009). Success with less stress. Educational Leadership, 67(4), 54-58.
  • Cotton, K. (2003). Principals and student achievement. Melbourne: Hawker Brownlow Education.
  • Cravens, X., & Huff, J. (2007). The influence of principal instructional leadership practice on school-wide professional community. Conference Preceedings for Convention, 1-23.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle Creek, NJ: Pearson Education.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). The sage handbook of qualitative research (3rd Ed.). Thousand Oak: Sage.
  • De Maeyer, S., Rymenans, R., Van Petegem, P., Bergh, H., & Rijlaarsdam, G. (2007). Educational leadership and pupil achievement: the choice of a valid conceptual model to test effects in school effectiveness research. School Effectiveness and School Improvement, 18(2), 125-145.
  • DfES (UK, Department for Education and Skills) (2007). Price waters coopers report, London, DfES. Retrieved on 28.03.2008.
  • Dinham, S. (2004). Principal leadership for outstanding educational outcomes. Journal of Educational Administration, 43(4), 338-356.
  • Dorman, J. P., Fraser, B. J., & Mc Robbie, C. J. (1995). Associations between school level environment and science classroom level environment in secondary schools. Research in Science Education, 25(3), 333-351.
  • Elmore, F. R. (2004). School reform from the inside out: policy, practice and performance, Cambridge, MA: Harvard Education Press.
  • Ertmer, P. A., Bai, H., Dong, C., Khalil, M., Park, S. H., & Wang, L. (2002). Technology leadership: Shaping administrators' knowledge and skills through an online professional development course. http://www.edci.purdue.edu/ertmer/docs/SITE02_TIPDOC_paper.PDF ,retrieved on 03.04.2011 .
  • Fisher, D., & Cresswell, J. (1998). Actual and ideal principal interpersonal behaviour. Learning Environment Research, (1), 231-247.
  • Fisher, D., & Frey, N. (2002). 5 Lessons for leaders. Principal Leadership, 3(3), 53Fullan, M. (2001). Leading in a culture of change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Fullan, M. (2002). The change leader. Educational Leadership, 59(8), 16-20.
  • Fulmer, C. L. (2006). Becoming instructional leaders: Lessons learned from instructional leadership work samples. Educational Leadership and Administration, 18(1), 109-172.
  • Gamage, D. T. (2001). British reforms in school management: a decade of experience with LMS. Studies in International Relations, 22(2), 23-54.
  • Gentilucci, J. L., & Muto, C. C. (2007). Principals’ influence on academic achievement: the student perspective. The National Association of Secondary School Principals, Bulletin Sep 2007. Retrieved on October 18, 2007 from ProQuest Education Journal, http://ProQuest.umi.com.library.newcastle. edu.au/
  • Glaser, B. G. (1992) Theoretical sensitivity: advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley, Ca: Sociology Press.
  • Gurr, D., Drysdale, L., & Mulford, B. (2006). Models of successful principal leadership. School Leadership and Management, 26(4), 371-395.
  • Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim Dergisi, 28, 531-348.
  • Haberman, M. (2003, October 23). Creating effective schools in failed urban districts. EducationNews.org. Retrieved January 22, 2004, from http://www.educationnews.org/creating-effective-schools-in-failed.htm
  • Hale, E., & Rollins, K. (2006). Leading the way to increased student learning. Principal Leadership, 6(10), 6-10.
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional leadership behavior of Principals. Elementary School Journal, 86(2), 217-248.
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1987). Assessing and developing principal instructionalleadership. Educational Leadership, 45(1), 54-61.
  • Hallinger, P. (1992). The evolving role of American principals: from managerial to instructional to transformational leaders. Journal of Educational Administration, 30(3), 35-48.
  • Hallinger, P., & Heck, R. (1996). Reassessing the principal's role in school effectiveness: a review of empirical research 1980-1995. Educational Administration Quarterly, 32(1), 5-44.
  • Hallinger, P., & Heck, R. (1998). Exploring the principal’s contribution to school effectiveness 1980-1995. School Effectiveness and School Improvement, 9(2),157-191.
