BibTex RIS Kaynak Göster

The Attitudes of the Students Towards Teaching Profession

Yıl 2007, Cilt: 52 Sayı: 52, 593 - 614, 01.03.2007

Öz

This study examines the attitudes of students in pre-service teacher training programs towards teaching profession by the program, class and gender. The study group consisted of 511 students enrolled in the four pre-service teacher training programs and the five year pre-service teacher training programs at Necatibey Education Faculty of Balıkesir University. Data were collected by using “Attitude Measurement Scale for Teaching Profession”, developed by Üstüner. To test between group differences, data were analyzed by using t-test and analysis of variance. Results indicated that attitudes of students towards teaching profession were positive, and its level was high, at least at the level of “agree”. The mean score of females' attitudes towards teaching was found higher than those of males. The findings on the comparison of different branches showed that the attitudes of the students at the department of Social Sciences and English Language Teaching were higher than those at Science and Math departments. It was found, that there was not a significant difference in the attitudes towards teaching by program and class.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1993). Türk Eğitim Tarihi: Başlangıçtan 1993’e. (4. Baskı). İstanbul: Türk Koleji Yayınları.
  • Alım, M., Bekdemir, Ü. (2006). Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Milli Eğitim Dergisi. 35(172), 263–275.
  • Aslan, D., Köksal Akyol A. (2006). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51–60.
  • Aşkar, P., Erdem, M. (1987). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği, Çağdaş Eğitim, 121, 8-11.
  • Ataman, A. (1998). Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılanmasının Düşündürdükleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(15), 263–273.
  • Bloom, S. B. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. (D. A. Özçelik Çev.). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Bryman, A., Cramer, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS Release on for Windows. Philadelphia: Routledge.
  • Buluç, B. (2002). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Sertifikası Programlarına Yönelik Tutumları. Toplumsal Düşünce Dergisi, 3(5), 41–48.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yay.
  • Coultas, C. J., Lewin, M. K. (2002). Who becomes a teacher? The Characteristics of Student Techers in Four Countries. International Journal of Educational Development, 22(3–4), 243–260.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı (İÖLP) ve Eğitim Fakülteleri İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Tutumları Ve Mesleki Yeterlik Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 27–42.
  • Çelenk S. (1988). Eğitim Yüksek Okulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Demirel, O, N. (1995). Öğretmenlik Mesleğine Yönelen Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik, Psikolojik ve Kültürel Özellikleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Freedman, J. L., Sears, D. O., Carlsmith, J. M. (1989). Sosyal Psikoloji. (A. Dönmez Çev.), İstanbul: Ara Yay.
  • İşmen, A. E., Yıldız, S. A. (2005). Öğretmenliğe İlişkin Tutumların Özgecilik ve Atılganlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi.Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 11(42), 151–166.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1979). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Cem Ofset.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (6. Baskı). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Kaya, A., Büyükkasap, E. (2005). Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367–380
  • Koçer, H. A. (1992). Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Köksal Akyol, A., Koçer Çiftçibaşı, H. (2005). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Empatik Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 21, 13–23.
  • Oğuzkan, F. (1983). Orta Dereceli Okul Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi. MEB Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi, Atatürk Kitapları: Cumhuriyet Döneminde Eğitim içinde (595–623). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yay.
  • Öztürk B., Doğan, O., Koç, G. (2005). “Eğitim Fakültesi Öğrencileri ile Fen-Edebiyat Fakültesi Mezunlarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Algılarının Karşılaştırılması (Gazi Üniversitesi Örneği) Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,3(1),1–19.
  • Saracaloğlu, A. S., Serin, O., Bozkurt, N., Serin, U. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Çağdaş Eğitim, 29(311), 16–27.
  • Şenel, H. G., Demir, İ., Sertelin, Ç., Kılıçarslan, A., Köksal. A. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki. Eğitim Araştırmaları, 15(4), 99–109.
  • Sherif, M., Sherif, C. W. (1996). Sosyal Psikolojiye Giriş II. (M. Atakay ve A. Yılmaz Çev.), İstanbul: Sosyal Yay.
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Programına Devam eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), Erişim Tarihi: 19.02.2007, http://efdergi.yyu.edu.tr.
  • Slocum, M. C. (1974). Formula for Translation–that-Communicates. Notes on Translation, 53, 33–34.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yay.
  • Tok, T. N. (1995). Türkiye’de Öğretmenin Statüsü. Çağdaş Eğitim, 15, 23–28.
  • Üstün, A. (2007). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Çağdaş Eğitim Dergisi, 339(32), 20–27.
  • Üstün, E., Erkan, S., Akman, B.(2004). Türkiye'de Okulöncesi Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
  • Üstüner, M.(2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Eğitim Yönetimi,12 (45) ,109-127.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (1998). Cumhuriyet Döneminde Öğretmen Yetiştirmenin Tarihi Gelişimi, Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi ile İlgili Rapor, Erişim Tarihi: 19.01.2007, www.yok.gov.tr/egitim/raporlar/mart98/bolum6.html

Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları

Yıl 2007, Cilt: 52 Sayı: 52, 593 - 614, 01.03.2007

Öz

Araştırmada ortaöğretime öğretmen yetiştiren 3,5+1,5 programlarındaki öğrenciler ile ilköğretime öğretmen yetiştiren lisans programlarında okuyan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının program, sınıf ve cinsiyet değişkenleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Çalışma grubunu BAÜ-Necatibey Eğitim Fakültesi 1. öğretim lisans öğrencileri ile 3,5+1,5 tezsiz yüksek lisans programlarına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada Üstüner'in (2006) geliştirdiği “Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, 645 öğrenciye uygulanmış eksik doldurulanlar ayıklandıktan sonra 511'i çözümlenme aşamasında kullanılabilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre; genel olarak öğrencilerin mesleğe yönelik tutumları “katılıyorum” düzeyi ve üstündedir. Sonuçlar, kız öğrencilerin erkek öğrencilerden, sosyal ve dil bilim alanlarında okuyan öğrencilerin ise fen ve matematik alanlarında okuyan öğrencilere göre tutum puanlarının daha yüksek olduğunu göstermektedir. Program ve sınıf değişkenleri açısından öğrenci tutumlarında anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (1993). Türk Eğitim Tarihi: Başlangıçtan 1993’e. (4. Baskı). İstanbul: Türk Koleji Yayınları.
  • Alım, M., Bekdemir, Ü. (2006). Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Milli Eğitim Dergisi. 35(172), 263–275.
  • Aslan, D., Köksal Akyol A. (2006). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51–60.
  • Aşkar, P., Erdem, M. (1987). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği, Çağdaş Eğitim, 121, 8-11.
  • Ataman, A. (1998). Eğitim Fakültelerinin Yeniden Yapılanmasının Düşündürdükleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(15), 263–273.
  • Bloom, S. B. (1979). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. (D. A. Özçelik Çev.). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Bryman, A., Cramer, D. (2001). Quantitative Data Analysis with SPSS Release on for Windows. Philadelphia: Routledge.
  • Buluç, B. (2002). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Sertifikası Programlarına Yönelik Tutumları. Toplumsal Düşünce Dergisi, 3(5), 41–48.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yay.
  • Coultas, C. J., Lewin, M. K. (2002). Who becomes a teacher? The Characteristics of Student Techers in Four Countries. International Journal of Educational Development, 22(3–4), 243–260.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı (İÖLP) ve Eğitim Fakülteleri İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Tutumları Ve Mesleki Yeterlik Algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 27–42.
  • Çelenk S. (1988). Eğitim Yüksek Okulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Demirel, O, N. (1995). Öğretmenlik Mesleğine Yönelen Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyo-Ekonomik, Psikolojik ve Kültürel Özellikleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Freedman, J. L., Sears, D. O., Carlsmith, J. M. (1989). Sosyal Psikoloji. (A. Dönmez Çev.), İstanbul: Ara Yay.
  • İşmen, A. E., Yıldız, S. A. (2005). Öğretmenliğe İlişkin Tutumların Özgecilik ve Atılganlık Düzeyleri Açısından İncelenmesi.Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 11(42), 151–166.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1979). İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Cem Ofset.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (6. Baskı). Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Kaya, A., Büyükkasap, E. (2005). Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367–380
  • Koçer, H. A. (1992). Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Köksal Akyol, A., Koçer Çiftçibaşı, H. (2005). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Empatik Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 21, 13–23.
  • Oğuzkan, F. (1983). Orta Dereceli Okul Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi. MEB Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi, Atatürk Kitapları: Cumhuriyet Döneminde Eğitim içinde (595–623). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yay.
  • Öztürk B., Doğan, O., Koç, G. (2005). “Eğitim Fakültesi Öğrencileri ile Fen-Edebiyat Fakültesi Mezunlarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Algılarının Karşılaştırılması (Gazi Üniversitesi Örneği) Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,3(1),1–19.
  • Saracaloğlu, A. S., Serin, O., Bozkurt, N., Serin, U. (2004). Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumlarını Etkileyen Faktörler. Çağdaş Eğitim, 29(311), 16–27.
  • Şenel, H. G., Demir, İ., Sertelin, Ç., Kılıçarslan, A., Köksal. A. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki. Eğitim Araştırmaları, 15(4), 99–109.
  • Sherif, M., Sherif, C. W. (1996). Sosyal Psikolojiye Giriş II. (M. Atakay ve A. Yılmaz Çev.), İstanbul: Sosyal Yay.
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Programına Devam eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), Erişim Tarihi: 19.02.2007, http://efdergi.yyu.edu.tr.
  • Slocum, M. C. (1974). Formula for Translation–that-Communicates. Notes on Translation, 53, 33–34.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yay.
  • Tok, T. N. (1995). Türkiye’de Öğretmenin Statüsü. Çağdaş Eğitim, 15, 23–28.
  • Üstün, A. (2007). Farklı Branşlardaki Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Çağdaş Eğitim Dergisi, 339(32), 20–27.
  • Üstün, E., Erkan, S., Akman, B.(2004). Türkiye'de Okulöncesi Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-136.
  • Üstüner, M.(2006). Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Eğitim Yönetimi,12 (45) ,109-127.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (1998). Cumhuriyet Döneminde Öğretmen Yetiştirmenin Tarihi Gelişimi, Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi ile İlgili Rapor, Erişim Tarihi: 19.01.2007, www.yok.gov.tr/egitim/raporlar/mart98/bolum6.html
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. Dr. Ali Rıza Terzi Bu kişi benim

