Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİENALLERİN KENTLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: Venedik Bienal Bahçeleri

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 55 - 70, 20.05.2024

Öz

Bienaller her iki yılda bir veya belirli aralıklarla dünyanın farklı bölgelerinde gerçekleştirilen büyük ölçekli sanat etkinlikleridir. Farklı ülkelerden sanatçıların ve eserlerinin bir araya geldiği bienallerin amacı sanatı yaymak, sanatçılar arasındaki iletişimi artırmak ve kentlerin kültür hayatına katkı sağlamaktır. Bienaller, ilk olarak 19. yüzyılda düzenlenmeye başlamıştır ve günümüzde dünya genelinde birçok kentte düzenlenmektedir. Bu çalışmada, Venedik Bienal Bahçeleri örneği ele alınarak bienallerin kentlere olan etkileri değerlendirilmektedir. Bu kapsamda çalışmada ilk olarak bienal kavramı, bienallerin tarihi ve gelişimi irdelenmektedir. Ardından bienallerin kentlere olan etkileri mekânsal, sosyo-kültürel ve ekonomik olmak üzere üç başlıkta ele alınarak farklı yönleri ile analiz edilmektedir. İlerleyen bölümlerde çalışma alanı olarak belirlenen Venedik Bienal Bahçeleri ve tarihçesi ele alınmaktadır. Daha sonra Venedik Bienal Bahçelerinin kente etkileri mekânsal, sosyo-kültürel, ekonomik, kültürel ve ekolojik açıdan etkileri incelenmektedir. Sonuç olarak ortaya çıkmaktadır ki Venedik Bienalinin gerçekleştiği Bienal Bahçeleri Venedik’in kültür, turizm, çevre, tarihi mirası ve ekonomik gelişimi üzerinde önemli etkilere sahiptir. Ayrıca Venedik’in yeşil alan miktarını artırarak kentin estetik, çevresel ve sosyal etkilerini de arttırmakta, kentin sürdürülebilirliğine katkı sağlamakta ve insanların doğa ile bağlantısını güçlendirmektedir. Bu sebeple, Bienal Bahçelerinin, kentin yaşam kalitesini ve uluslararası tanınırlığını arttırmak için önemli bir araç olduğu ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Bek, G. (2002). Çağdaş Türk sanatında bir sergi oluşumu ve sanat ortamına etkileri: Bienaller, Sanat Yazıları, 9(9), 41-57.
  • Bek, G. (2000). Bienal etkinlikleri ve Türk sanat ortamındaki etkileri (Yüksek Lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi, SBE, Ankara.
  • Belgiorno-Nettis, L. (2022). Inside the Venice Biennale and its link with Australian big business. The Australian Finansial Review Magazine. https://www.afr.com/life-and-luxury/travel/inside-the-venice-biennale-and-its-link-with-australian-big-business-20220512-p5akra adresinden 18.12.2023’te alınmıştır.
  • Berlin Bienalle. (n.d.). https://www.berlinbiennale.de/en/ adresinden 01.04.2023’te alınmıştır.
  • Biennale. (n.d.). In Oxford Reference online https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780199239665.001.0001/acref-9780199239665-e-301 adresinden 20.12.2023’te alınmıştır.
  • Citta di Venezia. (2023). PP Giardini della Biennale, Tavole di Analisi, Tav.A10: Essenze Arboree. https://www.comune.venezia.it/it/content/pp-giardini-biennale adresinden 25.11.2023’te alınmıştır.
  • Campolonghi, C. (2022). Presentata la Biennale arte 2022: A Venezia dal 23 Aprile al 27 Novembre, Italiani. https://www.italiani.it/Biennale-Arte-2022-Venezia/ adresinden 15.03.2023’te alınmıştır.
