The purpose of this study is to examine validity and reliability of the Learning Style-Based Biology Instruction-Teacher Observation Form (TOF-LSBBI). Gregorc's Learning Style Model and Butler's Thinking Levels were used in the preparation of The Teacher Observing Form of Learning Style-Based Biology Instruction (TOF-LSBBI). The TOF-LSBBI was administered to 5 biology teachers by four independent observers. For the analysis of the reliability coefficient, Kendalls' Coefficient of Concordance technique was used. The median of reliability coefficient of independent observers' was 0.855. These results show that the validity and reliability of the TOF-LSBBI was considerably high. Findings also indicated that the TOF-LSBBI may be used in other areas of science education.
learning style gregorc learning style model biology instruction.
Bu çalışmanın amacı, Öğrenme Stiline Dayalı Biyoloji Öğretimi-Öğretmen Gözlem Formunun (ÖSDBÖ-ÖGF) geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. ÖSDBÖ-ÖGF'nun hazırlanmasında Gregorc Öğrenme Stili Modelinden ve Butler'in Düşünme Düzeyleri kavramından yararlanılmıştır. Hazırlanan gözlem formu 4 bağımsız gözlemci tarafından 5 biyoloji öğretmenine uygulanmıştır. Güvenirlik katsayısını hesaplamak için Kendall's Coefficient of Concordance tekniği kullanılmıştır. Bağımsız gözlemciler arası uyum katsayısının ortancası 0.855 olarak bulunmuştur. Yapılan değerlendirmeler ÖSDBÖ-ÖGF' nun geçerliği ve güvenirliği yüksek bir gözlem formu olduğunu göstermektedir. Bu form diğer fen alanlarında uygulanan öğretimin değerlendirilmesinde de kullanılabilir.
öğrenme stili gregorc öğrenme stili modeli biyoloji öğretimi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 34 Sayı: 34 |