Yrd. Doç. Dr. Erdoğan Tezci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 52 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Terzi, Y. D. D. A. R., & Tezci, Y. D. D. E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 593-614.
AMA Terzi YDDAR, Tezci YDDE. Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Mart 2007;52(52):593-614.
Chicago Terzi, Yrd. Doç. Dr. Ali Rıza, ve Yrd. Doç. Dr. Erdoğan Tezci. “Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 52, sy. 52 (Mart 2007): 593-614.
EndNote Terzi YDDAR, Tezci YDDE (01 Mart 2007) Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 52 52 593–614.
IEEE Y. D. D. A. R. Terzi ve Y. D. D. E. Tezci, “Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 52, sy. 52, ss. 593–614, 2007.
ISNAD Terzi, Yrd. Doç. Dr. Ali Rıza - Tezci, Yrd. Doç. Dr. Erdoğan. “Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 52/52 (Mart 2007), 593-614.
JAMA Terzi YDDAR, Tezci YDDE. Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2007;52:593–614.
MLA Terzi, Yrd. Doç. Dr. Ali Rıza ve Yrd. Doç. Dr. Erdoğan Tezci. “Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 52, sy. 52, 2007, ss. 593-14.
Vancouver Terzi YDDAR, Tezci YDDE. Necatibey Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2007;52(52):593-614.