Tüketici kavramı en basit anlamıyla, tüketim yapan ya
da tüketim faaliyetinde bulunacak kişiler olarak tanımlanmaktadır. Günümüz Türkiye’sinde öğrencilerin en büyük
problemlerinden birisi tüketimdir. Özellikle üniversite gençleri arasında
kontrolsüz harcamalar, online satın alma işleminin rahatlığı, modanın sürekli
değişmesi ve yeni moda akımlarının oluşması, boş zaman değerlendirmek için
online alışveriş sitelerinde dolaşmak, gösteriş merakı için yeni ürünler ve
hizmetler satın almak, özel günler için sosyal medyadan yeni ürünlerin takip
edilmesi, sosyal çevresi tarafından tüketimin statü olarak görülmesi ve
tüketime teşvik edilmesi, reklamlar, sosyal medya uygulamalarının etkileri gibi
ürün ve hizmet tüketimini teşvik edici unsurların etkisi ile zaten tüketim
ürünlerinin kuşatması altındaki öğrenciler, daha fazla tüketim eğilimi
göstermektedir. Öğrencilerin sosyal çevreye uyum sağlamak amacıyla sürekli
tüketimi düşünmeleri, tüketimi bir yaşam tarzı olarak görmeleri, toplumumuzun
“tüketim toplumu” olduğunu göstermektedir. Günümüzde öğrencileri tüketime
yönelten sebeplerden en önemlisi sosyal medya uygulamaları/araçlarıdır. Sosyal
medya, aynı ürünün birçok çeşidinin bulunabildiği, ürünlere ilişkin kampanya ve
indirimlerin gündelik olarak haberdar olunduğu, tüketicilerin ürün ve
hizmetlere ilişkin görüşlerini açıklayabildiği, diğer tüketicilerle fikir
alışverişinde bulunabildiği sanal dünyadır. Sosyal medya da tüketicilerin ürün
ve hizmetlere ilişkin fikirlerini belirttikleri yorumlar olumlu veya olumsuz
marka algısı oluşturmakta ve bu yorumlar diğer tüketicilerin satın alma
kararlarını etkilemektedir.
Yapılan bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin
satın alma konusunda sosyal medya uygulamaları/araçlarından nasıl
etkilendiklerini belirlemektir. Bu çerçevede sosyal medya (facebook, twitter,
youtube, instagram…vb), kullanan Muğla meslek yüksek okulu öğrencilerinin satın alma konusunda nasıl bir davranış
sergiledikleri derinlemesine görüşme (odak grup) yöntemiyle incelenecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |