Bu çalışma, müziğin birey-toplum etkileşimindeki çok katmanlı rolünü ve bu etkileşimde ortaya çıkan gerilimleri arzu kavramını merkeze alarak tartışmaya açmaktadır. Arzunun dönüştürücü potansiyeline ve müziğin arzuyla kurduğu ilişki üzerinden özgürleşme imkanlarına odaklanmaktadır. Müzik, yalnızca estetik bir ifade biçimi değil, aynı zamanda toplumsal yapıların, kimliklerin ve iktidar ilişkilerinin hem üretildiği hem de sorgulandığı bir alan olarak değerlendirilir. Müziğin eğlence ve ifade biçiminin ötesindeki söz konusu boyutlarını görünür kılmak için bu yazıda blues, caz ve metal müzik türleri üzerinden özgürlük, yaratma ve ihlal etme arzularının farklı biçimlerdeki tezahürleri ele alınmaktadır. Blues, kölelik sonrası dönemde aidiyet ve kimlik kaybıyla yüzleşen bireylerin özgürlük arayışıyla ilişkilenirken; caz, sanat alanında otorite kabul edilen kurumsal sınırların ötesinde yaratma arzusunu temsil eder. Metal müzik ise, baskın kültürel normları ihlal etme arzusunu dışa vurur. Her üç müzik türü hem arzuyu farklı yönleriyle dışa vurur hem de bireyin toplumsal yapılarla kurduğu ilişkiyi yeniden tanımlama potansiyeli taşır.
This study aims to explore the interaction between music and the individual-social dynamic, with particular attention to the tensions that emerge within this relationship and the transformative potential of desire. Music is approached not merely as an aesthetic expression, but as a space where social structures, identities, and power relations are both constructed and contested. Within this framework, the paper examines how different articulations of desire—namely, the desire for freedom, for creation, and for transgression—manifest in three distinct musical genres: blues, jazz, and metal. Blues is associated with the yearning for freedom expressed by those attempting to bridge the rupture between the land they were uprooted from and the geography in which they exist. Jazz reflects a creative impulse that seeks to transcend the boundaries imposed by institutional authorities recognized as “experts” in the field of art. Metal music, on the other hand, channels a desire to transgress the dominant cultural norms and resist conformity. Each of these genres, through distinct configurations of desire, offers a rearticulation of the individual’s relationship with social structures. Thus, the study aims to contribute to the layered discourse on music’s socio-individual dynamics by opening up a discussion on the liberatory potentials of music as mediated through desire.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Müzik Sosyolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 28 Sayı: 56 |