BibTex RIS Kaynak Göster

Investigating Teacher Attitudes Towards Computers

Yıl 2008, Cilt: 55 Sayı: 55, 339 - 362, 01.06.2008

Öz

The purpose of this study is to explore how teachers use computers in their classrooms and how they perceive the use of computers in teaching. The sample consisted of 173 teachers at 10 primary and 10 secondary schools in Ankara and Çanakkale. The data were collected through an instrument comprising 55 questions in five categories. These categories were (a) professional attitude towards computer technology, (b) teaching styles and teachers' background with computers, c) Experience with computer technology, (d) technology integration process, and (e) additional comments. A 6-point likert-type scale was used in the instrument. In addition to descriptive statistics, chi-square, t-tests, correlations and cronbach alpha were used. In order to test reliability, Cronbach Alpha internal consistency was used. A medium positive correlation was found between teachers' personal use of computers and their computer use in classrooms. The results of the study have revealed that the number of computers should be increased and at least one computer and projection or datashow should be present in classrooms so that teachers can use their presentation and course materials. The results have also indicated that teachers are in need of more in-service training courses and schools need technical support.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 14-20.
  • Aktümen, M. ve Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8. sınıflarda harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üzerine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi 11(2)
  • Altun, T. (2006). Evaluating the impact of information and communications technology (ICT) on the culture of school: strategies and implications for teacher education. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), Aralık.
  • Aşkar, P. (2003). Eğitimde teknoloji kullanımı. www.bto305.hacettepe.edu.tr/2003güz/teknolojiler/uzaktan_egitimde_te knolojiler.htm Erişim tarihi: 12.05.2007
  • Aşkar, P. ve Usluel, Y. (2002). Teknolojinin yayılım sürecinde öğretmenlerin bilgisayarın özelliklerine ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 14-20.
  • Aşkar, P. ve Usluel, Y. (2003). Bilgisayarın benimsenme hızına ilişkin boylamsal bir çalışma: üç okulun karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, 15-25.
  • Aşkar, P. ve Usluel, Y. (2003). Öğretmenlerin bilgisayar kullanımıyla ilgili karar süreci aşamaları: iki yıldaki değişim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, 119-128.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A yayıncılık, beşinci baskı. Ankara.
  • Çağıltay, K, Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri ( teachers’ perspectives about use of computers in education) Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21 (1), 19-28.
  • Çelik, C. ve Bindak, R. (2005). ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(10).
  • Demiraslan, Y. Ve Usluel, K. Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme ve öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. TOJET 4(3), July.
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. www.manas.kg/pdf/sbdpdf12/Makaleler/12.pdf Erişim tarihi: 12.05.2007
  • Gelişli, Y. (2007). Öğretim teknolojisi kullanımı açısından bir öğretim kurumunun değerlendirilmesi: “red cedar ilköğretim okulu”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 5(1), Kış.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Koh, S. T.ve Hung, D. (2004). A social-cultural view of information technology integration ın school contexts. Educational Technology 44(2), March- April.
  • Orhan, F. ve Akkoyunlu, B. (2003) Eğitici bilgisayar öğretmenlerin formatör (master) öğretmenlerin profilleri ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 90-100.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Uşun, S. (2006). The role of the socio-cultural context in designing appropriate support services and enhancing interaction in distance education in Turkey. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE 7(3).
  • Uşun, S.(2004). Factors affecting the application of information and communication technologies (ICT) in distance education. Turkish Online Journal of Distance Education- TOJDE 5(1).
  • Uşun, S.(2000). Dünyada ve Türkiye’de bilgisayar destekli öğretim Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Yanpar, T. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı yayıncılık, Ankara.
  • Wozney, L., Venkatesh, V. ve Abrami, C. P. (2006). Implementing computer technologies: teacher’s perceptions and practices. Journal of Technology and Teacher Education 14(1), 173-207.

Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2008, Cilt: 55 Sayı: 55, 339 - 362, 01.06.2008