  • Documenta III. (1964). Internationale Ausstellung; Catalogue: Volume 1: Painting and Sculpture; Volume 2: Sketches; Volume 3: Industrial Design, Print; Kassel/Köln 1964; S. XIX.
  • Documenta Retrorespective. (n.d.). https://www.documenta.de/en/retrospective/ adresinden 15.03.2023’te alınmıştır.
  • Eroğlu, N. (2015). Çağdaş sanat etkinlikleri ve Türkiye turizmi bağlamında 13. İstanbul Bienali incelemesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, SBE, Aydın.
  • Ferguson, B. (1992). Küratörlük yöntemi/küratörlük konuşmaları: Müze konuşma edimleri. İçinde G. Karamustafa, & D. Şengel, (Eds.), Bilgi Olarak Sanat Olgu Olarak Sanatçı. Plastik Sanatlar Derneği Yazı Dizisi, (pp. 31-48).
  • Giandomenico, R. (1988). Venezia Ottocento: L’architettura, l’urbanistica, Venezia: Albrizz.
  • Gleadowe, T. (2010). “What keeps mankind alive?: 11th International Istanbul Biennial.” Art Monthly 330 (2010): 18-19.
  • Gürlemez Arı, A. (2021). 1957 Sao Paulo Bienali Türkiye sergisi. Sanat Tarihi Dergisi, 30(1), 369-389.
  • Hall, T., & Robertson, L. (2001). Public art and urban regeneration: Advocacy, claims and critical debates. Landscape Research, 26(1), 5-26.
  • Eberle, J. (2019). Overtourism. Impacts and policies. The case of Venice. http://hdl.handle.net/11201/153158 adresinden 19.12.2023’te alınmıştır.
  • Eroğlu, N. (2015). Çağdaş Sanat Etkinlikleri ve Türkiye Turizmi Bağlamında 13. İstanbul Bienali İncelemesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Programı Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Job, H. & Weizenegger, S. (2003). Tourismus in Entwicklungsländern. Içinde C. Becker, H. Hopfinger, & A. Steinecke, Geographie der freizeit und des tourismus: Bilanz und ausblick. München (pp. 629-639).
  • Karadeniz, D. Ö. (2022). Venedik Bienali, Bienal Nedir? https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/183222/mod_resource/content/1/venedik%20bienali.pdf adresinden 17.01.2023’te alınmıştır.
  • Korkut, M. K. (2019). Yeni sanat ve siyaset ilişkileri: İstanbul Bienalleri (2013-2017) (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, SBE, İlişkiler, İstanbul.
  • Leardi, L. (2018). Austrian Pavilion at 2018 Venice biennale to focus on the importance of “Free Space” in urban spaces. https://www.archdaily.com/893769/austrian-pavilion-at-2018-venice-biennale-to-focus-on-the-importance-of-free-space-in-urban-spaces adresinden 10.03.2023’te alınmıştır.
  • Madra, B. (2003). İki Yılda Bir Sanat: Bienal Yazıları, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Martini, V. (2005). A brief history of I Giardini: Or a brief history of the Venice Biennale seen from the Giardini https://web.archive.org/web/20130719220239/http:/www.artandeducation.net/paper/a-brief-history-of-i-giardini-or-a-brief-history-of-the-venice-biennale-seen-from-the-giardini/ adresinden 15.11.2022’de alınmıştır.
  • Matarasso, F. (1997). Use or ornament. The social impact of participation in the arts. UK: Comedia.
  • Milano, C. (2017). Overtourism y turismofobia: Tendencias globales y contextos locales. İçinde C. Milano, Overtourism, malestar social y turismofobia. Un debate controvertido. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, (pp. 554-555).
