When we examine both corporate and commercial-
personal emblems in Turkey from the Republican
period to the present day, we see that the designs
of some are quite striking, and their graphic-optical
values are high. However, it is also a fact that some
emblems are mediocre or quite inadequate. These two
different structures reveal that during the designing
of the emblems, the selection of competent and professional
graphic designers was not done well. Both
public institutions and the private sector are advised
to be meticulous in this regard, to select good designers
or to aim to obtain well-designed emblems
through competitions.
Graphic emblem institutional identity logotype optical balance typography
Ülkemizde Cumhuriyet döneminden günümüze gerek kurumsal gerekse ticari-şahsi amblemler incelendiğinde, bazılarının tasarımının oldukça güçlü ve grafik-optik değerlerinin yüksek olduğu görülmektedir. Ancak bazı amblemlerin vasat veya oldukça yetersiz oldukları da bir gerçektir. Bu farklı iki yapı, amblem tasarımı yapılırken ehil ve profesyonel grafik tasarımcı seçiminin iyi yapılmadığı sonucunu ortaya koymaktadır. Gerek resmî kurumların gerekse özel sektörün bu konuda titiz davranmaları, iyi tasarımcı seçimi yapmaları veya yarışma yoluyla iyi tasarlanmış amblemler elde etmeyi amaçlamaları tavsiye edilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Geleneksel Türk Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 8 |