Since the mid 19905, a number of innovative filmmakers of Turkish descent have come to the forefront
in German cinema-mainly in Berlin and Hamburg-whose transnational/transcultural films reflect a new attitude in the self-image of the second and third generation Turkish migrants. Contrary to the
historical representation of Turks in Germany as objects and/or victims in paternalistic textual and
filmic discourses, the young minority filmmakers have found their own voices in this popular culture forum, allowing their protagonists to speak up about their opinions, their life-expectations, or their
criticism of the social and political status quo. Of the minority filmmakers in recent German cinema, Fatih Akın's film Kurz und Schmerzlos (Short Sharp Shock 1998), illustrates the multi-ethnic social
reality in urban Germany by telling the dramatic story of the friendship between three young men, The
Turk Gabriel, the Greek Costa and the Serb Bobby. The film raises questions about he way cross cultural social contexts mold individual processes of self-definition and determine subject agency, and
about how individuals in this liminal state of inbetweenness negotiate and reconfigure their assigned
positions. The following analysis of Akın's film Kurz and Schmerzlos focuses on the Turkish characters
and examines their strategies for making their way within a society that still considers the children
and grand children of migrants as Auslander (foreigner, stranger), and in which ethnic minorities keep
experiencing exclusion, discrimination and xenophobia
Fatih Akin Short Sharp Shock Kurz und Schmerzlos Turkish Community
1990'1arın ortalarından bu yana Alman sinemasında -özellikle Berlin ve Hamburg'da, bazı Türk asıllı
yeni film yapımcıları ikinci ve üçüncü kuşak Türk göçmenlerin kendilik-imgelerindeki yeni bir tutumu yansıtan ulusaşırı/kültüraşırı filmleri ile ön plana çıktı. Paternalistik metinsel ve filmsel söylemlerde
Almanya'daki Türklerin nesneler ve/veya kurbanlar olarak tarihsel temsiline karşın, genç azınlık film yapımcıları bu popüler kültür-forumunda önderlerinin düşüncelerini, yaşam beklentilerini ya da
toplumsal ve politik statükoya yönelik eleştirilerini cesurca dile getirmelerine izin vererek kendi
seslerini buldular. Son dönem Alman sinemasının azınlık film yapımcılarından fatih Akın'ın filmi Kısa ve Acısız (Kurz und Schmerzos, 1998) kentsel Almanya'nın çok etnili toplumsal yapısını üç genç adam-Türk Gabriel, Yunan Kosta, Sırp Bobby-arasındaki arkadaşlığın dramatik öyküsünü anlatarak
resmediyor. Film karşı-kültürel koşulların nasıl kendini tanımlamanın bireysel süreçlerini
biçimlendirdiğini ve özne durumunu belirlediğini, ve bireylerin bu arada kalmışlık içinde verili konumları
ile nasıl başa çıktıklarını ve bu konumları nasıl yeniden biçimlendirdiklerini sorguluyor. Akın'ın Kısa ve
Acısız filminin aşağıdaki analizi Türk karakterler üzerine odaklanıyor ve göçmenlerin çocuklarını ve torunlarını hala Auslander (yabancı) olarak gören, etnik azınlıkların dışlamaya, ayrımcılığa ve yabancı
düşmanlığına maruz kaldığı bir toplumda bu karakterlerin varolma yollarını inceliyor.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon, Kültürel çalışmalar, Etik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 8 (1) Sayı: 15 |