  • Hallinger, P., Bickman, L., & Davis, K. (1996). School context, principal leadership and student achievement. Elementary School Journal, 96(5), 527-5
  • Harchar, R. L., & Hyle, A. E. (1996). Collaborative power: a grounded theory of administrative instructional leadership in the elementary school. Journal of Educational Administration, 34(3), 15-30.
  • Harris, A. (2004). Distributed leadership and school improvement. Educational Management Administration & Leadership, 32(1), 11-24.
  • Helvacı, M. A. ve Aydoğan, İ. (2011). Etkili okul ve etkili okul müdürüne ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 41-60. Hesapçıoğlu, M. (1991). Etkin okul araştırmaları. Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu Eğitimde Nitelik Geliştirme, İstanbul.
  • Janerrette, D., & Sherretz, K. (2007). School leadership and student achievement. education policy brief. Retrieved on October 17, 2007, from http://www.rdc.udel.edu/.
  • Johnson, J. F. (2011). Expert noticing and principals of high-performing, Urban schools. The Johnson, J. F., Jr. (1997). Whatever it takes! IDRA Newsletter, 24(6). Retrieved January 28, 2004, from http://www.idra.org/ Newslttr/1997/Jun/ Joseph.htm Journal For The Education of Students Placed At Risk, 1-33.
  • Kerkhof, van de M. (2006). The repertory grid technique, (RGT), integrated assessment, http://www.ivm.vu.nl/en/Images/PT4_tcm53-161509.pdf, 1-7. retrieved on 5 November, 2011.
  • Kozloski, K. C. (2007). Principal leadership for technology integration: A study of principal technology leadership (Unpublished doctoral dissertation). Drexel University, The United States.
  • Leithwood, K. A., & Montgomery, D. J. (1982). The role of elementary school principal in program involvement. Review of Educational Research, 52, 309-3
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Hopkins, D., & Harris, A. (2006). Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning. (Tech Rep. RR800).
  • Lezotte, L. W. (1992). Principal insights from effective schools. Education Digest, 58(3), 14-17.
  • Lezotte, L. (1991). Correlates of effective schools: The first and second generation. Okemos, MI: Effective Schools Products, Ltd.
  • Louis, K. S., & Kruse, S. (1995). Professionalism and community: Perspectives from urban schools. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Louis, K. S., Marks, H., & Kruse, S. (1996). Teachers’ professional community in restructuring schools. American Educational Research Journal, 33(4), 757-7
  • Louis, K. S., & Marks, H. M. (1998). Does professional community affect the classroom? teachers' work and student experiences in restructuring schools. American Journal of Education, 106(4), 532-575.
  • Marsh, D. D., & LeFever, K. (2004). School principals as standards-based educational leaders. Educational Management, Administration, and Leadership, 32(4), 387-404.
  • Marshall,C., & Rosman, B. G. (2006). Designing qualitative research. Thousand Oak: Sage.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: qualitative social research On-line journal), Available at: http://www.qualitativeresearch. net/index.php/ fqs/article/view/1089/2386 Accessible 2011-03-11.
  • McLaughlin, M., & Talbert, J. (2001). Proffesional communities and the work of high school teaching. Chicago: University Of Chicago Pres.
  • MEB, (2001). Millî eğitim bakanlığı taşra teşkilatı toplam kalite yönetimi uygulama projesi kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2004). BT Entegrasyonu temel araştırması. Ankara: Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Medley, D. M. (1982). Teacher competency testing and the teacher educator. Association of Teacher Educators and the Bureau of Educational Research in Charlottesville.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Morrison, H. (2007). Promising leadership practices, changing role of the middle level and high school leader: learning from the past-preparing for the future. National Association of Secondary School Principals, 19-30.
  • Muijs, D., Harris, A., Chapman, C., Stoll, L., & Russ, J. (2004). Improving schools in socioeconomically disadvantaged area - a review of research evidence. School Effectiveness and School Improvement, 15(2), 149-175.
  • Murphy, J., & Hallinger, P. (1992). The principalship in an era of transformation. Journal of Educational Administration, 30(3), 77-88.
  • OECD, (2010). PISA 2009 Results: Executive Summary.
