Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Use of Direct Analogy Types in Religious Education

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 44 - 58, 31.12.2022

Öz

Logic is a tool used to gain the ability to question in individuals. Therefore, its use in education is essential. In particular, it is necessary to use logical methods in order to develop inquiry skills in religious education of individuals who want to canalize their lives according to a certain religion. Because it is very important for religious education students to have a critical point of view both for their own religious and lives and for them to live in peace with individuals with different religions and worldviews.
In this study, the use of direct analogy forms, which are the formal expansion of educational analogy, which is used extensively in science lessons, was questioned in religious education lessons. Direct analogy forms are a good teaching tool. Because it is used to solve the difficulties that students experience in learning. Through direct analogy forms, students learn to make connections between what they have learned so that they can evaluate all aspects of the subject. Since they can also analyze information, they can easily remember the topic later. In addition, thanks to the direct analogy forms, it is easier to establish a relationship between the newly learned topics and the well-learned and understood previous topics. At this point, it is important to use logic effectively in the religious education lesson, both for the students to understand abstract and difficult concepts more easily, and for the instructors to teach the lesson more easily.

Kaynakça

  • Alessi, Stephen M, Stanley R Trollip. Multimedia for Learning: Methods and Development. Allyn & Bacon, 2001.
  • Alvargonzález, David. "Proposal of a Classification of Analogies". Informal Logic, 40/1, 2020, 109-137.
  • Arıcı, İsmail, and Eyüp Şimşek. "Din ve Sanat İlişkisine Yönelik Tutum Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması." Proceedings Book.
  • Arici, Fadime. İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Analoji Kullanımının Öğrencilerin Kavramsal Anlam Oluşturma Becerisine Etkisinin Farklı Açılardan İncelenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana, 2018.
  • Aubusson, Peter J, Allan G Harrison, Stephen M Ritchie. "Metaphor and Analogy: Serious Thought in Science Education", Peter J Aubusson vd. (ed.), Metaphor and Analogy in Science Education, Springer Science & Business Media, 2006, 1-10.
  • Barker, Evelyn M. "Beardsley's Theory of Analogy", Informal Logic, 1989, C.11, S.3, ss.185-194.
  • Berber, Nilüfer Cerit. İş-Güç-Enerji Konusunun Öğretiminde Pedagojik- Analojik Modellerin Kavramsal Değişimin Gerçekleşmesine Etkisi: Konya İli Örneği, Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya, 2008.
  • Curtis, Ruth V, Charles M Reigeluth. "The Use of Analogies in Written Text", Instructional Science, 13/2, 1984, 99-117.
  • Çelik, Zeynep. Bir Akıl Yürütme Yöntemi Olarak Analojinin Değeri Ankara: Gece Kitaplığı, 2022.
  • Duit, Reinders. "On The Role of Analogies and Metaphors in Learning Science", Science Education, 75/6, 1991, 649-672.
  • Gamboa, Steven. "In Defense of Analogical Reasoning", Informal Logic, 28/3, 2008, 229-241.
  • Gilbert, Steven W. "An Evaluation of the Use of Analogy, Simile and Metaphor in Science Texts", Journal of Research in Science Teaching, 26/4, 1989, 315-327.
  • Gülçiçek, Çağlar, Bilal Güneş. "Fen Öğretiminde Kavramların Somutlaştırılması: Modelleme Stratejisi, Bilgisayar Simülasyonları ve Analojiler", Eğitim ve Bilim, 29, 2004.
  • Günbatar, Serap, Musa Sarı. "Elektrik ve Manyetizma Konularında Anlaşılması Zor Kavramlar için Model Geliştirilmesi", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25/1, 2005, 185-197.
  • Güneş, Bilal, Çağlar Gülçiçek, Necati Bağcı. "Eğitim Fakültelerindeki Fen ve Matematik Öğretim Elemanlarının Model ve Modelleme Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi", Journal of Turkish Science Education, 1/1, 2004, 35-48.
  • Harrison, Allan G. "How do Teachers and Textbook Writers Model Scientific Ideas for Students?", Research in Science Education, 31/3, 200, 401-435.
  • Harrison, Allan G, David F Treagust. "A Typology of School Science Models", International Journal of Science Education, 22/9, 2000, 1011-1026.
  • Altunya, Hülya. "Gelenbevi’nin İsaguci Şerhi İsimli Eseri Üzerine ‘Delâlet ve Tanım Konuları Bağlamında’Bir İnceleme." Eskiyeni, 41, 2020, 571-598.
  • Sağlam, İsmail. Okulöncesi Eğitimde Taklit Etkinlikleri Ve Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 9/9, 2000.
  • İzmirli, İsmail Hakkı. Fenn-i Menahic. İstanbul, 1329.
  • Kennedy, Sean. "Biomimicry/Biomimetics: General Principles and Practical Examples", The Science Creative Quarterly, C.8, 2004.
  • Köklü, Niğmet. Genel Fizik Laboratuvarında Başarı ve Akılda Kalıcılık Etkilerinin Artırılmasına Yönelik Animasyon, Simülasyon ve Analojik Modellerin Geliştirilmesi, Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya, 2015.
  • Maxwell J. Roberts and Elizabeth DA Sykes. "Belief Bias and Relational Reasoning" The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section, 56/1, 2003.
  • Özcan, Funda Zeynep. Analoji Tekniğinin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisinin İncelenmesi ve Bu Sürece İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Belirlenmesi (5. Sınıf Matematik Dersi Örneği), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2013.
  • Ritchie, L David. "Metaphor (Key Topics in Semantics and Pragmatics)", Cambridge University, 1/2, 2013, 1-2.
  • Thiele, Rodney B, David F Treagust. "An Interpretive Examination of High School Chemistry Teachers' Analogical Explanations", Journal of Research in Science Teaching, 31/3, 1994, 227-242.
  • Volstad, Nina Louise, Casper Boks. "On the use of Biomimicry as a Useful Tool for the Industrial Designer", Sustainable Development, 20/3, 2012, 189-199.
  • Yassir Aqeel Adnan. Ortaöğretim 12. Sınıf Biyoloji Ders Kitabında Kullanılan Analojiler Üzerine Bir Araştırma, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya, 2015.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mantık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Çelik 0000-0001-9874-1058

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2022
Kabul Tarihi 13 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

Chicago Çelik, Zeynep. “Use of Direct Analogy Types in Religious Education”. Mantık Araştırmaları Dergisi 4, sy. 2 (Aralık 2022): 44-58.