For adaptation to the requirements of the era in the educational system, it is necessary to ensure efficiency in education. A radical system modification is needed for the students to obtain the knowledge and skills which are demanded by the era along with their being a good human being. One of the fundamental steps to be taken at this point is to pass from centralization to local management in education. By an extensive authorization of the schools in which the consequent goals of the system were realized, a passage to SBM should be effected. In SBM, the schools may take their own decisions by using their complete potentials with their internal dynamics peculiar to their own conditions. In this study, the definition, application, importance, benefits and limitations of SBM; the applications of SBM in developed countries and the status of the schools in the Turkish education system were analyzed.
Eğitim sisteminde çağın gereklerine uymak için eğitimde etkililiği sağlamak gerekmektedir. Öğrencilerin iyi bir insan aynı zamanda çağın gerektirdiği bilgi ve beceriye sahip olmalarını sağlamak için köklü sistem değişikliğine gereksinim vardır. Eğitim sisteminde merkeziyetçilikten yerinden yönetime geçmek bu noktada atılacak temel adımlardan biridir. Sistemin sonuç hedeflerinin gerçekleştiği okullar kapsamlı bir biçimde yetkilendirilerek okul merkezli yönetime geçilmelidir. Bu anlamda okullar kendi koşullarına özgü, iç dinamikleriyle tüm potansiyelini kullanarak kendi kararlarını alabilirler. Bu çalışmada okul merkezli yönetimin ne olduğu, nasıl uygulandığı, okul merkezli yönetimin önemi, yararı ve sınırlılıkları; gelişmiş ülkelerde okul merkezli yönetim uygulamaları ile Türk eğitim sisteminde okulların yeri ele alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 36 Sayı: 36 |