  • Mossetto, G. (1992). l’economia delle città d’arte, modelli di sviluppo a confronto, politiche e strumenti d’intervento, Roma: Rizzoli.
  • Örer, B. (2008). Uluslararası İstanbul Bienali direktörü Bige Örer: “Bienal, kent ve kentli arasında yeni bir diyalog kurulmasını sağlıyor.”. https://www.mimarizm.com/makale/uluslararasi-istanbul-bienali-direktoru-bige-orer-bienal-kent-ve-kentli-arasinda-yeni-bir-diyalog-kurulmasini-sagliyor_113685?sourceıd=113688 adresinden 19.12.2022’de alınmıştır.
  • Roberts, M. & Marsh, C. (1995). For Art’s sake: Public art, planning policies and the benefits for commercial properties. Planning Practice and Research, 10(2), 189-198.
  • Seraphina, H., Sheeran, P. & Pilato, M. (2018). Over-tourism and the fall of Venice as a destination. Journal of Destination Marketing and Management. 9(1):374-376. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.01.011 adresinden alınmıştır.
  • Singapore Biennale. (n.d.). https://www.biennialfoundation.org/biennials/singapore-biennale/ 19.12.2023’te alınmıştır.
  • Smith, C. (2021). Outrage: The Venice biennale makes a mess. https://www.architectural-review.com/essays/outrage/outrage-the-venice-biennale-makes-a-mess adresinden 19.12.2023’te alınmıştır.
  • Stallabrass, M. (2013). Sanat A.Ş: Çağdaş sanat ve bienaller, İstanbul: İletişim.
  • Ötkünç, Y. (2017). Beral Madra’nın küratöryal pratikleri ve Türkiye sanat ortamına katkısı. YEDİ: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 1(17): 11-23.
  • Townsend, M. (2003). Diverging curatorial practices beyond the box. Toronto: Banff, Centre Press.
  • Venice Biennale. (n.d.). https://www.britannica.com/art/venice-biennale adresinden 17.11.2022’de alınmıştır.
  • Yazdi, S. K. & Khanalizadeh, B. (2017). Tourism demand: A panel data approach. Current Issues in Tourism, 20(8), 787–800. Içinde Overtourism and the fall of Venice as a destination. Journal of Destination Marketing and Management. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.01.011
  • Yücel, G., & Ciritci, İ. (2020). Uluslararası İstanbul Bienali (1987-2019) Sergi Mekânları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(21), 86-100. https://doi.org/10.16950/iujad.722296
  • URL-1 Archive. https://www.biennaleofsydney.art/archive/ adresinden 17.01.2023’te alınmıştır.
  • URL-2 La biennale di venezia history. 1895-2022 https://www.labiennale.org/en/history adresinden 15.12.2022’de alınmıştır.
  • URL-3 Biennale venues. https://www.labiennale.org/en/venues adresinden 15.10.2022’de alınmıştır.
  • URL-4 https://www.google.com.tr/intl/tr/earth/ adresinden 20.02.2023’te alınmıştır.
  • URL-5 The 59th international art exhibition in numbers. https://www.labiennale.org/en/news/59th-international-art-exhibition-numbers adresinden 18.12.2023’te alınmıştır
  • URL-6 Rietveld pavilion at the Kröller-Müller sculpture garden/gerrit rietveld. https://www.archdaily.com/81555/rietveld-pavilion-at-the-kroller-muller-sculpture-garden adresinden 10.03.2023’te alınmıştır.
  • URL-7 Finnish pavilion Venice biennale, https://www.archiweb.cz/en/b/finsky-pavilon-v-benatskem-giardini-suomi-venezia-paviljonki adresinden 10.03.2023’te alınmıştır.

