The aim of this study is to describe the reasons of conflict in schools and how it is managed based on a case study. The research was carried out in a school in Manisa. Subjects consisted of three teachers in the department of computer, one vice principal and a principal. The case study method was used and participant observer type of monitoring was applied to collect data. The story of the case study was written based on the data obtained through observations. The case study was analyzed based on the data related to the conflict obtained through literature review. The basic findings of this study are as follows: The conflict in the organization is natural, the conflict at the department of computer is due to the limited resources, the ambiguity in sharing the duties at the department; lack of communication and power struggle. It could be concluded that managers should learn how to manage the conflict instead of ignoring it.
Bu makalenin amacı, okullardaki çatışmanın nedenleri ve yönetilmesini örnek olaya dayalı olarak açıklamaktır. Araştırma Manisa'daki bir lisede gerçekleştirilmiştir. Lisenin bilgisayar bölümündeki 3 öğretmen, 1 müdür yardımcısı ve müdür örneklem olarak alınmıştır. Araştırmada örnek olay yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında gözlem tekniğinin katılan gözlemci çeşidi kullanılmıştır. Gözlemle elde edilen verilere dayalı olarak örnek olayın öyküsü yazıldı. Alanyazından elde edilen çatışmaya ilişkin verilerin ışığında örnek olay çözümlendi. Araştırmanın temel bulguları şöyledir: Örgüt içinde çatışma doğaldır, bilgisayar bölümündeki çatışma, kaynakların sınırlılığı, işbölümündeki belirsizlik, iletişim kopukluğu ve güç mücadelesinden kaynaklanmaktadır. Yöneticiler çatışmayı görmezden gelmek yerine, onu yönetmeyi düşünmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Cilt: 31 Sayı: 31 |