This study defines the concept of social capital and discusses the elements of social capital in schools. In addition to these, it attempts to explore ways of improving and enhancing social capital in school settings. Social capital is categorized into four aspects: relationship network, organizational loyalty, trust and a feeling of belonging. School leadership must strive to promote trust, an open communication among organizational members to improve social capital. Management should promote social gatherings to improve cohesiveness and cooperation among employees. Improving social capital holds a primary importance among management's leadership roles and responsibilities.
Bu çalışmada sosyal sermaye kavramı tanımlanarak, okullarda sosyal sermayenin öğeleri ve sosyal sermayenin nasıl geliştirilebileceği tartışılmıştır. Sosyal sermayenin öğeleri ilişki ağı, sadakat, güven ve aidiyet duygusu olarak dört kategoride ele alınmıştır. Sosyal sermayenin geliştirilmesi için okulda güven ortamının oluşturulması, örgüt üyeleri arasında iletişimi geliştirmek, teşvik etmek, üyelerin bir araya gelebilecekleri sosyal ortamlar hazırlamak, örgüte ait kültürün bir unsuru olan örgütsel hikayeleri yaygınlaştırmak ve işbirliğini özendirmek gerekir. Sosyal sermayenin geliştirilmesi, okul yöneticilerinin liderlik rolleri arasında öncelikli bir yere sahiptir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 32 Sayı: 32 |