The Effects of Biennials on Cities: Venice Giardini

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 55 - 70, 20.05.2024

Öz

Biennials are large-scale art events held every two years or at regular intervals in different regions of the world. The aim of biennials, where artists and artworks from different countries come together, is to spread art, enhance communication between artists and contribute to the cultural life of cities. Biennials first started to be organized in the 19th century and are now held in many cities worldwide. In this study, the impact of biennials on cities are evaluated by taking the example of the Venice Biennial Gardens. In this context, the study first examines the concept of biennial, the history and development of biennials. Then, the effects of biennials on cities are analyzed from different aspects under three headings: spatial, socio-cultural and economic. The study then focuses on the Venice Biennale Gardens and their history as the research area.. Then, the spatial, socio-cultural, economic, cultural and ecological effects of the Venice Biennale Gardens on the city of Venice are examined. As a result, it becomes clear that the Biennale Gardens, where the Venice Biennale takes place, have significant impacts on the culture, tourism, environment, historical heritage and economic development of Venice. In addition, by increasing the amount of green areas in Venice, it increases the aesthetic, environmental and social impacts of the city, contributes to the sustainability of the city and strengthens people's connection with nature. For this reason, the Biennial Gardens have proven to be an important tool to increase the city's quality of life and international recognition.

Kaynakça

  • Bek, G. (2002). Çağdaş Türk sanatında bir sergi oluşumu ve sanat ortamına etkileri: Bienaller, Sanat Yazıları, 9(9), 41-57.
  • Bek, G. (2000). Bienal etkinlikleri ve Türk sanat ortamındaki etkileri (Yüksek Lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi, SBE, Ankara.
  • Belgiorno-Nettis, L. (2022). Inside the Venice Biennale and its link with Australian big business. The Australian Finansial Review Magazine. https://www.afr.com/life-and-luxury/travel/inside-the-venice-biennale-and-its-link-with-australian-big-business-20220512-p5akra adresinden 18.12.2023’te alınmıştır.
  • Berlin Bienalle. (n.d.). https://www.berlinbiennale.de/en/ adresinden 01.04.2023’te alınmıştır.
  • Biennale. (n.d.). In Oxford Reference online https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780199239665.001.0001/acref-9780199239665-e-301 adresinden 20.12.2023’te alınmıştır.
  • Citta di Venezia. (2023). PP Giardini della Biennale, Tavole di Analisi, Tav.A10: Essenze Arboree. https://www.comune.venezia.it/it/content/pp-giardini-biennale adresinden 25.11.2023’te alınmıştır.
  • Campolonghi, C. (2022). Presentata la Biennale arte 2022: A Venezia dal 23 Aprile al 27 Novembre, Italiani. https://www.italiani.it/Biennale-Arte-2022-Venezia/ adresinden 15.03.2023’te alınmıştır.
  • Documenta III. (1964). Internationale Ausstellung; Catalogue: Volume 1: Painting and Sculpture; Volume 2: Sketches; Volume 3: Industrial Design, Print; Kassel/Köln 1964; S. XIX.
  • Documenta Retrorespective. (n.d.). https://www.documenta.de/en/retrospective/ adresinden 15.03.2023’te alınmıştır.
  • Eroğlu, N. (2015). Çağdaş sanat etkinlikleri ve Türkiye turizmi bağlamında 13. İstanbul Bienali incelemesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, SBE, Aydın.
  • Ferguson, B. (1992). Küratörlük yöntemi/küratörlük konuşmaları: Müze konuşma edimleri. İçinde G. Karamustafa, & D. Şengel, (Eds.), Bilgi Olarak Sanat Olgu Olarak Sanatçı. Plastik Sanatlar Derneği Yazı Dizisi, (pp. 31-48).
  • Giandomenico, R. (1988). Venezia Ottocento: L’architettura, l’urbanistica, Venezia: Albrizz.
  • Gleadowe, T. (2010). “What keeps mankind alive?: 11th International Istanbul Biennial.” Art Monthly 330 (2010): 18-19.
  • Gürlemez Arı, A. (2021). 1957 Sao Paulo Bienali Türkiye sergisi. Sanat Tarihi Dergisi, 30(1), 369-389.
  • Hall, T., & Robertson, L. (2001). Public art and urban regeneration: Advocacy, claims and critical debates. Landscape Research, 26(1), 5-26.
  • Eberle, J. (2019). Overtourism. Impacts and policies. The case of Venice. http://hdl.handle.net/11201/153158 adresinden 19.12.2023’te alınmıştır.
  • Eroğlu, N. (2015). Çağdaş Sanat Etkinlikleri ve Türkiye Turizmi Bağlamında 13. İstanbul Bienali İncelemesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Programı Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Job, H. & Weizenegger, S. (2003). Tourismus in Entwicklungsländern. Içinde C. Becker, H. Hopfinger, & A. Steinecke, Geographie der freizeit und des tourismus: Bilanz und ausblick. München (pp. 629-639).
  • Karadeniz, D. Ö. (2022). Venedik Bienali, Bienal Nedir? https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/183222/mod_resource/content/1/venedik%20bienali.pdf adresinden 17.01.2023’te alınmıştır.
