Özet
Engelli bireyler günümüzde hala toplumun en dezavantajlı bireyleri olarak yaşamlarını devam ettirmeye çalışmaktadırlar. Dünya Bankası Engellilik Raporu’na göre engelli bireylerin ‘daha az ekonomik katılım’, ‘daha kötü sağlık’, daha düşük eğitim’, ‘daha yüksek yoksulluk’ gibi yaşadığı gerçeklere dikkat çekmekte ve ‘daha’ kelimesini sıklıkla kullanmak suretiyle engellilerin yaşadığı sorunların altını güçlü bir şekilde çizmektedir.
Yaşamın her alanına eşitsiz katılım zorunluluğu durumunda olan engelliler Eğitim alanında da eşitsiz uygulamaları güçlü bir şekilde yaşamaktadırlar. Eğitim alanının dışında kalan engelli bireyler nitelikli çalışma yaşamının da dışında kalmakta ve bu zincir diğer haklarında eşit ve adil kullanımı bakımından dezavantajlar oluşturmaktadır.
En temel haklardan biri olan Eğitim hakkından her birey gibi engellilerinden yararlanma hakkı vardır. Özellikle yukarı Eğitim seviyelerine yükseldikçe engelli bireylerin katılımı azalmaktadır. Okul öncesi eğitimden başlamak üzere özel eğitimi de içine alan üniversite ve üzeri eğitimi de kapsayacak bu hakkın hayata geçmesini sağlayacak mekanizmalar kurulmalıdır. Devlet otoritesi hak temelli yaklaşım içerisinde engelli bireylerin ve tüm dışlanmış grupların Eğitim hakkına erişimini, adil şekilde yararlanması için gerekli denge ve denetleme yükümlülüğünü yerine getirmelidir.
Bu çalışmada engelli öğrencilerin Üniversite Eğitim hakkı bakımından önemli bir mekanizma olan Yüksek Öğretim Kurumu Engelli Öğrenci Birimleri üzerinde durulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Yorum |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 26 Sayı: 104 |