  • Ogawa, R. T., & Bossert, S. T. (1995). Leadership as an organizational quality. Educational Administration Quarterly, 31(2), 224-243.
  • Ortaş, İ. (2009). ÖSS sınav sonuçları ve ülkemizin bilimsel geleceği. http://arsiv.indigodergisi.com/46/io.htm
  • ÖSYM (2012). ÖSS Sınav İstatistikleri, http://www.osym.gov.tr/ana-sayfa/10/20130113.html
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde örgütsel yenileşme (5. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Pehlivan. İ. (1997). Cincinnati üniversitesi yönetici yetiştirme akademisi: okul müdürü yetiştirmede farklı bir yaklaşım. Eğitim Yönetimi, (9), 83-96.
  • Printy, S. M. (2008). Leadership for teacher learning: A community of practice perspective. Educational Administration Quarterly, 44(2), 187-226.
  • Quinn, D. M. (2002). The impact of principal leadership on behaviours on instructional practice and student engagement. Journal of Educational Administration, 40(5), 447-467.
  • Robinson, V. M. J., Lloyd, C., & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: an analysis of the differential effects of leadership type. Educational Administration Quarterly, 44(5), 635-674.
  • Robertson, J., & Miller, T. (2007). School leadership and equity: the case of New Zealand. School Leadership & Management, 27(1), 91-103.
  • Rosenholtz, S. J. (1989). Teachers’ workplace: the social organization of schools. New York: Longman.
  • Ross, J. A., & Gray, P. (2006). School leadership and student achievement: the mediating effects of teacher beliefs. Canadian Journal of Education, 29(3), 798-822.
  • Stolp, S. (1994). Leadership for school culture. Eugene, OR: ERIC Clearinghouse on Educational Management.
  • Şişman, M. (1996). Etkili okul yönetimi, ilkokullarda bir araştırma. Eskişehir: Yayınlanmamış Araştırma Raporu
  • Şişman, M. (2004). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2002). Dünyada eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. 21. yüzyıl eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Taymaz, H. (2011). Teftiş kavramlar ilkeler ve yöntemler. Ankara: Pegem A.
  • TED, (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Townsend, T. (1997). What makes school effective? a comparison between school communities in Australia and the USA. School Effectiveness and School Improvement, 8(3), 311-326.
  • TEPAV (2010). PİSA 2009 sonuçlarına ilişkin bir değerlendirme. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Değerlendirme Notu.
  • Turan, S. (2006). Eğitim liderliği, okul yönetimlerini geliştirme programı ders notları. Ankara: MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Voorhis, V. F., & Sheldon, S. (2004). Principals’ roles in the development of us programs of school, family and community partnership. International Journal of Educational Research, 41, 55-70.
  • Wahlstrom, K., & K. Seashore L. (2008). How teachers experience principal leadership: the roles of professional community, trust, efficacy, and shared responsibility. Educational Administration Quarterly, 44(4), 4584
  • Waters, J. T., Marzano, R. J., & McNulty, B. (2004). Leadership that sparks learning. Educational Leadership, 61(7), 48-51.
  • Wubbels, T., Creton, H., & Hooymayers, H. (1992). Review of research on teacher communication styles with use of the leary model. Journal of Classroom Interaction, 27(1) 1-11.