  • Korkut, M. K. (2019). Yeni sanat ve siyaset ilişkileri: İstanbul Bienalleri (2013-2017) (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, SBE, İlişkiler, İstanbul.
  • Leardi, L. (2018). Austrian Pavilion at 2018 Venice biennale to focus on the importance of “Free Space” in urban spaces. https://www.archdaily.com/893769/austrian-pavilion-at-2018-venice-biennale-to-focus-on-the-importance-of-free-space-in-urban-spaces adresinden 10.03.2023’te alınmıştır.
  • Madra, B. (2003). İki Yılda Bir Sanat: Bienal Yazıları, İstanbul: Norgunk Yayıncılık.
  • Martini, V. (2005). A brief history of I Giardini: Or a brief history of the Venice Biennale seen from the Giardini https://web.archive.org/web/20130719220239/http:/www.artandeducation.net/paper/a-brief-history-of-i-giardini-or-a-brief-history-of-the-venice-biennale-seen-from-the-giardini/ adresinden 15.11.2022’de alınmıştır.
  • Matarasso, F. (1997). Use or ornament. The social impact of participation in the arts. UK: Comedia.
  • Milano, C. (2017). Overtourism y turismofobia: Tendencias globales y contextos locales. İçinde C. Milano, Overtourism, malestar social y turismofobia. Un debate controvertido. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, (pp. 554-555).
  • Mossetto, G. (1992). l’economia delle città d’arte, modelli di sviluppo a confronto, politiche e strumenti d’intervento, Roma: Rizzoli.
  • Örer, B. (2008). Uluslararası İstanbul Bienali direktörü Bige Örer: “Bienal, kent ve kentli arasında yeni bir diyalog kurulmasını sağlıyor.”. https://www.mimarizm.com/makale/uluslararasi-istanbul-bienali-direktoru-bige-orer-bienal-kent-ve-kentli-arasinda-yeni-bir-diyalog-kurulmasini-sagliyor_113685?sourceıd=113688 adresinden 19.12.2022’de alınmıştır.
  • Roberts, M. & Marsh, C. (1995). For Art’s sake: Public art, planning policies and the benefits for commercial properties. Planning Practice and Research, 10(2), 189-198.
  • Seraphina, H., Sheeran, P. & Pilato, M. (2018). Over-tourism and the fall of Venice as a destination. Journal of Destination Marketing and Management. 9(1):374-376. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.01.011 adresinden alınmıştır.
  • Singapore Biennale. (n.d.). https://www.biennialfoundation.org/biennials/singapore-biennale/ 19.12.2023’te alınmıştır.
  • Smith, C. (2021). Outrage: The Venice biennale makes a mess. https://www.architectural-review.com/essays/outrage/outrage-the-venice-biennale-makes-a-mess adresinden 19.12.2023’te alınmıştır.
  • Stallabrass, M. (2013). Sanat A.Ş: Çağdaş sanat ve bienaller, İstanbul: İletişim.
  • Ötkünç, Y. (2017). Beral Madra’nın küratöryal pratikleri ve Türkiye sanat ortamına katkısı. YEDİ: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 1(17): 11-23.
  • Townsend, M. (2003). Diverging curatorial practices beyond the box. Toronto: Banff, Centre Press.
  • Venice Biennale. (n.d.). https://www.britannica.com/art/venice-biennale adresinden 17.11.2022’de alınmıştır.
  • Yazdi, S. K. & Khanalizadeh, B. (2017). Tourism demand: A panel data approach. Current Issues in Tourism, 20(8), 787–800. Içinde Overtourism and the fall of Venice as a destination. Journal of Destination Marketing and Management. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.01.011
  • Yücel, G., & Ciritci, İ. (2020). Uluslararası İstanbul Bienali (1987-2019) Sergi Mekânları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(21), 86-100. https://doi.org/10.16950/iujad.722296
  • URL-1 Archive. https://www.biennaleofsydney.art/archive/ adresinden 17.01.2023’te alınmıştır.
  • URL-2 La biennale di venezia history. 1895-2022 https://www.labiennale.org/en/history adresinden 15.12.2022’de alınmıştır.
  • URL-3 Biennale venues. https://www.labiennale.org/en/venues adresinden 15.10.2022’de alınmıştır.
  • URL-4 https://www.google.com.tr/intl/tr/earth/ adresinden 20.02.2023’te alınmıştır.
  • URL-5 The 59th international art exhibition in numbers. https://www.labiennale.org/en/news/59th-international-art-exhibition-numbers adresinden 18.12.2023’te alınmıştır
  • URL-6 Rietveld pavilion at the Kröller-Müller sculpture garden/gerrit rietveld. https://www.archdaily.com/81555/rietveld-pavilion-at-the-kroller-muller-sculpture-garden adresinden 10.03.2023’te alınmıştır.
  • URL-7 Finnish pavilion Venice biennale, https://www.archiweb.cz/en/b/finsky-pavilon-v-benatskem-giardini-suomi-venezia-paviljonki adresinden 10.03.2023’te alınmıştır.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kent ve Bölge Planlama (Diğer), Peyzaj Mimarlığı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bengi Korgavuş 0000-0002-2257-2902

Ezgi Özkoç 0000-0002-4778-8953

Erken Görünüm Tarihi 16 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2023
Kabul Tarihi 8 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korgavuş, B., & Özkoç, E. (2024). BİENALLERİN KENTLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: Venedik Bienal Bahçeleri. Mekansal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 55-70.

  Mekansal Araştırmalar Dergisi tarafından yayıma kabul edilen çalışmalar Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı ile yayımlanır.