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin bilgisayarı nasıl kullandıkları ve öğretimde bilgisayar kullanımını nasıl algıladıklarını ortaya koymaktır. Araştırmaya Ankara ve Çanakkale illerinde bulunan yansız olarak seçilen 10 ilköğretim ve 10 ortaöğretim okulundan 173 öğretmen alınmıştır. Araştırma için veriler, beş kategori altındaki 55 soruluk ölçekten elde edilmiştir. Bu kategoriler: a) Bilgisayar teknolojisi üzerine profesyonel tutum, b) Öğretme stili ve öğretmenin bilgisayar ile ilgili geçmişi, c) Bilgisayar teknolojisi ile ilgili deneyim, d) Teknolojiyi bütünleştirme süreci ve e) Ek yorumlardan oluşmaktadır. Bu ölçekte altı dereceli likert tipi ölçek kullanılmıştır. Araştırmada betimsel istatistiklere ek olarak kay kare, t-testi, ve korelasyon gibi istatistikler kullanılmıştır. İç tutarlılık için Cronbach Alpha katsayısı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kişisel bilgisayar kullanmaları ile sınıf ortamında bilgisayar kullanmaları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma sonuçları, okullarda bilgisayar sayısının artması gerektiğini, her sınıfta bir bilgisayar ve datashow'un bulunmasını, böylece öğretmenlerin sunu ders materyallerini kullanabilmeleri gerektiğini ortaya koymaktadır. Öğretmenler bu çalışmada teknik desteğin de yeterli düzeyde sağlanması gerektiği konusunda görüş belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 14-20.
  • Aktümen, M. ve Kaçar, A. (2003). İlköğretim 8. sınıflarda harfli ifadelerle işlemlerin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin rolü ve bilgisayar destekli öğretim üzerine öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi 11(2)
  • Altun, T. (2006). Evaluating the impact of information and communications technology (ICT) on the culture of school: strategies and implications for teacher education. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), Aralık.
  • Aşkar, P. (2003). Eğitimde teknoloji kullanımı. www.bto305.hacettepe.edu.tr/2003güz/teknolojiler/uzaktan_egitimde_te knolojiler.htm Erişim tarihi: 12.05.2007
  • Aşkar, P. ve Usluel, Y. (2002). Teknolojinin yayılım sürecinde öğretmenlerin bilgisayarın özelliklerine ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, 14-20.
  • Aşkar, P. ve Usluel, Y. (2003). Bilgisayarın benimsenme hızına ilişkin boylamsal bir çalışma: üç okulun karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, 15-25.
  • Aşkar, P. ve Usluel, Y. (2003). Öğretmenlerin bilgisayar kullanımıyla ilgili karar süreci aşamaları: iki yıldaki değişim. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, 119-128.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A yayıncılık, beşinci baskı. Ankara.
  • Çağıltay, K, Çakıroğlu, J., Çağıltay, N. ve Çakıroğlu, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri ( teachers’ perspectives about use of computers in education) Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21 (1), 19-28.
  • Çelik, C. ve Bindak, R. (2005). ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(10).
  • Demiraslan, Y. Ve Usluel, K. Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme ve öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. TOJET 4(3), July.
  • Erkan, S. (2004). Öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumları üzerine bir inceleme. www.manas.kg/pdf/sbdpdf12/Makaleler/12.pdf Erişim tarihi: 12.05.2007
  • Gelişli, Y. (2007). Öğretim teknolojisi kullanımı açısından bir öğretim kurumunun değerlendirilmesi: “red cedar ilköğretim okulu”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 5(1), Kış.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Koh, S. T.ve Hung, D. (2004). A social-cultural view of information technology integration ın school contexts. Educational Technology 44(2), March- April.
  • Orhan, F. ve Akkoyunlu, B. (2003) Eğitici bilgisayar öğretmenlerin formatör (master) öğretmenlerin profilleri ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklere ilişkin görüşler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 90-100.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 89-101.
  • Uşun, S. (2006). The role of the socio-cultural context in designing appropriate support services and enhancing interaction in distance education in Turkey. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE 7(3).
  • Uşun, S.(2004). Factors affecting the application of information and communication technologies (ICT) in distance education. Turkish Online Journal of Distance Education- TOJDE 5(1).
  • Uşun, S.(2000). Dünyada ve Türkiye’de bilgisayar destekli öğretim Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Yanpar, T. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Anı yayıncılık, Ankara.
  • Wozney, L., Venkatesh, V. ve Abrami, C. P. (2006). Implementing computer technologies: teacher’s perceptions and practices. Journal of Technology and Teacher Education 14(1), 173-207.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Aypay Bu kişi benim

Durmuş Özbaşı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 55 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Aypay, A., & Özbaşı, D. (2008). Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 339-362.
AMA Aypay A, Özbaşı D. Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Haziran 2008;55(55):339-362.
Chicago Aypay, Ahmet, ve Durmuş Özbaşı. “Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 55, sy. 55 (Haziran 2008): 339-62.
EndNote Aypay A, Özbaşı D (01 Haziran 2008) Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 55 55 339–362.
IEEE A. Aypay ve D. Özbaşı, “Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 55, sy. 55, ss. 339–362, 2008.
ISNAD Aypay, Ahmet - Özbaşı, Durmuş. “Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 55/55 (Haziran 2008), 339-362.
JAMA Aypay A, Özbaşı D. Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2008;55:339–362.
MLA Aypay, Ahmet ve Durmuş Özbaşı. “Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 55, sy. 55, 2008, ss. 339-62.
Vancouver Aypay A, Özbaşı D. Öğretmenlerin Bilgisayara Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2008;55(55):339-62.