  • Yalçınkaya-Akyüz, M. (2002). Çağdaş okulda etkili liderlik. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 109-119.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. Received: 17/08/2012 Revision received: 25/11/2012
  • Second revision received: 30/01/2013 Approved: 01/02/2013

Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 181 - 214, 01.03.2013

Öz

Okulların başarısının öğrenci çıktılarının nitelikleriyle ölçüldüğü bir dönemde, öğretim süreçlerinin kalitesinin artırılması gerektiği yönünde toplumsal beklentiler artmaktadır. Araştırmalar, bu süreçte okul müdürlerinin göstermiş oldukları bazı davranışların öğretimin kalitesini doğrudan ya da dolaylı bir şekilde etkilediğini ortaya koymaktadırlar. Nitel olarak yürütülen bu araştırma, okul müdürlerinin öğrenciler ve öğretmenlerle öğretimsel konularla ilgili konuşma, onlara geribildirimde bulunma ve takdir etme, öğretmenlere model olma, öğretmenlerin mesleki gelişimlerini teşvik etme, öğretim ve öğrenmeyi vurgulama ve öğretmenler arasında ilişkileri ve işbirliğini destekleme yönündeki davranışlarıyla öğretimin kalitesi üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 10 ayrı okuldan amaçlı örneklem yoluyla seçilen 40 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme sorularıyla ve görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiş ve tümevarımcı içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuçlar okul müdürlerinin bu konulardaki davranışlarının öğretimin kalitesi üzerinde olumlu etkilere sahip olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Acar, H. (2002). 21. Yüzyıla girerken Milli Eğitim Bakanlığı’nda eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi ve geliştirilmesinde yeni yaklaşımlar. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Ada, Ş. ve Akan, D. (2007). Değişim Sürecinde etkili okullar. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-31.
  • Altun, N. A. (2009). İlköğretim okul yöneticilerinin bilişim teknolojilerinin eğitim amaçlı kullanımına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbaba-Altun, S. ve Çakan, M. (2008). Öğrencilerin sınav başarılarına etki eden faktörler: LGS/ÖSS sınavlarındaki başarılı iller örneği. İlköğretim Online, 7(1), 157-173. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Aksoy, E. ve Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 235-249.
  • Andrews, R., & Soder, R. (1987). Principal leadership and student achievement. Educational Leadership, 44(6), 9-11.
  • Arslan, H. (2002). Okul müdürlüğünü geliştirme programları. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Aslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2011). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 349-3
  • Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu.
  • Bailey, K. D. (1994). Methods of social research (4th ed.). New York: The Free Press.
  • Bakioğlu, A. Özcan, K. ve Hacıfazlıoğlu, Ö. (2002). Okul yöneticilerinin mentor yoluyla yetiştirilme ihtiyacı. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Balcı, A. (2000). İkibinli yıllarda Türk milli eğitim sisteminin örgütlenmesi ve yönetimi. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, (24), 495-508.
  • Balcı, A. (1993). Etkili okul: Kuram, uygulama ve araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Barnett, K., & McCormick, J. (2004). Leadership and individual principalteacher relationships in schools. Educational Administration Quarterly, 40(3), 406-434.
  • Başaran, İ. E. (1982). Örgütsel davranışın yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Blase, J., & Blase, J. (1999). Effective instructional leadership, teachers’ perspectives on how principals promote teaching and learning in schools. Journal of Educational Administration, 38(2), 130-141.
  • Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods (4th ed.). New York: Pearson Education.
  • Bossert, S., Dwyer, D., Rowan, B., & Lee, G. (1982). The instructional mangement role of the principal. Educational Administration Quarterly, 18(3), 34-64.
  • Briggs, K. L., & Wohlstetter, P. (2003). Key elements of successful school-based management strategy. School Effectiveness and School Improvement, 14(3), 351-372.
  • Brown, J. (1993). Leadership for school improvement. Emergency Librarian, 20(3), 8-20.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Cavanaugh, R. F., & Dellar, G. B. (1998). The development, maintenance and transformation of school culture. Paper presented at the meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA.
  • Cerit, Y. (2005). Okul ve öğretmenlik. İçinde M. D. Karslı (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Pegem.
  • Çelikten, M. (2003). Okul kültürünün şekillendilmesinde müdürün rolleri. Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-17.
  • Çelikten, M. (2000). Etkili okullarda karar süreci. Milli Eğitim Dergisi, (11).
  • Çınkır, Ş. (2006). Okul müdürlüğünü anlamak, okul yönetimlerini geliştirme programı ders notları. Ankara: MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Çubukçu, Z. ve Girmen, P. (2006). Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. Sosyal Bilimler Dergisi, (16), 121-136. Conner, J., Pope, D., & Galloway, M. (2009). Success with less stress. Educational Leadership, 67(4), 54-58.
  • Cotton, K. (2003). Principals and student achievement. Melbourne: Hawker Brownlow Education.
