Various programs and practices have been implemented in teacher training for secondary education in Turkey. Secondary Education Teacher Graduate Program (4 + 1,5 year) has been one of the teacher training programs since 1998. The purpose of this study was to examine whether there were significant improvements on teacher candidates' attitudes towards teaching profession by gender and department. School survey method and longitudinal data collection method were used. The data were collected via Attitude towards Teaching Profession Scale (ATPS) that was developed by the researchers. Data were gathered from 158 students in the Secondary Education Teacher Graduate Program during three semesters by administering ATPS for four times. According to findings, there were no changes in students' attitudes towards teaching profession by semesters and there were no interaction effects of semester and gender, and also semester and department. This finding indicated that the Secondary Education Teacher Graduate Program did not contribute to develop students' attitudes towards teaching profession positively. Based on these results, activities and research suggestions were recommended.
teacher training pre-service teacher training attitudes towards teaching profession
Ortaögretime ögretmen yetistirmede günümüze dek pek çok program ve uygulama yürütülmüstür. Türkiye'de, 1998 yılından bu yana, ortaögretime ögretmen yetistiren programlardan biri 4 + 1,5 yıllık Ortaögretim Alan Ögretmenligi Tezsiz Yüksek Lisans Programı (OAÖTYLP)'dır. Bu çalısmada, Ege Üniversitesi'nde yürütülmekte olan OAÖTYLP süresince ögretmen adaylarının meslege yönelik tutumlarındaki degisim ile tutumun cinsiyet ve bölümlere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermedigi arastırılmıstır. Çalısmada uzunlamasına veri toplama yöntemi ile betimsel (survey) yöntemlerden biri olan okul surveyi yöntemi uygulanmıstır. Çalısma kapsamında OAÖTYLP'nda 2005 Güz–2007 Güz dönemi arasında ögrenim gören 158 ögrenciye dört kez uygulanan Ögretmenlik Meslegine Yönelik Tutum Ölçegi ile toplanan veriler analiz edilmistir. Sonuç olarak, ögrencilerin meslege yönelik tutumlarının dönemlere göre degismedigi ve tutumlar üzerinde dönem ve cinsiyetin, dönem ve bölümün ortak etkisinin olmadıgı bulunmustur. Bu durum, OAÖTYLP'nın ögrencilerin ögretmenlik meslegine yönelik tutumlarında olumlu yönde gelismeye katkı saglayamadıgını göstermektedir. Çalısmada bu sonuçlardan yola çıkarak, ögrencilerin meslege yönelik olumlu tutum gelistirmeleri için yapılabilecek etkinlik ve arastırma önerilerinde bulunulmustur.
öğretmen yetiştirme hizmetöncesi öğretmen eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 59 Sayı: 59 |