Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 9 - 19, 03.04.2020

Öz

Kaynakça

  • 1. Yang M., Du J., Li Z., Huang S., Zhou D. 2017 Moving model test of high-speed train aerodynamic drag based on stagnation pressure measurements, PLoS ONE 12: 1–15.
  • 2. Jakubek D., Herzog S., Wagner C. 2012. Shape Optimization of High Speed Trains using Adjoint-based Computational Fluid Dynamics, IJRT 1: 67–88.
  • 3. Bacak S., Gökoğlu M., Tekir M., Gedik E. 2016. Yüksek Hızlı Bir Trenin Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği ile Aerodinamik Analizi, 3. Uluslararası Raylı Sistemler Mühendisliği Sempozyumu (ISERSE’16), Karabük.
  • 4. Urlu C. 2014. Raylı Sistemler Dinamiği Ders Notu.
  • 5. Akbayır Ö., Çakır F.H. 2017. Enerji̇ Veri̇mli̇li̇ği̇ İçi̇n Tren Di̇renci̇ Hesaplamaları. 11–13.
  • 6. Ghasemi Owsalou R. 2012. Aşınmaya Maruz Parçaların Aşınma Dayanımlarının Araştırılması.Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • 7. M.E.B. 2013. Raylı Sistem Araçlarının Yardımcı Devre Elektrik Sistemleri, Ankara.
  • 8. Jiang L, Wang R.Z., Li J.B., Roskilly A.P. 2018. Performance analysis on a novel sorption air conditioner for electric vehicles. Energy Conversion and Management, 156: 515–524.

Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 9 - 19, 03.04.2020

Öz

Yüksek hızlı trenler yüksek enerji verimine sahip olsa da işletilmesi için ihtiyaç duyulan elektrik enerjisi miktarı dikkat çekici değerlerdedir. Bu sebeple günümüzde ve gelecekte ihtiyaç duyulacak enerji miktarının analiz edilmesi ve enerji tüketim politikalarının bu doğrultuda geliştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, yüksek hızlı trenlerin (YHT) enerji ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla güç tüketim parametreleri tespit edilmiştir. Bu parametreler; aerodinamik hava direnci, tekerlek- ray yuvarlanma direnci ve araç içi konfora yönelik tüketim olarak belirlenmiştir. Trenlerin ağırlık parametresi olarak üç farklı seviyede hesaplama yapılmış (150 kişi, 200 kişi, 250 kişi), hız parametresi olarak da sabit 250 km/sa. işletme hızı dikkate alınmıştır. Oransal analiz yapıldığında, toplam enerji ihtiyacının yaklaşık %68’ini aerodinamik direnç, %30’unu ray-tekerlek etkileşimi ve %2’sini klima, aydınlatma vb. gibi iç konfor unsurları oluşturmaktadır. 250 km/sa. hız için gerekli güç ihtiyacı 1530 kW olarak hesaplanmıştır. Türkiye içindeki mevcut hatlar dikkate alındığında yıllık enerji tüketimi 71,24 milyon kWh miktarındadır. Bu değer Türkiye’nin yıllık elektrik enerjisi tüketimi değerinin %0,02’sini oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • 1. Yang M., Du J., Li Z., Huang S., Zhou D. 2017 Moving model test of high-speed train aerodynamic drag based on stagnation pressure measurements, PLoS ONE 12: 1–15.
  • 2. Jakubek D., Herzog S., Wagner C. 2012. Shape Optimization of High Speed Trains using Adjoint-based Computational Fluid Dynamics, IJRT 1: 67–88.
  • 3. Bacak S., Gökoğlu M., Tekir M., Gedik E. 2016. Yüksek Hızlı Bir Trenin Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği ile Aerodinamik Analizi, 3. Uluslararası Raylı Sistemler Mühendisliği Sempozyumu (ISERSE’16), Karabük.
  • 4. Urlu C. 2014. Raylı Sistemler Dinamiği Ders Notu.
  • 5. Akbayır Ö., Çakır F.H. 2017. Enerji̇ Veri̇mli̇li̇ği̇ İçi̇n Tren Di̇renci̇ Hesaplamaları. 11–13.
  • 6. Ghasemi Owsalou R. 2012. Aşınmaya Maruz Parçaların Aşınma Dayanımlarının Araştırılması.Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • 7. M.E.B. 2013. Raylı Sistem Araçlarının Yardımcı Devre Elektrik Sistemleri, Ankara.
  • 8. Jiang L, Wang R.Z., Li J.B., Roskilly A.P. 2018. Performance analysis on a novel sorption air conditioner for electric vehicles. Energy Conversion and Management, 156: 515–524.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Makine Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülüstan Alvalı Bu kişi benim 0000-0003-0315-506X

Sena Kabave Kılınçarslan 0000-0001-7302-4554

Abdulkadir Orak 0000-0001-6611-4535

Şeyma Korkmaz 0000-0002-6871-980X

Muhammet Hüseyin Çetin 0000-0003-0429-5507

Yayımlanma Tarihi 3 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 11 Şubat 2020
Kabul Tarihi 28 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alvalı, G., Kabave Kılınçarslan, S., Orak, A., Korkmaz, Ş., vd. (2020). Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi. Karabük Üniversitesi Makine Mühendisliği Dergisi, 1(1), 9-19.
AMA Alvalı G, Kabave Kılınçarslan S, Orak A, Korkmaz Ş, Çetin MH. Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi. KÜMMD. Nisan 2020;1(1):9-19.
Chicago Alvalı, Gülüstan, Sena Kabave Kılınçarslan, Abdulkadir Orak, Şeyma Korkmaz, ve Muhammet Hüseyin Çetin. “Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi”. Karabük Üniversitesi Makine Mühendisliği Dergisi 1, sy. 1 (Nisan 2020): 9-19.
EndNote Alvalı G, Kabave Kılınçarslan S, Orak A, Korkmaz Ş, Çetin MH (01 Nisan 2020) Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi. Karabük Üniversitesi Makine Mühendisliği Dergisi 1 1 9–19.
IEEE G. Alvalı, S. Kabave Kılınçarslan, A. Orak, Ş. Korkmaz, ve M. H. Çetin, “Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi”, KÜMMD, c. 1, sy. 1, ss. 9–19, 2020.
ISNAD Alvalı, Gülüstan vd. “Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi”. Karabük Üniversitesi Makine Mühendisliği Dergisi 1/1 (Nisan 2020), 9-19.
JAMA Alvalı G, Kabave Kılınçarslan S, Orak A, Korkmaz Ş, Çetin MH. Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi. KÜMMD. 2020;1:9–19.
MLA Alvalı, Gülüstan vd. “Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi”. Karabük Üniversitesi Makine Mühendisliği Dergisi, c. 1, sy. 1, 2020, ss. 9-19.
Vancouver Alvalı G, Kabave Kılınçarslan S, Orak A, Korkmaz Ş, Çetin MH. Yüksek Hızlı Trenlerin Enerji Tüketiminin Analizi. KÜMMD. 2020;1(1):9-19.