  • Cravens, X., & Huff, J. (2007). The influence of principal instructional leadership practice on school-wide professional community. Conference Preceedings for Convention, 1-23.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle Creek, NJ: Pearson Education.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). The sage handbook of qualitative research (3rd Ed.). Thousand Oak: Sage.
  • De Maeyer, S., Rymenans, R., Van Petegem, P., Bergh, H., & Rijlaarsdam, G. (2007). Educational leadership and pupil achievement: the choice of a valid conceptual model to test effects in school effectiveness research. School Effectiveness and School Improvement, 18(2), 125-145.
  • DfES (UK, Department for Education and Skills) (2007). Price waters coopers report, London, DfES. Retrieved on 28.03.2008.
  • Dinham, S. (2004). Principal leadership for outstanding educational outcomes. Journal of Educational Administration, 43(4), 338-356.
  • Dorman, J. P., Fraser, B. J., & Mc Robbie, C. J. (1995). Associations between school level environment and science classroom level environment in secondary schools. Research in Science Education, 25(3), 333-351.
  • Elmore, F. R. (2004). School reform from the inside out: policy, practice and performance, Cambridge, MA: Harvard Education Press.
  • Ertmer, P. A., Bai, H., Dong, C., Khalil, M., Park, S. H., & Wang, L. (2002). Technology leadership: Shaping administrators' knowledge and skills through an online professional development course. http://www.edci.purdue.edu/ertmer/docs/SITE02_TIPDOC_paper.PDF ,retrieved on 03.04.2011 .
  • Fisher, D., & Cresswell, J. (1998). Actual and ideal principal interpersonal behaviour. Learning Environment Research, (1), 231-247.
  • Fisher, D., & Frey, N. (2002). 5 Lessons for leaders. Principal Leadership, 3(3), 53Fullan, M. (2001). Leading in a culture of change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Fullan, M. (2002). The change leader. Educational Leadership, 59(8), 16-20.
  • Fulmer, C. L. (2006). Becoming instructional leaders: Lessons learned from instructional leadership work samples. Educational Leadership and Administration, 18(1), 109-172.
  • Gamage, D. T. (2001). British reforms in school management: a decade of experience with LMS. Studies in International Relations, 22(2), 23-54.
  • Gentilucci, J. L., & Muto, C. C. (2007). Principals’ influence on academic achievement: the student perspective. The National Association of Secondary School Principals, Bulletin Sep 2007. Retrieved on October 18, 2007 from ProQuest Education Journal, http://ProQuest.umi.com.library.newcastle. edu.au/
  • Glaser, B. G. (1992) Theoretical sensitivity: advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley, Ca: Sociology Press.
  • Gurr, D., Drysdale, L., & Mulford, B. (2006). Models of successful principal leadership. School Leadership and Management, 26(4), 371-395.
  • Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim Dergisi, 28, 531-348.
  • Haberman, M. (2003, October 23). Creating effective schools in failed urban districts. EducationNews.org. Retrieved January 22, 2004, from http://www.educationnews.org/creating-effective-schools-in-failed.htm
  • Hale, E., & Rollins, K. (2006). Leading the way to increased student learning. Principal Leadership, 6(10), 6-10.
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional leadership behavior of Principals. Elementary School Journal, 86(2), 217-248.
  • Hallinger, P., & Murphy, J. (1987). Assessing and developing principal instructionalleadership. Educational Leadership, 45(1), 54-61.
  • Hallinger, P. (1992). The evolving role of American principals: from managerial to instructional to transformational leaders. Journal of Educational Administration, 30(3), 35-48.
  • Hallinger, P., & Heck, R. (1996). Reassessing the principal's role in school effectiveness: a review of empirical research 1980-1995. Educational Administration Quarterly, 32(1), 5-44.
  • Hallinger, P., & Heck, R. (1998). Exploring the principal’s contribution to school effectiveness 1980-1995. School Effectiveness and School Improvement, 9(2),157-191.
  • Hallinger, P., Bickman, L., & Davis, K. (1996). School context, principal leadership and student achievement. Elementary School Journal, 96(5), 527-5
  • Harchar, R. L., & Hyle, A. E. (1996). Collaborative power: a grounded theory of administrative instructional leadership in the elementary school. Journal of Educational Administration, 34(3), 15-30.
