The concept of convergence has been frequently used for defining the continual changes in the
media industries in recent years. The basic approach of the study is that convergence is not only
a technological fact which serves new ways of producing, distributing and consuming of content
but also closely linked to media economics and regulatory structures. In this context, beyond
drawing a general framework for the new tendencies, the study focuses on the problematic
fields which caused by the convergence in the levels of technology, market and the regulation.
The first part of the study is about developments in the communications technologies which have
led to a convergence at the all forms of information and permitted to transmit across all types
of networks. The second part focuses on economic convergence and other related issues such as
the communications deregulation, global media industry and the regression of public service
broadcasting. In the final part, regulatory convergence is argued in the context of questioning
the existing regulatory structures and policies
Yöndeşme, son on yıl içinde medya endüstrisinde süregelen değişimlerin tanımlanmasında sıkça
kullanılan bir kavramdır. Çalışmanın genel yaklaşımı itibariyle yöndeşmenin, yalnızca içeriğin
üretim, dağıtım ve tüketiminde yeni yollar sunan teknolojik bir olgu olmadığı, aynı zamanda
medya ekonomisiyle ve düzenleyici yapılarla yakın ilişki içinde olduğu savunulmaktadır. Bu
bağlamda, yeni eğilimlere ilişkin genel bir çerçeve çizmenin ötesinde yöndeşmenin teknoloji,
pazar ve düzenleme ekseninde yarattığı sorun alanlarına odaklanılmaktadır. ilk bölümde, her tür
enformasyonu yöndeştiren ve içeriğin farklı şebekeler üzerinden iletimine izin veren iletişim
teknolojileri temel alınmıştır. ikinci bölüm, ekonomik yöndeşme, küresel medya endüstrisi ve
kamu hizmeti yayıncılığının gerileyişi gibi konulara odaklanmaktadır. Son bölümde ise düzenleyici
yöndeşme, varolan düzenleyici yapıların ve politikaların sorgulanması bağlamında tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon, Etik, Bölgesel Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 9 (2) Sayı: 18 |