  • Harris, A. (2004). Distributed leadership and school improvement. Educational Management Administration & Leadership, 32(1), 11-24.
  • Helvacı, M. A. ve Aydoğan, İ. (2011). Etkili okul ve etkili okul müdürüne ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 41-60. Hesapçıoğlu, M. (1991). Etkin okul araştırmaları. Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu Eğitimde Nitelik Geliştirme, İstanbul.
  • Janerrette, D., & Sherretz, K. (2007). School leadership and student achievement. education policy brief. Retrieved on October 17, 2007, from http://www.rdc.udel.edu/.
  • Johnson, J. F. (2011). Expert noticing and principals of high-performing, Urban schools. The Johnson, J. F., Jr. (1997). Whatever it takes! IDRA Newsletter, 24(6). Retrieved January 28, 2004, from http://www.idra.org/ Newslttr/1997/Jun/ Joseph.htm Journal For The Education of Students Placed At Risk, 1-33.
  • Kerkhof, van de M. (2006). The repertory grid technique, (RGT), integrated assessment, http://www.ivm.vu.nl/en/Images/PT4_tcm53-161509.pdf, 1-7. retrieved on 5 November, 2011.
  • Kozloski, K. C. (2007). Principal leadership for technology integration: A study of principal technology leadership (Unpublished doctoral dissertation). Drexel University, The United States.
  • Leithwood, K. A., & Montgomery, D. J. (1982). The role of elementary school principal in program involvement. Review of Educational Research, 52, 309-3
  • Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Hopkins, D., & Harris, A. (2006). Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning. (Tech Rep. RR800).
  • Lezotte, L. W. (1992). Principal insights from effective schools. Education Digest, 58(3), 14-17.
  • Lezotte, L. (1991). Correlates of effective schools: The first and second generation. Okemos, MI: Effective Schools Products, Ltd.
  • Louis, K. S., & Kruse, S. (1995). Professionalism and community: Perspectives from urban schools. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Louis, K. S., Marks, H., & Kruse, S. (1996). Teachers’ professional community in restructuring schools. American Educational Research Journal, 33(4), 757-7
  • Louis, K. S., & Marks, H. M. (1998). Does professional community affect the classroom? teachers' work and student experiences in restructuring schools. American Journal of Education, 106(4), 532-575.
  • Marsh, D. D., & LeFever, K. (2004). School principals as standards-based educational leaders. Educational Management, Administration, and Leadership, 32(4), 387-404.
  • Marshall,C., & Rosman, B. G. (2006). Designing qualitative research. Thousand Oak: Sage.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: qualitative social research On-line journal), Available at: http://www.qualitativeresearch. net/index.php/ fqs/article/view/1089/2386 Accessible 2011-03-11.
  • McLaughlin, M., & Talbert, J. (2001). Proffesional communities and the work of high school teaching. Chicago: University Of Chicago Pres.
  • MEB, (2001). Millî eğitim bakanlığı taşra teşkilatı toplam kalite yönetimi uygulama projesi kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2004). BT Entegrasyonu temel araştırması. Ankara: Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Medley, D. M. (1982). Teacher competency testing and the teacher educator. Association of Teacher Educators and the Bureau of Educational Research in Charlottesville.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Morrison, H. (2007). Promising leadership practices, changing role of the middle level and high school leader: learning from the past-preparing for the future. National Association of Secondary School Principals, 19-30.
  • Muijs, D., Harris, A., Chapman, C., Stoll, L., & Russ, J. (2004). Improving schools in socioeconomically disadvantaged area - a review of research evidence. School Effectiveness and School Improvement, 15(2), 149-175.
  • Murphy, J., & Hallinger, P. (1992). The principalship in an era of transformation. Journal of Educational Administration, 30(3), 77-88.
  • OECD, (2010). PISA 2009 Results: Executive Summary.
  • Ogawa, R. T., & Bossert, S. T. (1995). Leadership as an organizational quality. Educational Administration Quarterly, 31(2), 224-243.
  • Ortaş, İ. (2009). ÖSS sınav sonuçları ve ülkemizin bilimsel geleceği. http://arsiv.indigodergisi.com/46/io.htm
  • ÖSYM (2012). ÖSS Sınav İstatistikleri, http://www.osym.gov.tr/ana-sayfa/10/20130113.html
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde örgütsel yenileşme (5. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Pehlivan. İ. (1997). Cincinnati üniversitesi yönetici yetiştirme akademisi: okul müdürü yetiştirmede farklı bir yaklaşım. Eğitim Yönetimi, (9), 83-96.
  • Printy, S. M. (2008). Leadership for teacher learning: A community of practice perspective. Educational Administration Quarterly, 44(2), 187-226.
  • Quinn, D. M. (2002). The impact of principal leadership on behaviours on instructional practice and student engagement. Journal of Educational Administration, 40(5), 447-467.
  • Robinson, V. M. J., Lloyd, C., & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: an analysis of the differential effects of leadership type. Educational Administration Quarterly, 44(5), 635-674.
  • Robertson, J., & Miller, T. (2007). School leadership and equity: the case of New Zealand. School Leadership & Management, 27(1), 91-103.
  • Rosenholtz, S. J. (1989). Teachers’ workplace: the social organization of schools. New York: Longman.
  • Ross, J. A., & Gray, P. (2006). School leadership and student achievement: the mediating effects of teacher beliefs. Canadian Journal of Education, 29(3), 798-822.
  • Stolp, S. (1994). Leadership for school culture. Eugene, OR: ERIC Clearinghouse on Educational Management.
  • Şişman, M. (1996). Etkili okul yönetimi, ilkokullarda bir araştırma. Eskişehir: Yayınlanmamış Araştırma Raporu
  • Şişman, M. (2004). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2002). Dünyada eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. 21. yüzyıl eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi Sempozyumu, Ankara.
  • Taymaz, H. (2011). Teftiş kavramlar ilkeler ve yöntemler. Ankara: Pegem A.
  • TED, (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Townsend, T. (1997). What makes school effective? a comparison between school communities in Australia and the USA. School Effectiveness and School Improvement, 8(3), 311-326.
  • TEPAV (2010). PİSA 2009 sonuçlarına ilişkin bir değerlendirme. Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı Değerlendirme Notu.
  • Turan, S. (2006). Eğitim liderliği, okul yönetimlerini geliştirme programı ders notları. Ankara: MEB İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • Voorhis, V. F., & Sheldon, S. (2004). Principals’ roles in the development of us programs of school, family and community partnership. International Journal of Educational Research, 41, 55-70.
  • Wahlstrom, K., & K. Seashore L. (2008). How teachers experience principal leadership: the roles of professional community, trust, efficacy, and shared responsibility. Educational Administration Quarterly, 44(4), 4584
  • Waters, J. T., Marzano, R. J., & McNulty, B. (2004). Leadership that sparks learning. Educational Leadership, 61(7), 48-51.
  • Wubbels, T., Creton, H., & Hooymayers, H. (1992). Review of research on teacher communication styles with use of the leary model. Journal of Classroom Interaction, 27(1) 1-11.
  • Yalçınkaya-Akyüz, M. (2002). Çağdaş okulda etkili liderlik. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 109-119.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. Received: 17/08/2012 Revision received: 25/11/2012
  • Second revision received: 30/01/2013 Approved: 01/02/2013
Toplam 109 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aydın Balyer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Balyer, A. (2013). Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 181-214.
AMA Balyer A. Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Mart 2013;2(2):181-214.
Chicago Balyer, Aydın. “Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2, sy. 2 (Mart 2013): 181-214.
EndNote Balyer A (01 Mart 2013) Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2 2 181–214.
IEEE A. Balyer, “Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 2, sy. 2, ss. 181–214, 2013.
ISNAD Balyer, Aydın. “Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 2/2 (Mart 2013), 181-214.
JAMA Balyer A. Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013;2:181–214.
MLA Balyer, Aydın. “Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 2, sy. 2, 2013, ss. 181-14.
Vancouver Balyer A. Okul Müdürlerinin Öğretimin Kalitesi Üzerindeki Etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2013;2(2):181-214.